لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

انتشار پرونده های استيو جابز در اف بی آی


اف بی آی، پليس فدرال آمريکا، پرونده های خود در مورد استيو جابز يکی از موسسان شرکت اپل را منتشر کرده است. در اين اسناد استيو جابز شخصيتی « پيچيده » که از نظر برخی از منابع بسيار « حيله گر» و در عين حال « فردی با معيارهای اخلاقی ارزنده و درستکار » توصيف شده است.

اين اطلاعات محرمانه براساس قوانين موسوم به « آزادی دسترسی به اطلاعات» در آمريکا منتشر شده اند . بخش اعظم تحقيقات اف بی آی در مورد استيو جابز به زمانی برمی گردد که وی قرار بود عهده دار يک شغل دولتی شود. در دوره رياست جمهوری جورج بوش پدر، استيو جابز برای عضويت در شورای تجارت خارجی دفتر رياست جمهوری نامزد شده بود.

به گزارش روزنامه گاردين در بخش هايی از اين پرونده ۱۹۰ صفحه ای به عنوان مثال اشاره می شود که استيو جابز يک پدر غير مسئول است که برای رسيدن به اهداف خود حقايق را وارونه جلوه می دهد. اف بی آی برای تنظيم اين پرونده علاوه بر خود استيو جابز، با ۲۹ نفر ديگر مصاحبه کرده است. اين تحقيقات در مورد سوابق استيو جابز در دهه ۱۹۹۰ انجام شده است يعنی زمانی که وی از شرکت اپل اخراج شده بود.

در بخشی از پرونده های اف بی آی در مورد استيو جابز نوشته شده که « چندين نفر از کسانی که با آنها مصاحبه کرده ايم صداقت آقای جابز را زير سئوال برده و می گويند که وی برای رسيدن به اهداف خود حاضر است حقايق را تغيير دهد. آنها اضافه کرده اند که در گذشته آقای جابز در مورد دختر خود احساس مسئوليت نمی کرده ولی در دوره اخير توجه بيشتری به فرزند خود دارد.»

يکی ديگر از منابعی که اف بی آی با وی گفتگو کرده استيو جابز را « فردی حليه گر توصيف کرده که کاملا صادق و روراست نيست.»

به نوشته روزنامه گاردين پرونده های اف بی آی از استيو جابز شخصيتی بسيار پيچيده و پر از تناقض را ترسيم می کند. يکی از افرادی که خود را از دوستان نزديک و سابق استيو جابز معرفی کرده گفته است که « وی اساسا يک فرد صادق و قابل اعتماد است ولی شخصيت بسيار پيچيده ای دارد و از نظر اخلاقی بايد به وی ترديد کرد». وی می افزايد که استيو جابز به خاطر بلندپروازی و غرور خود تعداد زيادی را در شرکت اپل ناراضی و با خود دشمن کرده بود.

چند نفر ديگر در مورد او می گويند که فردی است با اعتماد به نفس و اراده ای نيرومند، بسيار سرسخت و پر کار و دليل موفقيت او در همين نکته است. به گفته آنها استيو جابز فردی بود با انرژی و قدرت خلاقيت بی پايان که در عرصه سياست ملی نقش بسيار مثبتی خواهد داشت . فرد ديگری در مصاحبه با اف بی آی می گويد که استيو جابز توانايی ها و شرايط لازم برای احراز مقام های عالی رتبه دولتی را دارد و از نظر وی برای به عهده گرفتن چنين مسئوليت هايی صداقت و درستکاری جزو شروط مهم نيستند.

استيو جابز در سالهای دهه ۱۹۷۰ به هند سفر کرد و به بودائيسم علاقمند شد و تا پايان عمر خود عبادت به سبک بودايی ها را ادامه داد. يکی از منابع مصاحبه های اف بی آی می گويد که استيو جابز با روی آوری به معنويات و اديان شرقی، فلسفه خود را تغيير داد و اين تغيير در مجموع زندگی وی را بهبود بخشيد.

روزنامه گاردين يادآوری می کند که به اعتقاد « والتر ايساکسون» نويسنده کتاب زندگينامه استيو جابز، اعتقاد و يا پيروی از اديان و معنويات شرقی واقعا نتوانسته بود به استيو جابز آرامش شخصی بدهد و يا رفتار وی را با ديگران ملايم کند. به اعتقاد وی استيو جابز حالت يا استعدادی داشت که می توانست واقعيت موجود را دگرگون جلوه دهد و اين باعث شده بود که حقيقتا باور داشته باشد هر چه که وی می گويد درست است و ديگران را نيز قانع کند.
در بخش ديگری از اين اسناد، پاسخ های استيو جابز در مصاحبه اش با اف بی آی منعکس شده است. وی در اين قسمت می گويد طی پنج سال قبل از زمان انجام مصاحبه از هيچ ماده مخدر غيرقانونی استفاده نکرده است. او می افزايد که در فاصله سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ ماريجوانا، حشيش و ال اس دی مصرف می کرده است.

در ادامه اين مصاحبه استيو جابز به ماموران اف بی آی می گويد که وی در حزب کمونيست و يا هر سازمان ديگری که هدفش سرنگونی حکومت باشد عضويت ندارد.

طبق قوانين موسوم به آزادی دسترسی به اطلاعات محرمانه، پس از مرگ افراد اف بی آی معمولا پرونده های خود را در مورد آنان علنی می کند. استيو جابز در اکتبر سال گذشته و پس از مبارزه ای طولانی با يک نوع کمتر شناخته شده از بيماری سرطان درگذشت.
XS
SM
MD
LG