لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

«بررسی تقاضای مذاکره با درخواست رسمی آمریکا»


سید محمد علی حسینی خاطر نشان کرد که مواضع ایران در مورد پروژه هسته ای ایران تغییر نکرده است.
سید محمد علی حسینی خاطر نشان کرد که مواضع ایران در مورد پروژه هسته ای ایران تغییر نکرده است.

سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفت وگویی مطبوعاتی در روز یکشنبه، اول بهمن، اعلام کرد که اگر آمریکا به طور رسمی تقاضای مذاکره در مورد برخی از مسایل منطقه ای داشته باشد، این تقاضا قابل بررسی است.



وی خاطر نشان کرد که مواضع ایران در مورد پروژه هسته ای ایران تغییر نکرده است.


وی با اشاره به سخنان جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق، که گفته بود ایران آماده مذ اکره با آمریکا است، افزود « اظهارات آقای طالبانی اشاره ‌ای به سوابق و گذشته اين موضوع داشت و حاكی از پايبندی ايران نسبت به ثبات منطقه است و بر بدعهدی آمريكا در اين زمينه اشاره دارد.»


اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ايران در حالی منتشر می شود، که وی پیشتر در واکنش به پیشنهاد کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا مبنی بر مذاکره با ایران در صورت تعلیق فعالیت های هسته ای اش، این پیشنهاد را «رياکارانه» و «بی معنا» توصيف کرده بود و آمريکا را متهم کرد که به جای تلاش برای ايجاد ثبات در عراق، به دنبال «دشمنی با همسايگان عراق» است.


کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده بارها اعلام کرده که در صورتی که ایران غنی سازی هسته ای را به تعلیق در آورد، حاضر به دیدار با همتای ایرانی خود در هر زمان و مکانی که لازم باشد، است.

سخنگوی وزرات خارجه همچنین درباره پيش شرط تعلیق غنی سازی اورانيوم برای این مذاکره، گفته بود ايران نه تنها غنی سازی اورانيوم را کماکان ادامه خواهد داد، بلکه برای مذاکره با آمريکا، پيش شرط «تغيير سياست عملی آمريکا» را در نظر دارد.


به گزارش ایرنا، آقای حسینی در مورد ساختمان متعلق به ایران در اربیل که اخیرا مورد حمله نیروهای آمریکایی قرار گرفت، گفت: «سركنسولگری ايران در اربيل عراق حدود پانزده سال است كه به همين عنوان شناخته مي‌شود و پرچم ايران هم در آنجا در اهتزاز بوده است.»


آقای حسينی يادآور شد كه اين دفتر از سال ‪ ۱۹۹۲ براساس توافق دو كشور و اطلاع دولت مركزی عراق مشغول فعاليت كنسولی بوده است.


در ساعات نخست روز پنج شنبه، ۲۱ دی ماه، ارتش آمريکا، به کنسولگری جمهوری اسلامی ايران در شهر اربيل در کردستان عراق حمله کرده و چند تن از کارکنان اين دفتر را بازداشت کردند. ایالات متحده و دولت عراق اعلام کردند که افراد بازداشت شده، دیپلمات نبودند.


مقام های نظامی آمريکا در عراق می گويند، پنج ايرانی دستگير شده در اربيل، با سپاه قدس که به گفته آنها اسلحه در اختيار شورشيان عراق قرار می دهد، در ارتباط بوده اند.


XS
SM
MD
LG