لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

توافق ايران و هند به افزايش تراز بازرگانی «تا سقف ۲۵ ميليارد دلار»


وزارت اقتصاد هند از توافق اين کشور برای افزايش حجم تجاری دوجانبه با ايران خبر داده است.

به گزارش سایت هندی «اکونوميک تايمز»، «آرويند مهتا»، مديرکل وزارت بازرگانی هند که اخيرا در راس هيات بازرگانی ۸۰ نفره عازم ايران شده است، گفته است که حجم بازرگانی دوجانبه ايران و هند که هم‌اکنون ۱۵ ميليارد دلار است قرار است تا چهار سال آينده به ۲۵ ميليارد دلار افزايش يابد.

رفيق احمد، رئيس فدراسيون سازمان های صادراتی هند نيز به همراه تجار بخش خصوصی و دولتی در اين سفر ۵ روزه برای جستجوی فرصتهای تجاری و مالی در ايران حضور دارد.

سايت «اکونوميک تايمز» می نويسد که هند در حال جستجوی راه‌هايی برای افزايش حجم تراز بازرگانی با ايران است، در حالی که بخاطر تحريم‌های فزاينده آمريکا و هم‌پیمانانش، مشکلاتی بر سر نحوه تسويه بدهی هند از بابت خريد نفت ايران به وجود آمده است.

«رائول کهولار» دبير وزارت اقتصاد هند ماه گذشته با اعلام خبر اعزام هيات بازرگانی هندی به ايران گفته بود که فرصتهای تجاری عظيمی برای هند در ايران وجود دارد. وی اظهار اميدواری کرده بود که ايران با پرداخت ۴۵ درصد از نفت صادراتی به هند از طريق روپيه، واحد ارز هند، موافق کند.

خبرگزاری ايسنا روز شنبه گزارش داد که، ايران و هند رسما توافق کرده اند که حدود نيمی از پول نفت خريداری شده از ايران به صورت روپيه پرداخت گردد.

به گزارش ايسنا مقام های هندی در جريان ديدار با نمايندگان اتاق بازرگانی تهران، صراحتا ابراز اميدواری کرده اند که تراز بازرگانی ميان دو کشور، که به نفع ايران است، در آينده به نفع هند تغيير کند.

به گفته رئيس فدراسيون صادرکنندگان هند در حال حاضر اين کشور سالانه ۹ ميليارد دلار نفت و دو ميليارد دلار کالا از ايران وارد و دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار کالا به ايران صادر می‌کند.

شبکه اطلاع رسانی بانک و بيمه ايران، بينا، نيز طی گزارشی اعلام کرده است نمايندگانی از دو بانک پارسيان ايران و «یوسی‌او» (UCO) هند نيز در اين دیدارها شرکت و آخرين نتايج توافقات اين دو بانک برای تسهيل تجارت ميان دو‌کشور را تشريح کردند.

قرار است ۴۵ درصد از مبلغ نفت فروشی ايران به هند، به شعبه بانک پارسيان ايران در هند واريز شود.

احمد سبحانی مديرکل غرب آسيای وزارت امور خارجه ايران نيز در اين دیدارها با بيان اين ‌که «قرن ۲۱ قرن آسيا است»، گفته است که طبق توافقات صورت گرفته ميان دولت‌های دو کشور، دادوستد بازرگانی ميان ايران و هند از اين پس با روپيه انجام می‌شود.

وی تصريح کرد که با اين تصميم و جايگزينی روپيه به جای دلار آمريکا، بسياری از واسطه‌ها ميان تجارت ايران و هند از دور خارج می‌شوند.

هم اکنون ايران روزانه بيش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام به هند می فروشد که اين ميزان برابر ۱۱ درصد نفت وارداتی هند است. ايران پس از عربستان بزرگترين تامين کننده نفت وارداتی هند است.

XS
SM
MD
LG