لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

«نگرانی اسرائیل از سرنوشت سلاح های شیمیایی سوریه»


بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
روزنامه اسرائيلی هاآرتص پنجشنبه پنجم بهمن خبر داده است که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل تنها يک روز پس از انتخابات پارلمانی اين کشور و در حالی که نگاه تمامی مردم اسرائيل و جامعه جهانی معطوف به سرنوشت انتخابات اين کشور بوده است، يک نشست غير عادی از وزيران دولت گذار خود را برای بررسی سرنوشت سلاح های شيميايی ارتش سوريه تشکيل داده است.

بنوشته هاآرتص، اين نشست اضطراری در روز چهارشنبه چهارم بهمن و در حالی تشکيل شد که نتانياهو همه سران موساد، شباک و فرماندهان ارشد ارتش را به شرکت در آن فرا خوانده بود اما بدليل حضور اهود باراک وزير دفاع در همآيش اقتصادی در داووس سوئيس، به جای وی، وزير ستاد غير نظامی آوی ديختر که جانشين وزير دفاع نيز هست، در اين بررسی شرکت کرد.

هاآرتص افزوده است «سخن از غيرعادی ترين نشست است نه بخاطر مفاد مطالبی که مورد بررسی قرار گرفت بلکه بخاطر زمان عجيب برگزاری آن، که تنها ساعاتی پس از اعلام نتايج انتخابات پارلمانی بوده و نتانياهو در اوج تلاش ها برای آغاز تشکيل ائتلاف برای دولت جديد است».

هاآرتص يادآور شد که بنيامين نتانياهو ده روز پيش، در اوج کارزار انتخاباتی خود، از قرارگاه نظامی «آويتال» در طرف اسرائيلی بلنديهای اشغالی جولان بازديد کرد و ضمن گفت و گو با افسران و سربازانی که در اين قرارگاه خدمت می کنند، گزارش هايی از آنان در مورد اوضاع در مرز اسرائيل و سوريه دريافت کرد.

بنوشته اين روزنامه، در گزارش هايی که در آن بازديد به آگاهی نتانياهو رسيد، بر سرنوشت سلاحهای شيميايی ارتش سوريه و نيز خلاء امنيتی که در بخش سوری ارتفاعات جولان در پی تسلط مخالفان مسلح حکومت سوریه بر بخش های وسيعی از اين منطقه ايجاد شده است، تاکيد گرديد.

هاآرتص اين را نيز يادآوری کرد که دو روز پس از اين بازديد، نتانياهو نشست کابينه ۹ نفره از وزيران پستهای حساس امنيتی و سياسی خود را برای بررسی وضع سوريه، برگزار کرد در حالی که مدتی طولانی بود که با ادامه بحران و جنگ داخلی سوريه، کابينه اسرائيل به اين امر رسيدگی نکرده بود.

نتانياهو به تازگی به تشکيلات امنيتی اسرائيل دستور داد که حصاره حايل الکترونيک در مرز با سوريه، شبيه جداره الکترونيک ميان اسرائيل و مصر برپا کنند، و نيز گفت که اسرائيل روند تسلط شورشيان بر بخش های ديگری از سوريه را دنبال می کند.

شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل سه هفته پيش به روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز گفت استفاده بشار اسد از سلاح شيميايی «عبور از خط قرمز» است و نيز با اطمينان گفت، در آن صورت، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا خودش می داند که بايد چه کند.

نيويورک تايمز به تازگی فاش کرد که تصاوير ماهواره ای که ارتش اسرائيل در اختيار آمريکا گذاشت و در آن رشته فعل و انفعالات و تحرکاتی از سوی ارتش سوريه را برای احتمال کاربرد سلاح شيميايی در جنگ داخلی سوريه القاء می کرد، موجب شد که باراک اوباما و ساير سران غرب و حتی رهبران روسيه به اسد هشدار بدهند که در صورت متوسل شدن به سلاح شيميايی، جهان وارد کارزار نظامی با حکومت اسد خواهد شد.
XS
SM
MD
LG