لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

دست‌کم ۳۰ نفر در انفجارهای بغداد و بصره جان باختند


مقامات امنيتی عراق می گويند روز دوشنبه چند بمب‌گذاری در بصره و محله‌های شيعه نشين بغداد، پايتخت عراق، دست‌کم ۳۰ کشته و بيش از ۷۰ مجروح بر جای گذاشته است.

حملات روز دوشنبه در بغداد ايستگاه‌های اتوبوس و بازارهای خيابانی را هدف گرفته بود.

مسؤولان امنيتی و پزشکی عراقی تأييد کرده اند که انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در شهر بصره واقع در جنوب عراق روز دوشنبه، ۳۰ ارديبهشت ماه، منجر به کشته شدن دست کم ۱۳ تن و زخمی شدن ۲۵ تن ديگر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، یکی از خودروهای بمب‌گذاری شده در خيابانی شلوغ در شهر بصره و ديگری در يک پارکينگ عمومی در اين شهر منفجر شده است.

افزايش ناآرامی ها در عراق در ماه های اخير بيم بازگشت خشونت های فرقه ای را به اين کشور دامن زده است، امری که در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ عراق را در آستانه جنگ داخلی قرار داده بود.

روز یکشنبه نیز در جريان حمله مردان مسلح به خانه ای در بغداد، پنج ساکن خانه يک افسر پليس که شامل همسر و دو کودکش بودند، کشته شدند. سه تن هم در جريان حملاتی در بصره و موصل کشته شدند.

روز جمعه در جريان انفجار دو بمب در مسجد سنی ها در بعقوبه در ناحيه ای حدود ۵۰ کيلومتری شمال بغداد، نزديک به ۴۱ تن کشته شدند.

مقامات پليس بعقوبه می گويند شماری از افراد مظنون به دست داشتن در اين بمبگذاری را دستگير کرده اند ولی هويت آن ها و اين که آيا مرتبط به گروه يا دسته خاصی بوده اند، هنوز اعلام نشده است.

اين گزارش می گويد درگيری های اخير از ماه پيش و در جريان به حمله به اعتراض گروه های سنی مخالف دولت حاکم شروع شد که در جريان آن نزديک به ۵۰ تن کشته شدند.
XS
SM
MD
LG