لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

اوباما استراتژی جديد آمريکا در افغانستان را تشریح کرد


باراک اوباما، ریيس جمهور آمريکا، شامگاه روز سه شنبه، استراتژی جديد نظامی دولت خود در افغانستان را اعلام کرد و از اعزام سی هزار تن نيروی تازه نفس به آن کشور خبر داد و در همانحال از متحدان آمريکا در ناتو خواست که آنها نيز به نوبۀ خود نيروهای بيشتری به افغانستان اعزام کنند.

ریيس جمهور آمريکا طی يک سخنرانی در آکادمی نظامی «وست پوينت» در نيويورک تصريح کرد که حضور نظامی آمريکا در افغانستان هميشگی و پايان ناپذير نخواهد بود.

وی در تشريح دليل حضور نظامی آمريکا در افغانستان، با اشاره به فاجعۀ يازده سپتامبر سال دوهزار و يک ميلادی در آمريکا که موجب مرگ حدود سه هزار تن شد، گفت: ما خواهان اين جنگ نبوديم. کسانی که در شبکۀ القاعده عضويت داشتند، آغازگر آن بودند.

رییس جمهور آمريکا، دليل افزايش نيروها در افغانستان را، پايان دادن هرچه سريع تر جنگ هشت ساله، آموزش نيروهای رزمی و انتظامی افغانستان و سپردن امنيت اين کشور به دولت کابل ناميد و گفت: « اين افزايش مشترک نيروها، به ما فرصت خواهد داد تا واگذاری مسئوليت به نيروهای افغان تسريع شود و موجب خواهد شد تا از ماه جولای سال دوهزار و يازده [ميلادی] خروج سربازان خود از افغانستان را آغاز کنيم.» وی اين تاريخ را به شرايط جنگ منوط کرد.

باراک اوباما همچنين گفت: «اگر چه در افغانستان در برخی از موارد مهم پيشرفت هائی داشته ايم، ولی هنوز با چالش های بزرگی روبرو هستيم و نيز گرچه افغانستان از دست نرفته، ولی حرکتی پس گرايانه داشته و طالبان از امکانات بيشتری برخوردار شده و القاعده در اماکن و مناطق امن مرزی حضور دارد و شرايط و وضعيت کنونی قابل ادامه نيست.»

رییس جمهوری آمریکا بااشاره به جهانی بودن تلاش های جاری در افغانستان افزود که از متحدان آمريکا خواسته است تا سهم خود را در اين تلاش ها افزايش دهند. او گفت که برخی کشورها نيروهای بيشتری را به افغانستان اعزام کرده اند و ما اطمينان داريم که طی روزها و هفته های آينده، آنان سهم بيشتری را در اين زمينه برعهده خواهند گرفت.
« افزايش نيروها، به ما فرصت خواهد داد تا واگذاری مسئوليت به نيروهای افغان تسريع شود و موجب خواهد شد تا از ماه جولای سال دوهزار و يازده [ميلادی] خروج سربازان خود از افغانستان را آغاز کنيم.»

باراک اوباما


باراک اوباما همچنین گفت: « ما بايد به اتفاق اين پيکار را با پيروزی به پايان بريم.»

رییس جمهوری آمریکا تاکيد کرد که کمک و ارائۀ رهنمودها به نيروهای امنيتی افغان ادامه خواهد يافت تا اطمينان حاصل شود که آنان توانائی موفقيت در درازمدت را دارا هستند.

او گفت: برای دولت افغانستان و مهمتر از آن برای مردم افغان روشن خواهد بود که سرانجام، آنها مسئول کشور خود خواهند بود.

ریيس جمهور آمريکا، هدف های اصلی ايالات متحده را گسيختن، خلع سلاح کردن و سرانجام شکست دادن القاعده و جلوگيری از بازگشت آنان به افغانستان و پاکستان ناميد.

وی گفت: برای دستيابی به اين هدف، نخست تمرکز بر حضور القاعده در پاکستان و کمک به دولت اين کشور برای استقرار ثبات خواهد بود و در اين زمينه، آمريکا در سه بُعد سياسی، اقتصادی و بويژه امنيتی به پاکستان کمک خواهد کرد.

آقای اوباما هدف درازمدت واشينگتن در پاکستان، اين کشور مسلح به سلاح اتمی را، استقرار و حفظ همکاری استراتژيک با اسلام آباد توصيف کرد که موجب ثبات و امنيت در پاکستان و بالمآل در منظقه خواهد شد.

به گفتۀباراک اوباما، هدف آمريکا در افغانستان نيز جلوگيری از بازگشت القاعده به آن کشور و بازداشتن طالبان از سرنگون کردن دولت کابل است.

او گفت: «برای تحقق اين هدف ها، ما بايد ابتدا از يک استراتژی نظامی بهره گيريم تا امکانات طالبان متلاشی شود و ظرفيت های افغانستان در هيجده ماه آينده افزايش يابد.

وی دستيابی به اين هدف را چنين تشريح کرد:«جلوگيری از پيشرفت طالبان که نفوذ خود را طی سه – چهار سال گذشته در نقاط مختلف افغانستان افزايش داده اند، ايمن ساختن مراکز پرجمعيت، بويژه در جنوب و خاور اين کشور، آموزش نيروهای افغان و سرانجام واگذاری سريع مسئوليت به دولت افغانستان.»

در حال حاضر، شصت و هشت هزار تن از سربازان آمريکائی در افغانستان حضور دارند که سی وسه هزار تن از آنان، در سال جاری مسيحی به آن کشور اعزام شده اند. سی هزار نيروی تازه نفس، در تابستان آينده به جبهه های رزم گسيل خواهند شد.

پنتاگون، وزارت دفاع ايالات متحده، پيش بينی کرده بود که افزايش نيروها در افغانستان، طی يک دورۀ دوازده تا هيجده ماهه صورت گيرد. برخی از کارشناسان نظامی نيز ابراز عقيده می کنند که اعزام سی هزار نيروی جديد، بيش از شش ماه طول خواهد کشيد.

خبرنگار راديو فردا در واشينگتن از قول يک مقام ارشد دولت آمريکا گزارش داده است که باراک اوباما، طی روزهای دوشنبه و سه شنبه، در مورد استراتژِی جديد خود در جنگ افغانستان، با صدر اعظم آلمان، نخست وزير لهستان، و رهبران افغانستان و پاکستان گفت وگو کرده است.
XS
SM
MD
LG