لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

نخست وزیر هند برای يک ديدار سه روزه، وارد چین شد


منموهان سينگ، نخست وزير هند، روز يکشنبه، ۱۳ ژانويه، برای ديداری سه روزه از چين وارد پکن شد
منموهان سينگ، نخست وزير هند، روز يکشنبه، ۱۳ ژانويه، برای ديداری سه روزه از چين وارد پکن شد

منموهان سينگ، نخست وزير هند، روز يکشنبه، ۱۳ ژانويه ، برای ديداری سه روزه از چين وارد پکن شد تا با مقامات چینی دیدار و گفت و گو کند.


نخست وزیر هند قرار است روز دوشنبه با ون جياباو، نخست وزير، و روز سه شنبه، با هو جين تائو، رييس جمهوری اين کشور ديدار و گفت و گو کند.


آقای سينگ قبل از سفرش به پکن به شين هووا، خبرگزاری دولتی چين، گفت:« روابط هند و چين ابعاد گسترده ای يافته و از اهميت جهانی برخوردار است.»


وی ابراز اميدواری کرد که در جريان ديدارش با دولتمردان چينی، مسئله اصلاحات در ساختار شورای امنيت سازمان ملل متحد، تجارت جهانی، تغييرات آب و هوايی و تروريسم را با آنها در ميان گذارد.



« روابط هند و چين ابعاد گسترده ای يافته و از اهميت جهانی برخوردار است.»
سینگ، نخست وزیر هند

قرار است رهبران دو کشور درباره مسائل و مشکلات مرزی بین دو کشور، که از دهه شصت ميلادی همچنان به قوت خود باقی است، بحث و گفت و گو کنند.


اين اولين سفر نخست وزير هند به چين طی پنج سال گذشته است و انتظار می رود در جريان اين ديدار، پنج موافقت نامه در زمينه های مختلف از جمله در زمينه راه آهن، مسکن، و داروهای سنتی بين اين دو کشور همسايه منعقد شود.


روابط چين و هند علاوه بر تنش های مرزی، به خاطر سرمايه گذاری گسترده چين در امور نظامی و اقتصادی پاکستان و همچنين به خاطر رقابت دو کشور هند و چين بر سر منابع و بازارهای ميانمار همواره شکننده بوده و به نظر نمی رسد که پکن و دهلی نو بتوانند حداقل تا آينده نزديک، حس اعتماد دو جانبه را در ميان خود به وجود آورند.


دهلی نو معتقد است که چين ۳۸ هزار کيلومتر مربع از اراضی آن کشور را به تصرف خود در آورده و حال آنکه پکن مدعی است که ۹۰ هزار کيلومتر مربع از خاک چين در تصرف دهلی نو قرار دارد.


اين دو کشور در سال ۲۰۰۶ ميلادی موافقت کردند که سطح مبادلات تجاری خود را تا سال ۲۰۱۰ ميلادی به ۴۰ ميليارد دلار برسانند و در دسامبر گذشته مانور نظامی مشترکی را نيز به نمايش گذاشتند.


XS
SM
MD
LG