لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

از جمعه تا جمعه


سخنگوی ارتش آمریکا ايران را به «حمايت از حمله ای به نيروهای آمريکايی در شهر کربلا» متهم کرد.
سخنگوی ارتش آمریکا ايران را به «حمايت از حمله ای به نيروهای آمريکايی در شهر کربلا» متهم کرد.

ارتش گرجستان روز جمعه ششم ژوئیه، برای آنچه «ریشه کن کردن جریان ورود سلاح از ایران به عراق» عنوان شده به کمک متحد آمریکایی خود آمده و در مرز ایران و عراق مستقر شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ، آخرین مراحل اعزام دو هزار سرباز از يک پادگان نظامی گرجستان به پايگاه دلتا در استان واسط درعراق انجام شد.


قرار است نيروهای گرجی در داخل حلقه امنيتی نيروهای عراقی، حلقه ای ديگر متشکل از شش پاسگاه مرزی تشکيل دهند.


در اواسط هفته اخیر ژنرال کوين برگنر، سخنگوی ارتش آمريکا در عراق، يک واحد از سپاه پاسداران ايران را به «حمايت از حمله ای به نيروهای آمريکايی در شهر کربلا» متهم کرد. در آن حمله پنج سرباز آمریکایی کشته شده بودند.


اوهمچنين ايران را به «اعزام شبه نظاميان لبنانی برای آموزش واحدهای ويژه عراقی جهت جنگ با نيروهای ائتلاف در عراق» متهم کرد.


ایران همواره اتهام کمک تسلیحاتی به شورشیان عراقی را تکذیب کرده و می گوید که مشتاق است ثبات در عراق برقرار شود.


اخبار اخیر منتشر شده درباره ارتباط ایران با شورشیان عراقی موجب شده که مذاکره ایران و آمریکا حول ثبات و امنیت درعراق با وقفه روبرو شود.


اگرچه عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گفت که برگزاری دور تازه گفت وگو ميان ايران و آمريکا درباره عراق، «امکان پذير» است.


آقای عراقچی به خبرگزاری رويترز گفت: «اگر آمريکايی ها بخواهند که گفت وگو ها ادامه يابد، ما در دسترس هستيم و با آنها درباره موضع خود صحبت می کنیم و مسئوليت شان را به عنوان اشغالگر نیز يادآور شده ايم.»



سفیر ایران در بغداد:«اگر آمريکايی ها بخواهند که گفت وگو ها ادامه يابد، ما در دسترس هستيم و با آنها درباره موضع خود صحبت می کنیم و مسئوليت شان را به عنوان اشغالگر نیز يادآور شده ايم.»

اما واشینگتن تمایلی به آغاز دور دوم گفت و گو ها نشان نمی دهد. شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پیش تر گفته بود میان حرف و عمل ایران در ارتباط با موضوع امنیت در عراق تناقض وجود دارد.


مهلت دو ماهه برای حل بحران هسته ای


جواد وعیدی، معاون بین المللی شورای عالی امنیت ملی، روز چهارشنبه گفت که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مهلت ۶۰ روزه ای را برای پایان دادن به مناقشات هسته ای، تعیین کرده اند.


وی در گفت و گو با خبر گزاری های داخلی گفت: «مذاکرات هسته ای ایران دراین مدت در فضای تازه ای انجام خواهد شد.»


به گفته وی «محوریت بخشیدن به کار با آژانس در برابر سایر مراکزی که به طور غیرطبیعی و غیرمنطقی وارد پروسه هسته ای شده اند، از مسایل اساسی فضای جدید است.»


پرونده هسته ای ایران سال گذشته، به رغم مخالفت تهران، به دلیل سرپیچی از خواست آژانس بین المللی انرژی اتمی، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب دو قطعنامه الزام آور از جمهوری اسلامی ایران خواست که به منظور اعتماد سازی جهانی، فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد و زمينه های آغاز گفت وگوهای رسمی درباره بحران اتمی خود را فراهم کند.


اما ایران از این خواست شورای امنیت، سرباز زد و آن را مخالف با مفاد پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای دانست.


