لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

گوگل، تلفن همراه «رويا» را رونمایی کرد


نمایی از تلفن همراه گوگل که با نام «جی فون» به بازار عرضه شده است.
نمایی از تلفن همراه گوگل که با نام «جی فون» به بازار عرضه شده است.

اولين تلفن همراه شرکت گوگل یعنی جی فون با وعده سريعترين دسترسی به شبکه اينترنت و کارکرد چند کاره بدون دردسر رونمایی شد.


اين تلفن در بازار تلفن های همراه هوشمند با نمونه های مشابهی که قبلا توسط شرکت هایی مانند اپل و کمپانی نوکيا توليد شده است، رقابت خواهد کرد.


مشخصات اين تلفن تا امروز و زمان ورود آن به بازارهای جهان برملا نشده است اما گفته می شود که هم صفحه حساس يا «touchscreen» دارد و هم يک صفحه کلید کشويی.


تلفن همراه ساخت گوگل مشابه تلفن های «آی فون» شرکت اپل، چشم الکترونيک حساسی دارد که کار با دوربين و بازی های ديجيتال را بسيار راحت خواهد کرد.


پيش بينی ها در آمريکا حاکی از آن است که بهای فروش همراه جی فون در اين کشور حدود ۲۰۰ دلار خواهد بود.


در موارد قبل خريداران در کشورهای ديگر از جمله بريتانيا ناچار شدند که برای کالاها و وسائل الکترونيک پيشرفته بهای بيشتری بپردازند، به عنوان مثال تلفن ساخت شرکت اپل در بريتانيا حدود ۳۵ درصد گرانتر از قيمت آن در آمريکا عرضه شد.


تلفن همراه «رويا» محصول شرکت گوگل در مشارکت فنی با شرکت تايوانی HTC ساخته شده است.


اين تلفن قرار است در بريتانيا از ماه آينده به فروش برسد و تنها يک شرکت ارائه دهنده سرويس تلفن های همراه، انحصار فروش يا عرضه آن را خواهد داشت.


جی فون در حقيقت يک نمونه جديدتر از تلفن های همراهی است که شرکت تايوانی HTC قبلا توليد کرده بود.


يکی از عجيب ترين تجهيزات اين موبايل جديد، سيستمی است به نام تيون ويکی يا TuneWiki که همزمان با پخش ويدئوی يک ترانه از سايت يوتيوب متن آن را نيز روی صفحه می نويسد تا از این طريق، دارنده تلفن همراه بتواند متن را بخواند و با موسيقی پخش شده هم صدايی کند.

ديگر شرکت های سازنده دستگاه تلفن همراه مانند سامسونگ نيز قرار است طی يک سال آينده نمونه های ديگری از جی فون را بسازند.


تصاويری که از اين موبايل جديد به بيرون درز کرده، نکاتی را در مورد ظاهر و نحوه کار جی فون روشن کرده است.



ظاهر تلفن همراه «رويا»


مهمترين تفاوت جی فون با «آی فون» اين است که علاوه بر صفحه حساس يا touchscreen يک صفحه کشويی نيز دارد.


علاوه بر اين موبايل، شرکت گوگل به کاربران اين امکان را می دهد که به طور همزمان کارهای مختلفی روی شبکه اينترنت انجام دهند. به عنوان مثال دارنده اين موبايل می تواند در حال تماشا کردن يک ويدئو روی سايت يوتيوب، اطلاعات خود در سايت فيس بوک را نيز به روز کند.


در عين حال سيستم ويژه گوگل اين امکان را فراهم می کند که شرکت های ثالث، مثلا ارائه کنندگان نقشه های راهنما و يا محصولات صوتی نيز بتوانند سرويس و خدمات خود را روی همين شبکه به دارنده موبايل Gphone عرضه کنند.


يکی از عجيب ترين تجهيزات اين موبايل جديد، سيستمی است به نام تيون ويکی يا TuneWiki که همزمان با پخش ويدئوی يک ترانه از سايت يوتيوب متن آن را نيز روی صفحه می نويسد تا از این طريق، دارنده تلفن همراه بتواند متن را بخواند و با موسيقی پخش شده هم صدايی کند.


تا به امروز دسترسی به شبکه اينترنت از طريق تلفن های همراه معمولا پر دردسر و کند بوده و به خاطر مشکلات فنی دسترسی به بسياری از سايت ها با مشکل روبرو بوده است.


هدف شرکت گوگل با به کارگيری تکنولوژی آندروید «Android» اين است که جی فون را به يک کامپيوتر شخصی تبديل کند که به خاطر اندازه آن راحت در دست جا می گيرد.


شرکت گوگل سال گذشته همزمان با اعلام طرح های خود برای توسعه تکنولوژی «آندروید» برنامه ديگری را نيز معرفی کرد به نام «ائتلاف آزادانه موبايل».


هدف از اين برنامه تشکيل يک کنسرسيوم از سازندگان دستگاه های تلفن موبايل و ارائه کنندگان سرويس های ارتباطی است که وعده می دهند با سرعت بخشيدن به نوآوری تکنولوژيک، به مصرف کنندگان، تلفن های موبايل کارآمدتر، ارزانتر و با استفاده راحت تر عرضه کنند.


XS
SM
MD
LG