لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

آمریکا از افزايش نيروهای ناتو در افغانستان استقبال کرد


هیلاری کلینتون در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل
هیلاری کلینتون در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، با استقبال از تصميم سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، برای اعزام هفت هزار نيروی تازه نفس به افغانستان، اين اقدام را گامی مهم در جنگ عليه شورشيان طالبان ارزيابی کرد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز جمعه پس از اعلام افزایش نیروهای ناتو در افغانستان، اقدام پیمان آتلانتیک شمالی را تعهدی قوی دانست و خانم کلینتون نیز اعزام این سربازان را «آزمایشی مهم» برای ناتو ارزیابی کرد.

هيلاری کلينتون، در بروکسل به وزيران خارجه کشورهای عضو ناتو گفت: اين خيلی مهم است هرچه زودتر اين کمک ها اعلام شده برای افغانستان مهيا شوند.

هيلاری کلينتون همچنين از اقدام ايتاليا برای اعزام يک هزار سرباز و بريتانيا ۵۰۰ سرباز اضافی به افغانستان تقدیر کرد.

وزير امور خارجه آمريکا با اين حال تصريح کرد فرستادن نيروهای غير نظامی به افغانستان به اندازه اعزام نيروهای نظامی اهميت دارد.

در همين زمينه ، اندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو، روز جمعه گفت احتمال دارد ناتو نيروهای بيشتری را به افغانستان اعزام کند.

اندرس فوگ راسموسن همچنين به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که احتمالا چند هزار سرباز بيشتر از تعداد هفت هزار نفر اعلام شده به افغانستان اعزام خواهند شد.

دبيرکل ناتو تاکيد کرده است اين نيروهای اضافی احتمالا برای اموزش نيروهای نظامی پليش و ارتش افغانستان به اين کشور اعزام خواهند شد.

باراک اوباما، رييس جمهوری امريکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که اين کشور ۳۰ هزار نيروی تازه نفس به افغانستان اعزام می‌کند و از همپيمانان واشينگتن خواست نيروهای خود در افغانستان را تقويت کنند. در حال حاضر، شصت و هشت هزار تن از سربازان آمريکائی در افغانستان حضور دارند که سی وسه هزار تن از آنان، در سال جاری مسيحی به آن کشور اعزام شده اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با افزايش نيروهای تازه نفس آمريکايی و ناتو در سال آينده، شمار نيروهای نظامی خارجی در افغانستان به ۱۵۰ هزار سرباز خواهد رسيد که دو سوم آنها امريکايی خواهند بود.

پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در حالی اعلام کرد که هفت هزار نيروی تازه نفس را به افغانستان اعزام خواهد کرد، که نيروهای آمريکايی به همراه نيروهای افغان عمليات بزرگی را افغانستان آغاز کرده اند.

به گفته سرهنگ ويليام پيلتير، سخنگوی تفنگداران آمريکا، در اين عمليات صدها تفنگدار به وسيله هلی کوپتر در پشت خطوط نيروهای طالبان در مناطق شمالی استان هلمند فرود امدند. اين منطقه در تابستان گذشته صحنه رويارويی سنگين نيروهای ائتلاف و شورشيان طالبان بود.
XS
SM
MD
LG