لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

روسیه ارسال گاز به اروپا را از سر گرفت


صدور گاز روسیه به اروپا، از طریق اوکرائین، روز سه‌شنبه از سر گرفته شد.
صدور گاز روسیه به اروپا، از طریق اوکرائین، روز سه‌شنبه از سر گرفته شد.

شرکت گاز پروم روسیه اعلام کرد که صدور گاز طبیعی این کشور روز سه‌شنبه، پس از دو هفته توقف، از طریق اوکرائین به کشورهای اروپایی از سرگرفته شده است.


تاکنون خبر به جریان افتادن انتقال گاز روسیه به کشورهای اسلواکی، بلغارستان، مجارستان، مولداوی، جمهوری چک، اتریش، اسلوونی و کرواسی تایید شده است.


روسيه از دو هفته پيش، و در پی اختلاف مسکو با کي‌یف بر سر قيمت گاز، صدور گاز به اروپا ازطريق اوکرائين را به طور کامل متوقف کرد.

شرکت دولتی گاز روسيه، گاز پروم، اوکرائين را متهم کرده بود که از سهميه گاز صادراتی به مقصد اروپا، سرقت کرده است.


اوکرائين بلافاصله با رد اين اتهام تصريح کرد که برای تسهيل صدور گاز روسيه به اروپا، مقداری از گاز صادراتی را برای مصارف فنی برداشت کرده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نظر می‌رسد روسيه و اوکرائين اختلافات خود را حل نکرده و در واقع به اعلام یک آتش‌بس بسنده کرده‌اند.


در همین حال روز سه‌شنبه آلکسی میلر، رئیس گاز پروم، اعلام کرد که روسیه نمی‌تواند مطمئن باشد که اوکرائین به وعده‌اش در سال ۲۰۰۹ پایبند می‌ماند و بهای بیشتری برای گاز می‌پردازد.


از سوی دیگر، دفتر ریاست جمهوری اوکرائین نیز یولیا تیموشنکو را به دلیل توافق با گاز پروم روسیه مورد انتقاد قرار داده است. یولیا تیموشنکو، نخست وزیر اوکرائین، رقیب سیاسی ویکتور یوشچنکو، رئیس جمهوری آن کشور، است.


۲۷ عضو اتحادیه اروپا یک چهارم گاز خود را از روسیه وارد می‌کنند و اتحاديه اروپا می‌گوید قابل قبول نيست که مردم اروپا گروگان اختلافات دو کشور روسيه و اوکرائين شوند.


اختلاف میان روسيه و اوکرائين بر سر جريان گاز طبيعی با تشديد سرما در اروپا همراه شد و دست کم ۱۲ کشور را با مشکل تأمين سوخت زمستانی روبه‌رو کرد.


طی دو هفته گذشته برخی از کشورهای اروپایی با بحران انرژی روبه‌رو بودند و حدود هزار شرکت در اسلواکی مجبور به توقف یا محدود کردن فعالیت خود شدند.


گاز پروم طی دو هفته گذشته به دليل توقف صدور گاز به اروپا بيش از يک ميليارد دلار از دست داده است و کشورهای اروپايی در جست‌وجوی منابع انرژی جایگزینی هستند تا وابستگی انرژی خود را به روسيه کاهش دهند.

XS
SM
MD
LG