لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

پالايشگاه هندی فروش بنزين به ايران را قطع کرد


یک پالایشگاه خصوصی هند اعلام کرده است که فروش بنزین به ایران را قطع کرده است.
یک پالایشگاه خصوصی هند اعلام کرده است که فروش بنزین به ایران را قطع کرده است.

بزرگترين پالايشگاه هند، به دليل خودداری دو بانک فرانسوی از صدور اعتبار به ايران برای خريد سوخت،.فروش بنزين و گازوئيل به اين کشور را قطع کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز از دهلی و سنگاپور، چهار شرکت و منبع بازرگانی تاييد کرده اند که پالايشگاه هندی «ريلاينس» Reliance از اکتبر گذشته از فروش بنزين و گازوئيل به ايران خودداری کرده است.


براساس اين گزارش، دو بانک فرانسوی « ب. ان. پ » B.N.P. و «کاليون » Calyon ( که شعبه سرمايه گذاری بانک کرديت اگريکول Credit Agricole است) از صدور اعبتارنامه بازرگانی برای ايران خودداری کرده اند.


قطع صدور اعتبار نامه به دليل فشارهای کشورهای غربی است که نگران فعاليت های هسته ای ايران هستند. این در حالی است که ايران تاکيد می کند که فعاليت های هسته ايش صرفا با هدف دستیابی به انرژی است و این برنامه صلح آميز است.


يک مقام ارشد شرکت هندی «ريلاينس» به رويترز گفته است: «بانک هايی که با آمريکا معامله و سروکار دارند، به دليل فشار آمريکا ، مايل نيستند برای ايران اعتبار نامه صادر کنند» .


«ريلاينس» بزرگترين پالايشگاه خصوصی هند است و يکی از مهمترين فروشندگان بنزين و گاه گازوئيل به ايران به شمار می رود.


  • «بانک هايی که با آمريکا معامله و سروکار دارند، به دليل فشار آمريکا ، مايل نيستند برای ايران اعتبار نامه صادر کنند» .
يک مقام ارشد شرکت هندی «ريلاينس»

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو بانک فرانسوی « ب.ان.پ» و «کاليون» از مهمترين صادرکنندگان جهانی اعتبارنامه برای معاملات نفتی هستند و صادر نکردن اعتبار نامه توسط آنها برای ايران نشان می دهد که فشارهای آمريکا برای تحريم ايران موثر واقع شده و ايران ناچار شده است نيازهای خود را در بازارهای ديگر تامين کند.


اين خبرگزاری افزوده است: طی هفته گذشته ۱۶۰ هزار تن گازوئيل از بازار سنگاپور خريده است و اين در حالی است که ايران خود دومين صادرکننده نفت اوپک است اما برای تامين نيازهای داخلی خود پالايشگاه به اندازه کافی ندارد.


در بازار جهانی نفت، فروشنده برای اين که مطمئن شود بهای جنسش پرداخت می شود، از خريدار می خواهد در بانکی معتبر گشايش اعتبار کند؛ اما تحريم های سازمان ملل متحد و آمريکا باعث شده است که بانک های بزرگ بين المللی تحت فشار قرار گيرند تا از گشايش اعتبار برای ايران خودداری کنند.


رويترز از قول يک مقام رسمی ايران که نامش فاش نشده، نوشته است که «حتی بانک های چين، در ماه دسامبر گذشته، از گشايش اعتبار برای ايران خودداری کرده اند».


حجت الله غنیمی فرد، مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران ، درگفت وگو با رويترز، بدون اين که قطع صدور اعتبارنامه برای ايران را تائيد يا تکذيب کند، گفته است که ایران «می تواند از راه های ديگر بجای گشايش اعتبار استفاده کرد».


در ماه گذشته شرکت سوئيسی «ويتول » Vitol بزرگترين تامين کننده بنزين ايران، فروش بنزين به ايران را قطع کرد و شماری از بانک های اصلی سوئيس، از جمله بانک «او. اس. ب» U.S.B و همچنين «دويچه بانک آلمان»، بخشی و يا همه روابط خود را با ايران قطع کرده اند.


ايران در تلاش است که از طريق سهميه بندی صورت گرفته مصرف بنزين را در داخل کشور کاهش دهد.


سهميه بندی آغاز شده از ماه ژوئن ، واردات بنزين را در ايران در حدود ۶۰ درصد کاهش داده است.


بر اساس آمارهای ارائه شده واردات بنزين در ماه اکتبر و نوامبر به ۳۱۵ هزار تن - يا ۸۰ هزار بشکه در روز- کاهش پيدا کرده که اين رقم در ماه ژوئن ۷۷۰ هزار تن بوده است.


با اين حال به تازگی وزير نفت جمهوری اسلامی اعلام کرد که سهميه بنزين برای خودروهای شخصی از ۱۰۰ ليتر در ماه به ۱۲۰ ليتر افزايش می يابد.


يک مقام نفتی هم چندی پيش اعلام کرده بود که از ماه مارس سال ۲۰۰۹ واردات بنزين متوقف خواهد شد و پالايشگاه های ايران می توانند مصرف داخلی را تامين کنند.


بر پايه آمار منابع رسمی جمهوری اسلامی، ايران در سال ۱۳۸۵معادل پنج ميليارد دلار بنزين وارد کرده و در سال جاری نيز برای وارد کردن اين کالا، حدود هشت تا نه ميليارد دلار هزينه خواهد کرد


XS
SM
MD
LG