لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

نماینده ایران در آژانس: برای حل و فصل قطعی مسائل همکاری می‌کنیم


رضا نجفی، نماينده جديد ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه، ۲۱ شهريور، گفت که او با اين نهاد برای حل و فصل قطعی مسائل همکاری می‌کند.

به گزارش رويترز، آقای نجفی که برای نخستين بار در نشست آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين شرکت می‌کرد، بار ديگر موضع ايران درباره برنامه هسته‌ای اين کشور را تکرار کرد و گفت ايران از حق برخورداری از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای دست نخواهد کشيد.

رهبران ايران می‌گويند برنامه هسته‌ای آنها برای اهداف صلح آمیز از جمله تحقيقات پزشکی و توليد برق است، اما تاکنون نتوانسته‌اند جامعه جهانی را متقاعد کنند که برنامه هسته‌ای‌شان صرفا مقاصد صلح‌آميز دارد.

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی‌سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از این درخواست سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.

نماينده ايران در آژانس در بيانيه‌ای گفت: «ما منتظر همکاری‌ نزديک با یوکیا آمانو، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی و تيم وی در روزهای آتی هستيم.»

آقای آمانو روز دوشنبه ۱۸ شهريور در جلسه شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين گفته بود که آژانس به «همکاری سازنده» با دولت حسن روحانی برای «رفع مسائل مهم از راه‌های ديپلماتيک» متعهد است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایران «سنگ‌اندازی» در برابر بازرسان آژانس را متوقف کرده و «فورا» به نگرانی‌ها درباره تحقيقات مشکوک خود درباره سلاح‌های هسته‌ای پاسخ دهد.

سخنان آقای نجفی در مورد همکاری با آژانس در حالی بیان می شود که ژوزف مک‌مانوس، نماینده آمريکا در این نهاد بین‌المللی، روز چهارشنبه تاکید کرد که واشينگتن شاهد «پيشرفت‌های دردسرآفرين» در برنامه هسته‌ای ايران است

آقی مک‌مانوس افزود، واشينگتن آماده همکاری با دولت جديد ايران «برای دستيابی به يک راه حل ديپلماتيک است به گونه‌ای که به نگرانی‌های بين‌المللی» درباره برنامه هسته‌ای تهران پاسخ داده شود.

او در نهایت از حسن روحانی خواست تا گام‌های مشخصی را برای رفع نگرانی‌های بين‌المللی در زمينه ماهيت این برنامه بردارد.

جز این، نمايندگان اتحاديه اروپا در آژانس نیز روز چهارشنبه با صدور بيانيه‌ای، ايران را تهديد کردند که در صورت عدم همکاری با بازرسان آژانس درباره فعاليت‌های هسته‌ایش اقدامات ديپلماتيک‌ ضد تهران را تشديد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG