لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

جام تختی با ۶ طلا نصيب ايران شد


ایران با شش مدال طلا قهرمان جام جهان پهلوان تختی شد
ایران با شش مدال طلا قهرمان جام جهان پهلوان تختی شد

تيم کشتی آزاد ايران در رقابت‌های بين‌المللی کشتی آزاد جايزه بزرگ فيلا، جام جهان پهلوان تختی که با شرکت شش تيم در تهران برگزار شد، با شش مدال طلا به مقام قهرمانی دست يافت.

ملی پوشان اعزامی به رقابت های قهرمانی آسيا با مجوز فدراسيون کشتی در اين رقابت ها غايب بودند.

شکست مصطفی آقاجانی و عليرضا گودرزی ملی پوشان اعزامی به مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول، همچنين ناکامی ملی پوشان سابق مثل عباس دباغی، ميثم جوکار، جمال ميرزايی، حسن طهماسبی و حامد تاتاری از جمله نتايج جالب توجه اين دوره از رقابت ها بود.

تعداد و کيفيت تيم های خارجی اين جام سال هاست که رضايت علاقمندان کشتی را جلب نمی کند. اين در حالی است که حتی در سال های جنگ هشت ساله بين ايران و عراق و بدون جايزه نقدی، تيم هايی مثل شوروی، آلمان شرقی، لهستان، کوبا، ترکيه، مجارستان، بلغارستان و رومانی با ترکيب اصلی به ايران می آمدند.

در رقابت های امسال، مصطفی حسين خانی مثل احسان امينی، عباس طحان و موفق شدند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند.

آذرشکيب در فوق سنگين برای سومين سال پياپی روی سکوی نخست ايستاد.

در وزن اول اسرافيلوف که نفر سوم روسيه است، بار ديگر ضعف سبک وزن های ايرانی را نمايان کرد. در اين وزن غير از حسن رحيمی که نفر سوم جهان است و در جام تختی غايب بود، ايران مهره قابل اعتماد ديگری برای رقابت های معتبر در اختيار ندارد.

در وزن دوم، بهنام احسان پور بسان پديده ظاهر شد و در ۲۰ سالگی، حرف اول جام تختی را زد و غير از مسعود اسماعيل پور که غايب بود، بقيه مدعيان داخلی را از پيش رو برداشت.

ميثم نصيری نيز در ۶۶ کيلو قهرمان شد. اين کشتی گير زنجانی پس از برتری در فينال گفت: مدال طلا را به پسرعمويم که سه روز پيش فوت کرد و اعضای بدنش به بيماران نيازمند اهدا شد، تقديم می کنم.

در اين وزن، مهدی تقوی دارنده دو مدال طلای جهانی و ملی پوش اصلی است.

مصطفی حسين خانی که پارسال در ۶۶ کيلو روی سکوی نخست ايستاده بود، اين بار در يک وزن بالاتر توانست حرف اول را بزند. در اين وزن هم صادق گودرزی نايب قهرمان جهان، با مجوز کميته فنی حضور نداشت.

در فينال ۸۴ کيلو احسان امينی برنده مدال طلای پارسال آسيا، در فينال مقابل ماگومد ابراگيموف از روسيه با ضربه فنی پيروز شد. عليرضا گودرزی ملی پوش ايران در مسابقات جهانی استانبول، ناکام بزرگ رقابت های اين وزن بود. جمال ميرزايی قهرمان جام ياشاردوغو و ميثم جوکار عضو تيم اعزامی به المپيک پکن، از ديگر مغلوبين رقابت های ۸۴ کيلوگرم بودند.

غير از احسان لشگری بقيه مدعيان ۸۴ کيلو در صحنه رقابت ها حضور داشتند. ايران در اين وزن مثل ۶۰ کيلو و ۱۲۰ کيلوگرم هنوز سهميه المپيک را دريافت نکرده است.

در ۹۶ کيلو عباس طحان فاتح جام مادريد، همچون پارسال به قهرمانی رسيد. اگرچه ملی پوش ايران در اين وزن رضا يزدانی است و مدال طلای جهان را در اختيار دارد، اما طحان نيز می تواند مهره ای قابل اعتماد برای وزن ششم باشد.

