لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

«اشتباه بزرگی کردند که گفتند وقف دانشگاه آزاد را کسی نمی‌تواند برهم بزند»


آیت‌الله صادق آملی لاریجان، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی
آیت‌الله صادق آملی لاریجان، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی
آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئیس قوه قضائیه، چهارشنبه در گردهمايی ائمه جمعه سراسر كشور، با انتقاد از سخنان آیت الله رفسنجانی در مورد وقف دانشگاه آزاد گفت: «اما می‌خواهم از رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام با همه‌ی احترامی که برای او دارم و همه هم می‌دانند گلايه کنم. اشتباه بزرگی کردند که گفتند وقف دانشگاه آزاد را کسی نمی‌تواند بر هم بزند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان و رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی هفته گذشته اعلام کرد که گمان نمی‌کند کسی بتواند وقف دانشگاه آزاد را به هم بزند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، که در مراسم افتتاح دانشگاه آزاد بابل شرکت کرده بود، درباره فرآیند وقف دانشگاه آزاد گفت: «ما با این امکانات و برای حفظ آن، ‌براساس فتوای رهبر و چهار مجتهد که در هیات موسس حضور داریم تصمیم به وقف این دانشگاه گرفته‌ایم، صیغه آن نیز خوانده شد و قبض و اقباض نیز انجام شد که فکر نمی‌کنیم کسی بتواند آن را به هم بزند و اگر کسی توانست این کار را انجام دهد از خداوند قوی‌تر است و از او پس می‌گیرد.»

آقای لاریجانی در مورد سخنان آقای رفسنجانی گفت: «اين حرف، عوامانه است مگر می‌خواهيم وقف را ابطال کنيم. وقف خود منبطل بوده، اينکه اين سخن را در يک مجمع عمومی به اين صورت بيان کنند که وقف دانشگاه آزاد ابطال کردنی نيست ... واقعا پذيرفتنی نيست و شايسته‌ی وی نبود. متاسفيم که اينگونه قضاوت می‌شود.»

به گزارش ایسنا، رئیس قوه قضائیه همچنین افزود: «اگر لازم باشد مجموع مدارک را در موضوع وقف دانشگاه آزاد ارائه خواهيم کرد. حرف‌های ما فنی و دقيق است و انشاءالله اگر لازم باشد مجموع مدارک را ارائه خواهيم کرد.»

آقای لاریجانی توضیح بیشتری در مورد این مدارک نداد.

محمود احمدی‌نژاد، در آبان ماه سال ۱۳۸۵ دانشگاه آزاد را تهدید به «اقدام انقلابی» کرد و یک ماه پس از آن اکبر هاشمی رفسنجانی، به صراحت از «برخی موذی‌گری‌ها» و «شرارت‌ها» علیه این دانشگاه سخن گفت

هيات مؤسس دانشگاه آزاد به رياست اکبر هاشمی رفسنجانی شهريور ماه سال گذشته اعلام کرده بود همه اموال منقول و غير منقول اين دانشگاه را وقف کرده است.

تهدید دوباره معترضان

به گزارش ايسنا، آيت‌الله آملی لاريجانی در بخش ديگری از سخنانش گفت: «فتنه‌ سال گذشته، فتنه بزرگی بود اگر نخواهيم خود را به خواب بزنيم و نخواهيم چشم پوشی کنيم،‌اينها مجرم هستند و دستگاه قضايی با آن‌ها به عنوان مجرم برخورد کرد و ما نمی‌توانيم کسی را استثناء کنيم.»

اخیرا دادستان عمومی و انقلاب تهران بار ديگر مخالفان دولت را تهديد کرده و گفت: «دستگاه قضايی اجازه نخواهد داد فتنه گران ميدانی برای بازسازی خودشان داشته باشند.»

عباس جعفری دولت آبادی درباره احتمال محاکمه سران معترضان نيز گفته است: «اين امر قطعا صورت خواهد گرفت و تعقيب سران فتنه تابع امنيت نظام است.»

مقامات جمهوری اسلامی بارها از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، تحت عنوان «فتنه‌گر» یاد کرده‌اند.

همزمان با اين سخنان دادستان ، طی روزهای گذشته محدوديت های جديدی که برای آمدو شدها به منزل مهدی کروبی و ميرحسين موسوی ايجاد شد.

آیت‌الله لاریجانی همچنین در مورد اعتراض به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری گفت: «ادعای تقلب دروغ بزرگی بود که اين ادعا تحميل شد... بسياری از کسانی که مدافع اين فتنه‌گران بودند واقعيت را فهميدند. مقام معظم رهبری مهلت‌های متعددی به اين گروه دادند و متاسفانه چاره‌ساز و کارگر نشد و اين افراد انتظاری غير از رسيدگی دقيق به جرايم‌شان را از ما نداشته باشند.»

در اواخر اردیبهشت ماه و در آستانه سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشت، ۱۷۵ تن از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، خواستار محاكمه رهبران مخالفان در ایران تا پیش از فرا رسیدن «سالگرد كودتاى انقلاب تقلب» شده بودند.

با این حال صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، چند روز پس از ارسال این نامه، محاکمه رهبران مخالف را خلاف «سیاست‌های کلان نظام» دانسته بود.

وی که برادر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، است، نامه این گروه از نمایندگان مجلس را «طعنه و کنایه» به قوه زیر نظر خود دانسته و از آنها پرسیده بود، که چه طور انتظار دارند که «رئیس دستگاه قضا که منصوب رهبری است» برخلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی عمل کند.
XS
SM
MD
LG