لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

کرزی: امنیت در کابل برقرار شد؛ پنج کشته در پایتخت افغانستان


مقامات امنیتی از انفجار چند بمب در کابل خبر داد ه اند.
مقامات امنیتی از انفجار چند بمب در کابل خبر داد ه اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، حدود نیم‌روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از محاصره کابل به دست نیروهای شبه‌نظامی طالبان که بیش از سه ساعت به طول انجامید، اکنون امنیت در پایتخت افغانستان برقرار شده است.

در بیانیه رئیس جمهور افغانستان که حاکی از کشته شدن پنج شهروند افغان در درگیری‌های صبح دوشنبه است به شهروندان افغان اطمینان داده شده است که «دولت افغانستان مسئول محافظت از جان و مال مردم این کشور است».

حدود ۲۰ تن از ستيزه‌جويان طالبان، روز دوشنبه، کاخ رياست جمهوری و برخی از ساختمان‌های دولتی در مرکز کابل را مورد حمله قرار دادند. ساعاتی پیش اعلام شده بود که درگيری بين نيروهای امنيتی و طالبان دست‌کم سه کشته بر جای گذاشته است.

محمد ظاهر عظيمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به خبرگزاری فرانسه گفت که چهار تروريست کشته شده‌اند. وی افزود يک کودک و دو مامور امنيتی افغان نيز جان خود را از دست داده و ۲۸ نفر ديگر زخمی شده‌اند.

نيروهای طالبان به جز کاخ رياست جمهوری، وزارتخانه‌های دادگستری و معادن را هم مورد حمله قرار داده و موفق شدند وارد اين ساختمان‌ها شوند.

ستیزه جویان طالبان در مرکز کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:05 0:00


علاوه بر تيراندازی بين طرف‌های درگير، تاکنون چندين انفجار هم رخ داده است. به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای امنيتی موفق شدند کنترل ساختمان‌های دولتی را به دست بگيرند. نيروهای طالبان عقب‌نشينی کرده و در يک مرکز خريد به محاصره نيروهای افغان درآمده‌اند.

محمد شاه، شاهد عینی و مغازه‌دار، به رويترز گفت: «انفجاری در نزديکی در کاخ رياست جمهوری اتفاق افتاد و سپس سه نفر که به نظر می‌رسيد بمب‌گذار انتحاری باشند وارد مرکز خريد شدند.»

وی افزود: «نيروهای امنيتی دست به تيراندازی زدند، دود سياهی ساختمان را فرا گرفت و ماموران امنيتی ما را به بیرون اسکورت کردند.»

مقامات ناتو نیز اعلام کرده‌اند که «چند انفجار در نزدیکی مرکز خرید «فروشگاه افغان» صورت گرفته و دست‌کم دو نفر از شورشیان کشته شده‌اند.»

حمله شبه‌نظامیان طالبان به پایتخت افغانستان زمانی صورت گرفت که قرار بود برخی از اعضای کابینه جدید حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، سوگند ياد کنند.

XS
SM
MD
LG