در فوق سنگين، فردين معصومی مقابل ساکاندليدزه نفر سوم گرجستان شکست خورد و از دور مسابقات حذف شد. در اين وزن در فينالی کسل کننده و کم تحرک که تکرار فينال پارسال هم بود، آذرشکيب بر کميل قاسمی غلبه کرد.

در اين وزن، پرويز هادی قهرمان آسيا با مجوز کميته فنی حضور نداشت و احتمالاً به عنوان نماينده ايران برای کسب سهميه المپيک عازم قزاقستان خواهد شد.

رده‌بندی اوزان هفتگانه رقابت های جام تختی به شرح زير است.

۵۵ کيلو: ۱- نريمان اسرافيلوف (روسيه) ۲- ناران باتار (مغولستان) ۳- رسول کاليف (قزاقستان) و اديشراشويلی (گرجستان)
۶۰ کيلو: ۱- بهنام احسان‌پور ۲- حسن مرادقلی ۳- مصطفی آقاجانی و بايان موخ (مغولستان)
۶۶ کيلو: ۱- ميثم نصيری ۲- ماگومد آباکاروف (روسيه) ۳- الياس بک بولاتوف (روسيه) و محمد نادری
۷۴ کيلو: ۱- مصطفی حسين‌خانی ۲- عليرضا قاسمی ۳- ايمان محمديان و تاناتاروف (قزاقستان)
۸۴ کيلو: ۱- احسان امينی ۲- ماگومد ابراگيموف (روسيه) ۳- رضا بيات و ميثم جوکار
۹۶ کيلو: ۱- عباس طحان ۲- اوديکادزه (گرجستان) ۳- اباذر اسلامی و الياس بختياری
۱۲۰ کيلو: ۱- محمدرضا آذرشکيب ۲- کميل قاسمی ۳- ماگومد نوراسلوف (روسيه) و دويسن بيکوف (قزاقستان)


سی و سومين دوره صحيح است!

تاريخ نگاری جام تختی آسان نيست. زيرا در دهه های ۶۰ و ۷۰ شمسی هر فدراسيونی که بر راس کار قرار گرفته، بر حسب سليقه رئيس فدراسيون يا اراده مديران وقت سازمان ورزش، نامی برای اين تورنمنت بين المللی کشتی ايران تعيين کرده است.

ابتدا جام تختی بود، سپس شد جام ۲۲ بهمن. بعد "جام تختی گراميداشت ۲۲ بهمن" ناميده شد و بعد از آن هم "جام ۲۲ بهمن گراميداشت غلامرضا تختی!"

در بولتن های فدراسيون های مختلف که ميزبان جام تختی بوده اند، روش های محاسبه برای تعيين چندمين دوره بودن مسابقات، متغير بوده است.

برای تهيه يک آرشيو دقيق از تاريخچه جام تختی، اگر جام های ۲۲ بهمن و تختی را از هم تفکيک کنيم فقط ۲۲ دوره جام تختی داشته ايم.

اما اگر به جای غوطه خوردن در سليقه های متعدد و متغير، تمام سلايق و سياست ها سه دهه اخير را در چارچوب واحدی بگنجانيم، رقابت هايی که در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد، سی و سومين دوره جام تختی بوده است.

نحوه برگزاری مسابقات از ابتدا تاکنون در ادامه آمده است.

۱۳۵۸- جام تختی
۱۳۵۹- جام تختی
۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ - جام ۲۲ بهمن
۱۳۶۳- هر ۲ جام برگزار شد! جام تختی در شهريور با يک تيم خارجی و جام ۲۲ بهمن در دهه فجر با ۶ تيم خارجی.
۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸- جام ۲۲ بهمن
۱۳۶۹ به بعد- جام تختی

با اين مستندات، مسابقات امسال سی و سومين دوره مسابقات جام تختی محسوب می شود اما فدراسيون جديد کشتی ايران، اين رقابت ها را سی و دومين دوره جام تختی ناميد.

از عجايب جام تختی اين که اين رقابت ها در سال ۱۳۸۱ به دليل جابه جايی امير خادم با محمدرضا طالقانی و سال ۱۳۸۶ با تصميم محمدرضا يزدانی خرم برگزار نشد.

از آن عجيب تر اين که مثل سال ۱۳۶۳، در سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۷ نيز دو بار جام تختی به انجام رسيد.

XS
SM
MD
LG