لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

امارات، بزرگترین خریدار کالاهای غیرنفتی ایران


آمار روز سه شنبه گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد که امارات متحده عربی متحده همچنان مهم ترين خريدار کالا های غير نفتی ايران است و چين، عراق، هند و ژاپن در رديف های بعدی قرار دارند.
آمار روز سه شنبه گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد که امارات متحده عربی متحده همچنان مهم ترين خريدار کالا های غير نفتی ايران است و چين، عراق، هند و ژاپن در رديف های بعدی قرار دارند.

به گزارش گمرک ایران که در روز سه شنبه پنج دسامبر منتشر شد، ارزش صادرات غير نفتی ايران، در هشت ماه نخست سال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ در صد افزايش يافته است و نشان می دهد که امارات متحده عربی متحده همچنان مهم ترين خريدار کالا های غير نفتی ايران است و چين، عراق، هند و ژاپن در رديف های بعدی قرار دارند.


طبق این گزارش ، ارزش صادرات غير نفتیايران در سال ۱۳۸۵ خورشيدی، ده ميليارد و يکصد ميليون دلار و و ارزش واردات اين کشوردر همان سال بيست وشش ميليارد دلار اعلام شد.


اين دو رقم عمده ترين ويژگی بازرگانی خارجی غير نفتی ايران را در هشت ماه نخست سال ۱۳۸۵ خورشيدی به نمايش می گذارد.


بدون در نظر گرفتن صادرات نفتی ایران، واردات این کشور از آغاز فروردين ماه تا پايان آبان ماه سال جاری، ۲ و شش دهم برابر صادرات آن بوده و بازرگانی خارجی کشور، هر ماه به طور متوسط، بيش از دو ميليارد دلار کسری داشته است.


البته ارزش صادرات غير نفتی ايران، در هشت ماه نخست سال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ در صد افزايش يافته است.


با اين همه، نگاه دقيق تر به آمار ديروز گمرک نشان می دهد که اين افزايش عمدتا مديون فرآورده های پتروشيمی است که ۳۶ در صد صادرات غير نفتی ايران را تشکيل می دهد. در واقع با اوج گيری بهای نفت در بازار جهانی، ارزش فرآورده های پتروشيمی نيز طبعا بالا رفته و همين پديده يکی از عوامل اصلی افزايش ارزش صادرات غير نفتی ايران است.


البته اگر نقش پتروشيمی را نيز ناديده بگيريم، صدور ده ميليارد دلار کالا برای کشوری مانند ايران سخت ناچيز است.


ترکيه در يازده ماه نخست سال جاری ميلادی، تنها از محل صادرات خود رو و قطعات آن، سيزده ميليارد دلار در آمد ارزی به دست آورده است.


در واقع توان صادراتی ايران همچنان از موانع ساختاری رنج می برد، از جمله بالا بودن هزينه توليد، تورم دو رقمی، بهره وری پايين، قوانين دست و پا گير، تثبيت مصنوعی نرخ ارز و غيره.


مهمترين کشورهای صادر کننده به ايران عبارتند از کشورهای امارات متحده عربی ، آلمان، چين، فرانسه و سوييس.


XS
SM
MD
LG