لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

بهمنی: صلاح نیست برنامه ثبات ارز را در رسانه‌ها اعلام کنیم


محمود بهمنی
محمود بهمنی
در حالی که روز پنجشنبه عليرغم دستور بانک مرکزی برای فروش دلار به نرخ ۱۴۰۰ تومان، «تقاضای شديد مردم» موجب افزايش قيمت اين ارز تا ۱۶۲۵ تومان شد، محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی می‌گوید که برای ثبات بازار ارز برنامه‌هايی دارد که آنها را به اجرا در خواهد آورد، البته به صلاح نيست که اين برنامه‌ها را در رسانه‌ها اعلام کند.

وی در گفتگو با مهر با اعلام اينکه برنامه اصلی بانک مرکزی تعديل، تعادل و ثبات بازار ارز و قيمت‌هاست، افزوده است: «نرخ‌ها به طور حتم بيش از آنچه که در حال حاضر کاهش يافته است، با کاهش مواجه خواهد شد.»

نرخ دلار در يک هفته اخير و پس از امضای لايحه تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران از سوی باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، به شدت دچار تلاطم شده است و در روز دوشنبه قيمت دلار به بالاترين ميزان خود در تاريخ اقتصاد ايران، يعنی ۱۸۰۰ تومان رسيد.

قيمت دلار در روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته و پس از حضور نيروی انتظامی در چهار راه استانبول، محل بازار آزاد ارز ايران، و اظهارات چند مقام مالی ايران تا ۱۸۰ تومان کاهش نشان می‌داد ولی بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، قيمت آن بار ديگر در روز پنجشنبه بالا رفت.

اين خبرگزاری گزارش داده است: با وجودی که بانک مرکزی اعلام کرده بود نرخ دلار از سوی صرافان بايد ۱۴۰۰ تومان اعلام شود، اما صبح امروز در بازار ارز که با تقاضای شديد مردم روبرو بود، نرخ دلار از ۱۵۹۲ تومان شروع و با ۱۶۲۰ تومان بسته شد.

بر اساس اين گزارش، اعلام بانک مرکزی نه تنها تأثيری بر بازار نداشته بلکه از امروز صبح باعث روند افزايش قيمت دلار شده است.

در این میان آقای بهمنی به مهر گفته است که «در حال حاضر بر اساس اطلاعيه‌ای که بانک مرکزی صادر کرده است، دلار مسافری که پيش از اين دو هزار دلار بود، با ۵۰ درصد به ۱۰۰۰ دلار کاهش يافته است.»

رئیس بانک مرکزی افزود: «در عين حال، برای کودکان دو تا ۱۲ سال نيز ارز مسافری به همين ميزان ارائه می‌شود، بنابراين هيچ گونه مشکلی در اخذ دلار مسافری وجود ندارد.»

وی همچنین گفت: «بانک مرکزی اخيراً هيچ گونه جلسه ارزی با مسئولان اقتصادی، مديران بانک‌ها و اقتصاددانان نداشته است.»
XS
SM
MD
LG