لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

رفسنجانی: هیچ کس نمی‌تواند وقف دانشگاه آزاد را برهم بزند


اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان و رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی روز پنجشنبه اعلام کرد که گمان نمی‌کند کسی بتواند وقف دانشگاه آزاد را به هم بزند.

اکبرهاشمی رفسنجانی، که در مراسم افتتاح دادشگاه آزاد بابل شرکت کرده بود، درباره فرآیند وقف دانشگاه آزاد گفت: «ما با این امکانات و برای حفظ آن، ‌براساس فتوای رهبر و چهار مجتهد که در هیات موسس حضور داریم تصمیم به وقف این دانشگاه گرفته‌ایم، صیغه آن نیز خوانده شد و قبض و اقباض نیز انجام شد که فکر نمی‌کنیم کسی بتواند آن را به هم بزند و اگر کسی توانست این کار را انجام دهد از خداوند قوی‌تر است و از او پس می‌گیرد.»

پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری، وی و اطرافیانش به شدت به دانشگاه آزاد که در دوره اکبر هاشمی رفسنجانی بنیانگذاری شده، تاختند و خواستار دولتی شدن آن شدند.

محمود احمدی‌نژاد، در آبان ماه سال ۱۳۸۵ دانشگاه آزاد را تهدید به «اقدام انقلابی» کرد و یک ماه پس از آن اکبر هاشمی رفسنجانی، به صراحت از «برخی موذی‌گری‌ها» و «شرارت‌ها» علیه این دانشگاه سخن گفت.

درگیری‌ میان دولت و دانشگاه آزاد تنها به مجادله لفظی ختم نشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی درصدد تنظیم اساسنامه‌ای نو برای این دانشگاه شد که به وضوح سهم دولت را در هیات امنای این دانشگاه بیشتر و در نتیجه تصمیم‌‌گیری‌ها را به نفع دولت رقم می‌زد.

در پی این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که هیات موسس دانشگاه آزاد اعلام کرد، این دانشگاه را وقف می‌کند که بدین ترتیب دست دولت از کنترل این دانشگاه کوتاه شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه با یادآوری وقف دانشگاه آزاد گفت: «هیچ اموال دولتی در مجموع دانشگاه آزاد نیست و هرکس زمینی به این مجموعه اختصاص دهد براساس قیمت روز پول آن پرداخت می‌شود. اگر هم درنهایت از اموال دولتی باشد در هر صورت وقف کرده‌ایم و فتوای رهبر انقلاب مبنی بر این مساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خوانده شده است».

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد با اشاره به فتاوای مراجع در مورد مساله وقف تصریح کرد: «امیدواریم کسی این جرات را به خود ندهد که این مجموعه که سال‌هاست آموزش و تحقیقات کشور را تامین می‌کند و حتی می‌تواند کشور را اداره کند را پس بگیرد.»

در سال ۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد مهلت داد که اساسنامه خود را تغییر دهد و در غیر اینصورت این شورا مستقیما خود برای دانشگاه آزاد اساسنامه تنظیم می‌کند؛ اگر نظر شورا ی عالی فرهنگی تامین می‌شد، عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد که از معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی است، بخت زیادی برای باقی ماندن در ریاست این دانشگاه نداشت.

با این حال هیات موسس دانشگاه آزاد به جای تنظیم اساسنامه مورد پسند شورای عالی انقلاب فرهنگی از وقف این دانشگاه خبر داد.

در واکنش به این اقدام، شورای عالی فرهنگی نیز به تغییر اساسنامه این دانشگاه مبادرت ورزید که واکنش نمایندگان منتقد دولت را درپی داشت؛ این دسته از نمایندگان در نهایت با گذراندن مصوبه‌ای از مجلس جلوی اقدام شورای عالی فرهنگی را گرفتند.

به همین ترتیب، در واکنش به این مصوبه بود که نیروهای هوادار دولت در اقدامی کم سابقه روبروی مجلس اجتماع کرده و شعارهای تندی علیه مجلس و رئیس آن علی لاریجانی سر دادند؛ تجمع‌کنندگان حتی مجلس را تهدید کردند که آن را به توپ خواهند بست.
XS
SM
MD
LG