لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

جایزه بهترین فیلم «گویا» به آلمادووار رسید


« پنه لوپه کروز»، هنرپيشه سرشناس، به خاطر بازی در «بازگشت» جايزه بهترين بازيگر زن سال را دريافت کرد
« پنه لوپه کروز»، هنرپيشه سرشناس، به خاطر بازی در «بازگشت» جايزه بهترين بازيگر زن سال را دريافت کرد

روز گذشته، يکشنبه، ۲۸ ژانويه، در سالن کنگره del Campo de las Nacione مادريد جايزه «گويا» به بهترين های سينمای اسپانيا در سال گذشته اهدا شد و آخرين فيلم «پدرو آلمادووار» با نام «بازگشت» جوايز را درو کرد .


« پدرو آلمادووار»، فيلمساز شهير اسپانيايی توانست با فيلم «بازگشت» دو جايزه مهم بهترين فيلم سال و بهترين کارگردانی را از آن خود سازد. اين فيلم در چهارده بخش نامزد دريافت جايزه بود.


« پنه لوپه کروز»، هنرپيشه سرشناس، به خاطر بازی در «بازگشت» جايزه بهترين بازيگر زن سال را دريافت کرد و «کارمن مورا» نيز جايزه بهترين بازيگر نقش دوم زن را به دليل بازی در همين فيلم به دست آورد.


« خوان ديه گو»، بازيگر اسپانيايی جايزه «گويا»ی بهترين بازيگر مرد، به خاطر بازی در فيلم «Vete de mí» ( از من دور شو)، ساخته «ويکتور گارسيا لئون»، را تصاحب کرد و کارگردان مکزيکی «گی يرمو دل تورو»، جايزه بهترين فيلمنامه را برای فيلم «Pan`s Labyrinth» ( هزار توی پن)، دريافت نمود.


« پدرو آلمادووار» در فيلم «بازگشت» زندگی سه نسل از زنان اسپانيايی را به تصوير می کشد.


روابط اين سه نسل، تنهايی ها، نوستالژی ها و رازهای پنهان زندگی شان، درون مايه اين فيلم زيبای اسپانيايی است.


« پنه لوپه کروز» در اين فيلم در نقش «ريموندا»، زنی که با همسر بيکار خود مشکلات خانوادگی دارد و دختر نوجوانش تحت فشارهای پدر منحرف خود قرار دارد، بازی می کند. در طول فيلم رازهای پنهان دوران کودکی «ريموندا» و مادر از دست رفته اش آشکار می شوند و صحنه های متاثر کننده ای خلق می کنند.


منتقدين سينما «بازگشت» را يکی از «زنانه ترين» فيلم های «آلمادووار» می دانند .


« پنه لوپه کروز» در مراسم اهدای جايزه «گويا» دريافت اين جايزه را برای خود بسيار پر اهميت دانست. «کروز» در ۲۳ ژانويه گذشته، به هنگام اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۰۷ در فهرست نامزدهای بهترين بازيگر زن قرار گرفت.


اين نخستين بار است که يک هنرپيشه زن اسپانيايی نامزد دريافت جایزه اسکار می شود.


با اين حال عدم انتخاب فيلم «بازگشت» به عنوان نامزد دريافت اسکار بهترين فيلم خارجی سال ۲۰۰۷ تعجب منتقدين را برانگيخت.


« پدرو آلمادووار» در مراسم اهدای جايزه «گويا» گفت: «اگر من ميان انتخاب دو نامزدی بهترين فيلم خارجی و بهترين بازيگر زن اسکار برای کروز قرار می گرفتم؛ بدون هيچ شکی دومی را برمی گزيدم.»


وی ادامه داد: «پنه لوپه کروز در فیلم بازگشت به اوج خود دست يافت. او با نامزدی اش در اسکار امسال، به عنوان نخستين بازيگر زن اسپانيايی که به چنين توفيقی نايل می شود؛ در شرف انجام کاری تاريخی است. »


لازم به ذکر است که «خاوير باردم» بازيگر مرد؛ نخستين هنرپيشه اسپانيايی بود که در سال ۲۰۰۱ به خاطر بازی در فيلم آمريکايی «قبل از آن که شب برسد» توانست نامزد دريافت اسکار شود. «باردم» در اين فيلم در نقش «رينالدو آره ناس»، نويسنده همجنسگرای کوبايی ظاهر شد .


« آلمادووار» پيش از اين در سال ۲۰۰۰ اسکار بهترين فيلم خارجی را برای فيلم «همه چيز در باره مادرم» را دريافت کرده و در سال ۲۰۰۳ نيز اسکار بهترين فيلمنامه اصلی (اوريجينال) را به خاطر «با او حرف بزن» به دست آورده است .


فيلم «بازگشت» جايزه بهترين فيلمنامه آخرين دوره جشنواره فيلم کن و در رقابت بهترين فيلم اروپا در سال ۲۰۰۶، جايزه بهترين کارگردانی، بهترين بازيگر زن، بهترين فيلمبرداری و محبوب ترين فيلم تماشاگران را نيز از آن خود کرده بود.


اين فيلم شانزدهمين فيلم «پدرو آلمادووار» از آغاز فعاليت هايش به عنوان فيلمساز ، از سال ۱۹۸۰ تا کنون است .


جايزه «گويا»، مهم ترين جايزه سينمای اسپانيا محسوب می شود و توسط «آکادمی هنر و تکنيک سينمای اسپانيا» اهدا می شود .


اين آکادمی در ژانويه ۱۹۸۶ تاسيس شد و از سال ۱۹۸۷، همه ساله، بهترين های سينمای اسپانيا را انتخاب می کند .


XS
SM
MD
LG