لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

اعلام آمادگی ایران برای تامین گاز اروپا


ايران به لحاظ ميزان ذخاير با بيش از ۲۸ تريليون متر مكعب گاز، بعد از روسيه در رديف دوم جهان قرار دارد. (عکس: مهر)
ايران به لحاظ ميزان ذخاير با بيش از ۲۸ تريليون متر مكعب گاز، بعد از روسيه در رديف دوم جهان قرار دارد. (عکس: مهر)
يك مقام وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران از آمادگى اين كشور براى مذاكره با اتحاديه اروپا براى تامين گاز كشورهاى اين منطقه خبر داد.

مهدى صفرى، معاون وزارت امور خارجه ايران، كه به بروكسل سفر كرده است طى سخنانى در پارلمان اروپا اظهار داشت: ايران به عنوان كشورى با ذخاير عظيم انرژى نفت و گاز مى تواند بخشى از نيازهاى اين قاره را تامين كند.

وى به قانونگذاران اروپايى گفت: تهران در اين زمينه آماده گفت و گو با كشورهاى اروپايى و توسعه و تعميق رابطه با اين كشورها است.

اتحاديه اروپا كه يك چهارم گاز مصرفى خود را از روسيه دريافت مى كنند به دنبال اختلاف ميان مسكو و كيف در هفته گذشته بر سر صدور گاز به اروپا، خواهان تنوع بخشيدن به منابع انرژى خود است.

بحران اخير گاز كه از ابتداى ماه ژانويه آغاز شده است بسيارى از كشورهاى اروپايى را با كمبود و يا قطع گاز روبرو كرده است.

معاون وزير امور خارجه جمهورى اسلامى در بخش ديگرى از سخنان خود گفت كه ايران، چه از نظر گاز و چه نفت، منبع خوبى براى تامين انرژى است.

اتحاديه اروپا ابراز علاقمندى كرده است كه با احداث خط لوله جديد كه به پروژه نابوكو معروف است گاز منطقه درياى خزر را وارد كند و از وابستگى خود به روسيه و اوكراين بكاهد.
اتحاديه اروپا ابراز علاقمندى كرده است كه با احداث خط لوله جديد كه به پروژه «نابوكو» معروف است گاز منطقه درياى خزر را وارد كند و از وابستگى خود به روسيه و اوكراين بكاهد.

مقام هاى اين اتحاديه همچنين پيشنهاد كرده اند كه گاز كشورهاى شمال آفريقا، عراق و ايران نيز مى تواند از طريق اين خط لوله به اروپا ارسال شود.

ايران به لحاظ ميزان ذخاير با بيش از ۲۸ تريليون متر مكعب گاز، بعد از روسيه در رديف دوم جهان قرار دارد. ايران ۱۶ درصد گاز جهان را در اختيار دارد. اين در حالى است كه توليد روزانه گاز ايران نزديك به ۵۰۰ ميليون بشكه در روز است و از اين لحاظ در رديف هفتم جهان قرار دارد.

ايران در حال حاضر ۱۵ ميليون متر مكعب گاز به تركيه صادر مى كند ولى همزمان ۲۰ ميليون متر مكعب گاز تركمنستان وارد مى كند.

پيشنهاد ايران به اتحاديه اروپا براى تامين گاز مصرفى كشورهاى عضو آن در حالى صورت مى گيرد كه روابط اين منطقه با تهران به دليل برنامه هسته اى جمهورى اسلامى دچار تنش شده است.

كشورهاى اروپايى همراه با آمريكا، جمهورى اسلامى ايران را متهم مى كنند كه در پوشش برنامه هسته اى خود به دنبال توليد سلاح اتمى است ولى تهران اين ادعا را رد كرده و هدف از اين برنامه را توليد برق عنوان مى كند.

از سوى ديگر، فقدان سرمايه گذارى مناسب داخلى و خارجى در منابع گازى و نفتى ايران بويژه در منطقه پارس جنوبى به كمبود گاز در اين كشور دامن زده است و در برخى از ماه ها، گاز صادراتى ايران به تركيه قطع شده است.
XS
SM
MD
LG