لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


جمهوری اسلامی: نيروهای امريکايی از چند روز پيش به نصب صدها سکوی پرتاب موشکهای پاتريوت در سواحل خليج فارس اقدام کرده اند.
جمهوری اسلامی: نيروهای امريکايی از چند روز پيش به نصب صدها سکوی پرتاب موشکهای پاتريوت در سواحل خليج فارس اقدام کرده اند.

روزنامه همشهری، از ابراز نگرانی مرکز پژوهش های مجلس نسبت به تداوم رشد تورم خبر داده، و نوشته که اين مرکز با بررسی تحولات شاخص تورم طی سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ از تداوم روند فزاينده نرخ تورم ابراز نگرانی کرده است.


به نوشته اين روزنامه دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با مطالعه روند تغيير و تحولات شاخص قيمت مصرف کننده طی سال های ۸۴ ، ۸۵ و ۸ ماه نخست سال ۸۶ خاطرنشان ساخت که اين مطالعه از يک روند افزايشی پس از يک دوره کاهش در شاخص تورم حکايت دارد.


همشهری، به نقل از تحقيق مرکز پژوهش های مجلس نوشته «عوامل ايجاد کننده روند رشد تورم را برای همه سياستگذاران و تصميم سازان کاملاً روشن» عنوان کرده، و نوشته «مهمترين آنها را اعمال سياست های انبساطی مالی و پولی در زمينه افزايش نقدينگی با سرعت های رشد سالانه حدود ۴۰ درصد، عدم تخصيص بهينه منابع از طريق بی انضباطی در مصارف بودجه کل کشور، و رشد اقتصادی پايين»است.


دراين تحقيق از«برداشت های مکرر از حساب ذخيره ارزی و تبديل کردن آنها به ريال، وابستگی شديد بودجه کشور به نفت، حجم و اندازه بزرگ دولت، وسرانجام تورم وارداتی ناشی از ترقی بهای نفت برخی ديگر از دلايل رشد تورم طی ۳ سال اخير ذکر شده است.


«باندهای مافيايی يا ابزاری برای فرافکنی»


روزنامه جمهوری اسلامی در ياداشتی با عنوان«باندهای مافيايی يا ابزاری برای فرافکنی» رييس جمهوری اسلامی را به خاطر عدم توانايی برای تحقق شعارهای انتخاباتيش به شدت مورد نکوهش قرار داده است.


اين روزنامه با اشاره به اين که «يکی از مهمترين شعارها و برنامه های انتخاباتی آقای احمدی نژاد عدالت محوری و رسيدگی به معيشت و رفع مشکلات آنان بود» نوشته «با گذشت حدود سه سال از دوران رياست جمهوری وی، نه تنها تحول شايسته و مناسبی در وضعيت اقتصادی مردم رخ نداده است بلکه روز به روز بر مشکلات و معضلات اقتصادی و معيشتی مردم و تورم افزوده شده است.»


اين روزنامه با تاکيد براين که «رييس جمهور همواره به جهت رفع مسئوليت از خود مشکلات را به باندهای مافيايی در اقتصاد کشور عدم همکاری مجلس و نهادها با دولت اشکال تراشی منتقدان مرتبط می داند» از وی پرسيده که چرا«هميشه با فرافکنی مشکلات و عدم کارآمدی را از خود سلب و به ديگر متوجه» می کند.


بازداشت يک فعال کارگری


روزنامه کارگزاران، از بازداشت يک فعال کارگری خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، شيث امانی يکی از فعال کارگری در سنندج از سوی مراجع قضايی دستگير و روانه زندان شده است.


کارگزاران علت بازداشت اين فعال کارگری را«اجرايی شدن حکم» عنوان کرده است.


آقای شيث رضايی يک سال قبل در جريان برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سنندج بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد که اين حکم در دادگاه تجديد نظر به ۶ ماه کاهش يافت و وی برای تحمل آن بازداشت و روانه زندان شده است.


«بلاتکليفی ۵۳ هزار معلم در آموزش و پرورش»


روزنامه اعتماد، در گزارشی از «بلاتکليفی ۵۳ هزار معلم در آموزش و پرورش» خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه به نقل از موسی الرضا ثروتی عضو کميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نوشته« مازاد بودن نيروهای رسمی آموزش و پرورش از يک سو و نامشخص بودن موارد قانونی برای جذب اين ۵۳ هزار نيروی بلاتکليف منجر شده تا هيچ آينده روشنی برای اين ۵۳ هزار معلم نيمه رسمی وجود نداشته باشد.»


حمله تند امام جمعه تهران به دانشجويان


روزنامه اعتماد ملی از حمله تند امام جمعه تهران به دانشجويان خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، امامی کاشانی روز گذشته در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به اين که « روز معلم يعنی اهتمام به دانشگاه ها، مدارس، اهميت دادن اساتيد به کلاس ها و اهميت دادن شاگردان به استاد، کلاس و کتاب» است،خطاب به دانشجويان گفته «دانشگاه و درس را به عياشی، رفيق بازی و شهوت تبديل نکنيد.»


نصب صدها سکوی پرتاب موشک های پاتريوت


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که نيروهای امريکايی از چند روز پيش به نصب صدها سکوی پرتاب موشکهای پاتريوت در سواحل خليج فارس اقدام کرده اند.


اين روزنامه منبع خبرخود را يکی از رسانه های عربی ذکر کرده و نوشته که يکی از مقامات امريکايی مستقر خاورميانه گفته که در اين اقدام برای جلوگيری از هرگونه حمله ايران درصورت وقوع جنگ عليه اين کشور صورت گرفته است.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين نوشته «منابع آمريکايی تاکيد کردند که سکوهای پرتاب موشک اکنون در برخی از سواحل قطر و بحرين و برخی ديگر از مناطق استراتژيک نصب شده است.


روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه به نقل از منابعی که از ذکر اسامی آنان خودداری کرده نوشته «نصب سکوهای موشکی آمريکا پيام اطمينانی به کشورهای هم پيمان اصلی آمريکا است مبنی بر آنکه آنان خارج از تيرراس موشک های شهاب ايرانی درصورت وقوع جنگ خواهند بود و اين سکوهای موشکی جلوی رسيدن موشک های شهاب به اهدافشان را می گيرد.»



XS
SM
MD
LG