جواد وعیدی در مصاحبه روز چهارشنبه خود تاکید کرد که که کشور های موسوم به ۵+۱ شامل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان همچنان بر پیش شرط تعلیق غنی سازی برای آغاز مذاکرات اصراردارند و گفت: «هیچ تضمینی برای عدم صدور قطعنامه جدید علیه ایران وجود ندارد.» معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی ایران طرح موسوم به «تایم اوت» که پیشتر از سوی بریتانیا پیشنهاد شد را طرحی «غیرکاربردی» خواند که «فضای کنونی را از بن بست خارج نمی کند.»



کشور های موسوم به ۱+۵، اصرار دارند که ايران فعاليت های غنی سازی اورانيوم را پیش از آغاز مذاکرات هسته ای به طور کامل متوقف کند.

در این طرح، پیشنهاد شده بود که غنی سازی اورانیوم در ایران و تحریم های سازمان ملل علیه تهران، به صورت همزمان متوقف شوند.


کشور های موسوم به ۱+۵، اصرار دارند که ايران فعاليت های غنی سازی اورانيوم را پیش از آغاز مذاکرات هسته ای به طور کامل متوقف کند.


با این حال آقای وعیدی اعلام کرد که در چارچوب مهلت ۶۰ روزه تعیین شده، قرار است در تاریخ بیستم تیرماه، هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد تهران شود.


در همین حال روز چهارشنبه سیزدهم تیر، نماینده چین در سازمان ملل متحد، با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت کرد و گفت که قبل از وضع تحریم های جدید بین المللی باید به تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران هسته ای این کشور اهمیت بیشتری داد.


انتقاد شدید رهبران ایران و ونزوئلا از آمریکا


روز دوشنبه یازدهم تیرماه، در پايان سفر هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا به ايران، رهبران دو کشور چندین موافقتنامه دو جانبه امضاء کردند و همزمان ايالات متحده آمریکا را مورد انتقاد شديد قرار دادند.


آقای چاوز که برای سفری دو روزه و برای ششمين بار به تهران سفر کرده بود در سخنانی، ايران و ونزوئلا را «محور اتحاد» خواند و گفت که ما امپرياليسم آمريکای شمالی را شکست خواهيم داد.


وی که دست های احمدی نژاد را در دست خود گرفته بود، آمريکا را «بربر» خواند و گفت: «واشينگتن وقتی که دست های ما را می بيند که در دست هم است و وقتی که مشت های گره کرده ما را می بيند بسيار ناراحت می شود.»


براساس گزارش خبرگزاری های ايران، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران که بارها برای سخنان آقای چاوز کف می زد، نيز در سخنان مشابه ای گفت: «ما برای کسانی که از دوستی ملت ها ناراحت هستند يک جمله بيشتر نداريم و آن اينکه ناراحت باشيد و از اين ناراحتی بميريد.»


در پايان سفر رييس جمهوری ونزوئلا به ايران دو کشور توافق کردند که يک شرکت نفتی مشترک تاسيس کنند.


تاسيس يک شرکت بين المللی صادرات و واردات و ايجاد کارخانه مادر ساخت ماشين آلات کارخانه لبنيات در ونزوئلا از ديگر توافق های مهم ميان تهران و کاراکاس بود. روسای جمهوری ايران و ونزوئلا همچنين روز دوشنبه کار احداث واحدی برای توليد مشترک متانول را آغاز کردند.


درمراسم کلنگ زنی آغاز اين طرح، محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز وعده دادند که در برابر «همه دشمنان مشترک» خود خواهند ايستاد. ارزش سرمايه گذاری برای احداث کارخانه توليد متانول در شهر عسلويه، ۷۰۰ ميليون دلار برآورد شده است.


انتقاد رهبر ایران از تغییر قوانین زنان


آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، روز يکشنبه ۱۳ تير، با انتقاد از برخی تلاش ها برای تغییر قوانین مربوط به زنان، اقدامات صورت گرفته جهت «انطباق احکام اسلام با کنوانسیون های خارجی» را رد کرد.


رهبر جمهوری اسلامی ایران که دو روز پس از محکوم شدن يکی از فعالان حقوق زنان به ۳۴ ماه زندان و ده ضربه شلاق سخن می گفت، افزود: «انطباق احکام اسلامی با بعضی از معاهده های جهانی، «کاملا غلط است.»


