لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


اعتماد ملی:۱۵۱۰ معلم و دبير مدارس و دبيرستان های کردستان طی نامه سرگشاده ای از سازمان های حقوق بشری و سازمان بين المللی کار تقاضای ياری کردند.
اعتماد ملی:۱۵۱۰ معلم و دبير مدارس و دبيرستان های کردستان طی نامه سرگشاده ای از سازمان های حقوق بشری و سازمان بين المللی کار تقاضای ياری کردند.

روزنامه اعتماد ملی، از نامه اعتراضی ۱۵۱۰ معلم اخراج شده کرد خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، ۱۵۱۰ معلم و دبير مدارس و دبيرستان های کردستان طی نامه سرگشاده ای از سازمان های حقوق بشری و سازمان بين المللی کار و انجمن های معلمان کشورهای جهان، تقاضای ياری کردند.


معلمان خواستار رسيدگی به موضوع تصفيه و پاکسازی و اخراج جمعی خود از کار و شغل شدند.


«تعليق را بررسی می کنيم»


روزنامه همبستگی، عنوان اصلی خود را به انعطاف مقام های جمهوری اسلامی در پرونده هسته ای و چشم انداز جديد در اين مورد اختصاص داده است.


اين روزنامه سخنان علی لاريجانی در مونيخ را با عنوان آماده تفاهم هستيم منعکس کرده و در عين حال به نقل از سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نوشت که «تعليق را بررسی می کنيم.»



همبستگی: تحرکات سياسی مقامات ايرانی به خصوص لاريجانی، ۸ روز مانده به پايان مهلت قطعنامه ۱۷۳۷ سازمان ملل برای تشديد تحريم ها عليه ايران، همگی حکايت از تلاش های فشرده داخلی و خارجی برای دستيابی به راه حلی منطقی برای طرفين دارد.

همبستگی هم چنين نوشته تحرکات سياسی مقامات ايرانی به خصوص لاريجانی، ۸ روز مانده به پايان مهلت قطعنامه ۱۷۳۷ سازمان ملل برای تشديد تحريم ها عليه ايران، همگی حکايت از تلاش های فشرده داخلی و خارجی برای دستيابی به راه حلی منطقی برای طرفين دارد.


روزنامه اعتماد خبر داد که دو هنرپيشه معروف سينمای ايران برای نجات جان يک دختر متهم به قتل از قصاص با خانواده مقتول اين پرونده ديدار کردند.


به نوشته اين روزنامه، فاطمه معتمد آريا و پرويز پرستويی دو بازيگر سرشناس سينما برای جلوگيری از حکم قصاص دلاآرا دارابی دختر جوانی که متهم است يکی از اقوام خود را به قتل رسانده و به همين دليل به قصاص محکوم شده، با خانواده مقتول ديدار و از آنها طلب رضايت کردند.


اعتماد درباره نتيجه اين ديدار خبری منتشر نکرد، و نوشت که اين دو هنرپيشه نتايج اين ديدار را اعلام نکردند.


دلارا دارابی از سه سال پيش به اتهام قتل در زندان رشت زندانی است و حکم قصاص او به تاييد ديوان عالی کشور نيز رسيده است.


دخالت دولت در اختيارات «شورای پول و اعتبار»


روزنامه سرمايه، تيتر اول خود را به دخالت دولت در اختيارات «شورای پول و اعتبار» اختصاص داده است.


به نوشته اين روزنامه، هيات دولت در روزهای اخير مصوبه ای را تصويب کرده که بر اساس آن نرخ سود تسهيلات بانکی برای طرحهای زودبازده دو در صد افزايش خواهد يافت.


اين روزنامه نوشت که اين مصوبه هيات وزيران که به پيشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارايی مورد بررسی و تصويب قرار گرفته، روز سوم بهمن ماه به دستگاه های ذيربط ابلاغ شده اما بانک مرکزی که متولی سياستگذاری در حوزه بازار پولی کشور است با اين مصوبه مخالفت و اتخاذ اين قبيل تصميمات را جزو وظايف اين بانک و شورای پول و اعتبار دانست.


به نوشته سرمايه، به همين جهت بانک مرکزی به بانک های عامل اعلام کرده از اجرای اين مصوبه خودداری کنند.


‬آبگيری‭ ‬سد‭ ‬سيوند‭


خراسان به نقل از يک کارشناس ميراث فرهنگی نوشت که با آبگيری سد سيوند ‬تنگه‭ ‬بلاغی‭ ‬ ‬آثار‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬زير‭ ‬آب‭ ‬خواهد‭ ‬رفت و با خود ‭ ‬آثار‭ ‬ارزشمند‭ ی‬از‭ ‬دوره‭ ‬هخامنشی را به زير آب خواهد برد.

روزنامه خراسان، در گزارشی با عنوان «خداحافظی‭ ‬با‭ ‬تنگه‭ ‬بلاغی» نوشت که ‬خبر‭ ‬آبگيری‭ ‬سد‭ ‬سيوند‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬فجر‭ ‬امسال‭ ‬توسط‭ ‬وزير‭ ‬نيرو، ‬اعتراض ها‭ ‬و‭ ‬گلايه های‭ ‬اقشار‭ ‬مختلف‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬برخی‭ ‬کارشناسان‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬آبگيری‭ ‬سد‭ ‬سيوند‭ ‬حالت‭ ‬عمومی‮ ‬تری‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬گرفته است.


خراسان به نقل از يک کارشناس ميراث فرهنگی نوشت که با آبگيری سد سيوند ‬تنگه‭ ‬بلاغی‭ ‬ ‬آثار‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬زير‭ ‬آب‭ ‬خواهد‭ ‬رفت و با خود ‭ ‬آثار‭ ‬ارزشمند‭ ی‬از‭ ‬دوره‭ ‬هخامنشی را به زير آب خواهد برد.


اين روزنامه ادعای مسئولان دولتی درباره کفايت کاوش ها در اين منطقه را رد کرده و به نقل از کارشناسان ميراث فرهنگی نوشته ‬شکی‭ ‬نيست‭ ‬که‭ ‬آثار‭ ‬بسيار‭ ‬مهمی‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬خواهد‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬نمی‮ ‬توان‭ ‬با‭ ‬اطمينان‭ ‬ادعا‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬اکتشافات‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬کامل‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬است.


کارخانه های روغن کشی در معرض تعطیلی


روزنامه رسالت، به نقل از دبيرانجمن صنفی صنايع روغن نباتی ايران، نوشت کارخانه های روغن کشی کشور در معرض تعطيلی قرار گرفتند.


ابوالحسن خليلی، تاکيد کرد که دولت با کاهش تعرفه واردات کنجاله موجب افزايش واردات کنجابه به کشور و نبود مشتری برای محصولات کارخانه های روغن کشی داخلی شده،و اين کارخانه ها را در معرض تعطيلی قرار داده است.


روزنامه همشهری، از کشف تخلف مالی ۲.۶ ميليارد دلاری يک شرکت دولتی توسط ديوان محاسبات کشور خبر داده است.


اين روزنامه، درباره هويت اين شرکت دولتی توضيحی نداده اما به نقل از مسئولان ديوان محاسبات نوشته که اين تخلف مربوط به ده ماه گذشته است.


XS
SM
MD
LG