لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

برادر عبدالمالک ریگی در زاهدان اعدام شد


(عکس تزئینی است)
(عکس تزئینی است)
روابط عمومی دادگستری سيستان و بلوچستان اعلام کرد که عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی که رهبری گروه جندالله را بر عهده دارد، و رضا قلندرزهی، يکی دیگر از اعضای اين گروه، روز شنبه در زاهدان اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری نيمه‌رسمی فارس، اين دو نفر «به اتهام محاربه از طريق عضويت در گروهک تروريستی به سرکردگی عبدالمالک ريگی، تلاش در پيشبرد اهداف گروهک تروريستی، مقابله با جمهوری اسلامی، حمل، استفاده و نگهداری سلاح و مهمات و خريد و فروش غيرمجاز سلاح و مهمات به اعدام محکوم شدند که حکم صادره از سوی مراجع قضايی تاييد و نام‌بردگان صبحگاه امروز به دار مجازات آويخته شدند».

در بهار سال ۱۳۸۷ پاکستان عبدالحميد ريگی را به مقامات ايرانی تحويل داد.

گروه جندالله، ۲۴ خردادماه ۱۳۸۷ با حمله به يک پاسگاه مرزی در سراوان، ۱۶ مأمور پليس مستقر در آن پاسگاه را به گروگان گرفتند و آنها را به محلی نامعلوم در خاک پاکستان منتقل کردند.

پس از اين گروگان‌گيری، جندالله اعلام کرد که در مقابل آزادی گروگان‌ها، خواستار آزادی ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌های ايران، از جمله عبدالحميد ريگی است.

گروه عبدالمالک ريگی همچنين تهديد کرده بود که در صورت امتناع ايران از آزادی ۲۰۰ وابسته خود، تمامی ۱۶ گروگان را به قتل خواهد رساند.

اما در نيمه آذرماه در حالی که مقامات رسمی جمهوری اسلامی بارها بر عدم امتيازدهی به اين گروه در قبال آزادی گروگان‌ها تأکيد کرده بودند، جانشين فرماندهی پليس ايران کشته شدن تمام گروگان‌های حادثه سراوان را تأييد کرد.

اعدام اين دو عضو گروه جندالله در حالی صورت می‌گيرد که انفجار يک بمب در مسجد علی‌ابن ابی‌طالب در روز پنج‌شنبه هفتم خرداد بيش از ۲۰ کشته برجای گذاشت.

جندالله مسئوليت اين بمب‌گذاری را برعهده گرفت.

سه نفر از متهمان انفجار روز پنج‌شنبه هفته گذشته در زاهدان، روز شنبه در نزديکی مسجد علی ‌ابن ابی‌طالب اين شهر در ملا عام به دار آويخته شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از آنها به عنوان عوامل دخيل و موثر در بمب‌گذاری اخير در زاهدان نام برده است.

اعدام‌شدگان با نام‌های حاجی نوتی زهی، غلام رسول شاهو زهی و ذبيح‌الله نارويی معرفی شده‌اند.

پس از اين انفجار برخی از مقامات ايران، آمريکا را به دخالت در اين حادثه متهم کردند. در همين زمينه صادق محصولی، وزير کشور ايران، روز جمعه گفته بود که عوامل ترور نه شيعه هستند نه سنی، اين‌ها آمريکايی و اسرائيلی هستند.

ايان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه درباره انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی‌طالب زاهدان گفت: «ما اين حمله تروريستی را قويا محکوم می‌کنيم».

ايران جندالله را گروهی تروريستی و در ارتباط با القاعده می‌داند در حالی که اين گروه ادعا می‌کند که در صدد احقاق حقوق اقليت سنی بلوچ در ايران است.

گروه جندالله پيشتر به نيروهای نظامی و افراد غيرنظامی در ايران حمله کرده است.
XS
SM
MD
LG