آیت الله خامنه ای:«انطباق احکام اسلامی با بعضی از معاهده های جهانی، «کاملا غلط است.»

جمهوری اسلامی اتهام تبعيض عليه زنان را رد می کند و می گويد بر اساس قوانين شريعت عمل می کند. به عقیده ناظران داخلی، اشاره رهبر جمهوری اسلامی به فعالیت هایی باز می گردد که فعالان حقوق زنان با راه اندازی کمپین یک میلیون امضاء در ماه های اخیر دنبال کرده اند.


زنانی که در زمينه کمپين يک ميليون امضا فعال هستند می گويند که کوشيده اند طی بيش از دو سال از زمان آغاز کمپين گردآوری يک ميليون امضاء نظر مردم کوچه و بازار را به خواست های برابری جويانه و تبعيض جنسيتی جلب کنند و با به رسميت شناختن همه نهادهای نظام و قانون اساسی، اين طومار را تسليم قوای سه گانه کنند.


این فعالان به طور آشکار و صریح خواستار رفع موارد تبعیض آمیز از قوانین مربوط به زنان در ایران هستند. با این حال، به رغم فعالیت های مسالمت آمیز، این زنان بارها از سوی دادگاه های جمهوری اسلامی به زندان و شلاق محکوم شده اند.


توقیف روزنامه هم میهن


روزنامه هم ميهن پس از انتشار ۴۲ شماره در دوره تازه خود، روز سه شنبه دوازدهم تيرماه به حکم دادگاه توقيف شد.


عطریانفر:«روند توقیف مجدد این روزنامه را از نظر قانونی قابل توجیه نیست».

سعيد مرتضوی، دادستان تهران در نامه ای به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، دليل توقيف موقت روزنامه هم ميهن را، اشکالات قانونی در رسيدگی به پرونده قبلی اين روزنامه اعلام کرد.


محمدعطریانفر، رییس شورای سیاست گزاری این روزنامه هم میهن در گفت و گو با رادیو فردا «روند توقیف مجدد این روزنامه را از نظر قانونی قابل توجیه نیست.»


روزنامه هم ميهن هفت سال پيش به حکم دادگاه وقت مطبوعات توقيف شد. اما دادگاه در ارديبهشت امسال حکم به رفع توقيف نشريه و تبرئه مديرمسئول آن از اغلب اتهاماتی که به وی وارد شده بود، داد. از
ميان روزنامه های اصلاح طلبی که در سال ۱۳۷۹ توقيف شدند، روزنامه هم ميهن تنها روزنامه ای بود که اجازه انتشار مجدد يافت.


به نظر می رسد قوه قضاييه خيلی زود از تصميم خود برای انتشار دوباره هم ميهن صرف نظر کرده و مجددا حکم توقيف آن را صادر کرد.


در همین حال عصر روز سه شنبه، همزمان با فشارهایی که گفته می شود از چندی پیش خبر گزاری کار ایران، ایلنا با آن روبروست ، مدیر این خبر گزاری با انتشار نامه ای از سمت خود استعفا داد.


خبر گزاری ایلنا اگرچه توقیف نشده اما به گفته مطبوعات ایران ، از مسوولان آن خواسته شده که تا اطلاع ثانوی از فرستادن اخبار بر روی تلکس خبرگزاری ها خودداری کنند.


چندی پیش برخی از وب سایت های خبری احتمال فیلتر شدن سایت ایلنا را به دلیل پوشش خبرهای مربوط به اعتصابات کارگری و ناآرامی های دانشجویی مطرح کردند و از همان زمان احتمال تغییر مدیر مسوول این سایت به عنوان اقدامی پیشگیرانه مطرح شده بود.


آغاز به کار شبکه خبری بیست و چهار ساعته انگلیس زبان


شبکه خبری انگليسی زبان بيست و چهارساعته ايران «پرس تی وی» با هدف اثر گذاری بر تحولات بين المللی روز دوشنبه، ۱۱ تيرماه از ميدان سعادت آباد تهران کار خود را آغاز و برنامه های خود را بر روی شبکه های ماهواره ای پخش کرد.


