لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

کاظمی قمی: دو ايرانی از زندان آمريکايی‌ها در عراق آزاد شدند


حسن کاظمی قمی
حسن کاظمی قمی
حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق، روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه، گفت که دو ايرانی که مدت هفت سال در بازداشت نيروهای آمريکايی مستقر در عراق بودند آزاد شده‌اند.

سفير ايران در بغداد به رسانه‌های دولتی ايران گفت که احمد برازنده و علی عبدالمالکی دو زائر ايرانی بودند که بدون گذرنامه وارد عراق شده و در نجف و سامره بازداشت شده بودند.

اين دو نفر به سفارت جمهوری اسلامی در بغداد تحويل داده شده‌اند. مقام‌های آمريکايی تاکنون در اين مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

به گفته حسن کاظمی قمی، احمد برازنده هفت سال پيش و علی عبدالمالکی سه سال پیش بازداشت شده بودند و در قالب توافق امنيتی آمريکا و عراق به دستگاه قضايی اين کشور تحويل داده شده و عراق آنها را آزاد کرده است.

نيروهای آمريکايی شماری از ايرانی ها را در سال های اخير بازداشت کرده اند. خبرسازترين مورد زمانی بود که نيروهای آمريکایی، در ۲۱ ديماه سال ۱۳۸۵ هفت ايرانی را در شهر اربيل به اتهام رساندن کمک های مالی و تسليحاتی به شورشيان عراق، دستگير کردند.

مقامات آمريکایی در آن زمان اين افراد را اعضای «نيروی قدس سپاه پاسداران» معرفی کردند در حالی که جمهوری اسلامی از آنها به عنوان «دیپلمات» یاد می کرد. دو تن از آن ها مدتی بعد آزاد شدند.

پنج نفر ديگر در اوايل سال ۱۳۸۸ پس از ملاقات با نخست وزير عراق، به سفارت جمهوری اسلامی تحويل داده شدند.

از سوی ديگر، به گزارش خبرگزاری فارس، خانواده های چند ايرانی آزاد شده توسط نيروهای آمريکايی در اربيل عراق، جمعه، با مادران سه جوان آمريکايی زندانی در ايران، در هتل استقلال تهران ديدار کردند. ايران افراد آزاد شده در اربيل را «ديپلمات» معرفی می کند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، مادران سه تبعه آمريکايی که سال گذشته به صورت غيرقانونی وارد مرزهای غربی ایران شده‌ و به اتهام جاسوسی در بازداشت به سر می‌برند صبح جمعه با خانواده ایرانیان بازداشت شده در اربيل، در محل هتل استقلال تهران ديدار و گفت‌وگو کردند.

براساس اين گزارش، مادران سه تبعه آمريکايی در اين ديدار با این خانواده ها در فضايی «کاملا صميمی و آرام» به گفت وگو پرداختند.
XS
SM
MD
LG