لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

ديدار دانشجويان فرانسوی و ايرانی از اردوگاه های مرگ در لهستان


اردوگاه آشوييتس
اردوگاه آشوييتس
اتحاديه دانشجويان يهودی فرانسه امسال برای نخستين بار توری متشکل از دانشجويان يهودی فرانسه و دانشجويان ايرانی برای بازديد از اردوگاه های مرگ اسرای يهودی در لهستان ترتيب داده است.

اين تور پنج روزه از بيست و هشتم مارس برابر با نهم فروردين ماه آغاز شده و تا سيزدهم فروردين ماه ادامه داشت.

به گفته ساشا رن گورتس، نايب رئيس اتحاديه دانشجويان يهودی فرانسه، هدف از سازمان دادن اين تور که برای نخستين بار انجام شده، مبارزه با نژاد پرستی و يهودی ستيزی بوده و شرکت کنندگان در اين سفر پنج روزه به بازديد از اردوگاه های کار اجباری و اتاق های گازی برده شده اند که نازی ها برای کشتار يهودی ها در طول جنگ جهانی دوم در لهستان از آنها استفاده می کردند.

ساشا رن گورتس اهميت اين تور پنج روزه را آشنا کردن ايرانيان با وقايعی می داند که برای يهوديان در اردوگاه های کار اجباری و اتاق های گاز افتاده و جان ميليون ها تن از آنان را گرفته است.

اينکه حکومت فعلی ايران موضعی خصمانه نسبت به يهوديان دارد و محمود احمدی نژاد کشته شدن شش ميليون يهودی را انکار می کند، اين سفر حامل پيام صلح برای ايران است.

شرکت ما در اين سفرهمراه با دانشجويان ايرانی حامل دو پيام است؛ اول اينکه اقدام هولوکاست اقدامی نژاد پرستانه است و انکار يکی از مخوف ترين کشتارها در تاريخ است.
پيام دوم هم اين است که ما مردم يهودی و مردم ايران با يکديگر دشمنی نداريم.

امين کريميان، دانشجوی ايرانی ساکن لندن و عضو هيات رئيسه کنفدراسيون دانشجويان ايرانی که همراه با هشت تن ديگر از ايرانيان برای بازديد از کشتارگاه های يهوديان همراه با اين تور به لهستان سفر کرده هدف از اين سفر را اين طور شرح می دهد: «فکر می کنم اين فرصت خيلی خوبی بود که افراد يهودی و دانشجويان يهودی را بهتر بشناسيم و بتوانيم يک اتحاد مابين دانشجويان ايرانی و مردم اسرائيل و يهوديان کل دنيا برقرار کنيم.»

اين سفر پنج روزه با بازديد از اردوگاه مرگ تربلينکا در نزديکی ورشو، پايتخت لهستان شروع شده و با بازديد از اردوگاه آشوييتس در اين کشور ادامه يافته است.
بخشی از اين تور هم به ديدار با يهوديان شهر کراکو اختصاص يافته است.

يکی از بازماندگان واقعه هولوکاست هم ميهمانان اين تور را همراهی می کرده است.

اتحاديه دانشجويان يهودی فرانسه در سال ۱۹۴۴ ميلادی، يعنی ۶۸ سال پیش، از سوی يکی از اعضای جنبش مقاومت فرانسه که از بازماندگان هولوکاست بود، پايه گذاری شد و هدف آن کمک به دانشجويان يهودی برای از سر گرفتن زندگی عادی و ادامه تحصيل در دانشگاه ها بوده است.

به گفته ساشا رين گورتس، اين اتحاديه قصد دارد در آينده اين گونه سفرها را ادامه دهد و احتمالا فيلمی نيز در اين زمينه تهيه کند.
  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG