لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

«بی اعتمادی ميان تهران و جهان به ضرر منطقه است»


عبدالرحمن العطیه می گوید بی اعتمادی بر سر برنامه هسته ای ایران به ضرر ثبات منطقه است
عبدالرحمن العطیه می گوید بی اعتمادی بر سر برنامه هسته ای ایران به ضرر ثبات منطقه است

مدير کل شورای همکاری خليج فارس می گويد بی اعتمادی موجود ميان تهران و برخی کشورهای قدرتمند جهان، نمی تواند به نفع ثبات و امنيت منطقه باشد.


عبدالرحمن العطيه مدير کل شورای همکاری های خليج فارس روز شنبه بيستم ژانويه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت «آرزو می کند» که سناريوی عراق، در هيچ يک از کشورهای همسايه شورای همکاری های خليج فارس تکرار نشود.


او ابراز اميدواری کرد که بحران کنونی بر سر برنامه هسته ای ايران، از طريق مذاکرات و درک متقابل ميان تهران و جامعه جهانی حل شود.


آقای العطيه خواستار ادامه همکاری ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی شد و از ايران خواست تا به تاثيرات احتمالی زيست محيطی نيروگاه هسته ای بوشهر بر کشورهای همسايه، توجه ويژه ای داشته باشد.


از ايران خواست تا به تاثيرات احتمالی زيست محيطی نيروگاه هسته ای بوشهر بر کشورهای همسايه، توجه ويژه ای داشته باشد

مدير کل شورای همکاری های خليج فارس در اين مصاحبه با اشاره به سفر کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا به منطقه گفت ملاقات خانم رايس با رهبران عرب در ضديت با هيچ کشور مشخصی نبوده است.


خانم رايس در سفر خود به خاورميانه، با وزيران امور خارجه کشورهای شورای همکاری خليج فارس، عربستان سعودی، کويت، امارات متحده عربی، قطر، بحرين و عمان، به اضافه وزيران امور خارجه مصر و اردن ديدار و گفت و گو کرد.


در اين سفر او در تلاش جلب حمايت اين کشورها از راهبرد جديد آمريکا در عراق بود.


نگرانی از بحران عراق


آقای العطيه در بخشی از مصاحبه خود گفت کشورهای حوزه خليج فارس، با هر گونه دخالت خارجی در عراق مخالف هستند.


او از همسايگان عراق، بدون آنکه نامی از ايران ببرد، خواست تا به تماميت ارضی، وحدت و به گفته وی «هويت عربی» اين کشور احترام بگذارند.


به گفته آقای العطيه، هيچ کشور عربی مانند عراق، تا کنون با اين چنين تفرقه و قتل های سازمان يافته ای رو به رو نبوده است.


او از نيروهای عراقی خواست که برای دست يافتن به توافق بر سر تقسيم عادلانه ثروت کشور تلاش کنند تا از تجزيه و جدايی «که همه کشورهای حوزه خليج فارس با آن مخالفند»، جلوگيری شود.


XS
SM
MD
LG