مسوولان اين شبکه هدف از راه اندازی «پرس تی وی» را «شکستن سلطه غرب بر رسانه های جهانی» مطرح کرده و پوشش اخبار خاورميانه را از اولويت های اين شبکه عنوان کرده اند.


شمس الواعظین:«جمهوری اسلامی به خود اين حق را می دهد که تنوع و تکثر صدای خودش را برای جهانيان ارسال کند بدون آنکه حقی برای مخاطبان ايرانی قائل باشد تا صدای متنوع و متکثر را بشنوند.»

دراولين روز افتتاح اين شبکه، مصاحبه و گزارش هايی از سفر هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا به تهران و گزارشی درارتباط با فرهنگ روسيه روی آنتن رفت؛ گزارش هايی که از سوی برخی رسانه های غربی مانند گاردين، «تبليغاتی» و «ضد غربی» توصيف شد.


این شبکه خبری که به گفته عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما ازروزنامه نگارانی حرفه ای تشکیل شده است ، در هفته اول فعالیت چندان با اقبال عمومی برخوردار نشد.


ماشاءالله شمس الواعظين، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در گفت وگو با راديو فردا می گويد: «پرس تی وی ، در روز اول کارش از لحاظ شکل و گرافيک از رسانه های تصويری رقيب عقب نماند، اما وقتی از فرم وارد محتوا می شويم وارد منظومه ای از داده ها و شناخت ها می شويم که کاری متفاوت است».


پخش برنامه های « پرس تی تی» علاوه برموضع گیری هایی که در ارتباط با محتوای و سمت و سوی برنامه ها آن در پی داشت، انتقاد فعالان آزادی بیان را برانگیخت.


اين شبکه تنها از طريق ماهواره قابل مشاهده است و چون در ايران دريافت امواج ماهواره ها غير مجاز اعلام شده است، بنابراين در داخل ايران دسترسی به اين شبکه امکان پذير نيست هرچند که بسياری از ايرانيان از دستگاه های دريافت امواج ماهواره استفاده می کنند.


آقای شمس الواعظین یکی از سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتقاد از این شرایط می گوید:«جمهوری اسلامی به خود اين حق را می دهد که تنوع و تکثر صدای خودش را برای جهانيان ارسال کند بدون آنکه حقی برای مخاطبان ايرانی قائل باشد تا صدای متنوع و متکثر را بشنوند.»


آغاز به کار دومین جشنواره بین المللی مد تهران


خبرگزاری های داخلی به نقل از دبیر این جشنواره اعلام کردند که برای دومین جشنواره «زنان سرزمین من»، که در یک فضای شش هزار متری برگزار شده، صد میلیون تومان هزینه شده است.

جشنواره بین المللی مد ، از روز شنبه نهم تیر ماه در تهران آغاز شده و تا روز دوشنبه آینده ادامه خواهد یافت.


این جشنواره که «زنان سرزمین من »نامیده شده برای پوشش زنان در ایران و با الگوهای ایرانی - اسلامی طراحی شده و در آن طراحان بین المللی از جمله از ترکیه و عربستان سعودی نیز شرکت دارند.
به گفته فرحناز قندفروش ،مشاور استاندار تهران و دبیر جشنواره «زنان سرزمین من»، در کنار ۲۰۰ مدل چادر با طراحی جدید، ۵۰ مدل حجاب برتر و نیز ۶۰ مدل جدید از لباس های طراحان و همچنین برای زنان شاغل در چهل عنوان شغلی، ۱۲۰ مدل لباس در نظر گرفته شده است.


خبرگزاری های داخلی به نقل از دبیر این جشنواره اعلام کردند که برای دومین جشنواره «زنان سرزمین من»، که در یک فضای شش هزار متری برگزار شده، صد میلیون تومان هزینه شده است.


برگزاری جشنواره مد در تهران در شرایطی صورت گرفته که در ماههای گذشته اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی ،محدودیت هایی را برای نوع پوشش زنان ایجاد کرده و مخالفان این طرح می گویند حکومت ایران با اجرای این طرح انتخاب پوشش دلخواه را از زنان گرفته است.


از سوی دیگر مقامات ایران وبرگزار کنندگان این جشنواره هدف از برگزاری آن را مبارزه با فرهنگ مبتذل غربی عنوان کرده اند.



XS
SM
MD
LG