لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

دیدار لاریجانی با خالد مشعل در دمشق


علی لاريجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی. (عکس:Afp)
علی لاريجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی. (عکس:Afp)

گزارش شده است که علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه در دمشق با رهبران گروه جهاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده است.


گروه جهاد اسلامی يک گروه کوچک فلسطينی است که رابطه‌ای نزديک با جمهوری اسلامی ایران دارد.


به گزارش رويترز، از قول شاهدان عينی، مذاکرات رئيس مجلس شورای اسلامی با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی و چند تن ديگر از مقامات گروه حماس، روز چهارشنبه در محل سفارت ايران در دمشق صورت گرفته است.


جزیيات بیشتری در باره مذاکرات آقای لاريجانی با اين گروه‌های فلسطينی منتشر نشده است.


از سوی دیگر، خبرگزاری دولتی سوريه نيز گزارش کرده است که آقای لاريجانی روز چهارشنبه با بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، ديدار و در مورد «وضعيت خطرناک» در غزه مذاکره کرده است.


دیدارهای آقای لاریجانی در حالی صورت می‌گيرد که حماس مشغول بررسی طرح آتش‌بس پیشنهادی مصر - فرانسه است.


حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر، روز سه‌شنبه پس از دیدار با نيکولا سرکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، در شرم الشيخ ، طرحی را برای آتش‌بس فوری در غزه و کمک‌رسانی به غيرنظاميان اعلام کرد.


رئيس جمهوری مصر گفت که پيش از هر چيز باید اسرائيل و گروه‌های فلسطينی آتش‌بسی فوری را بپذیرند تا کمک‌رسانی به مردم غزه امکان‌پذير شود.


این طرح پیشنهادی همچنین از نمايندگان اسرائيل و گروه‌های فلسطينی دعوت می‌کند که برای جلوگیری از وقوع جنگی مشابه در آينده در مصر به مذاکره بنشینند.


به گفته آقای مبارک، سومين ماده اين طرح شامل دعوت از گروه‌های فلسطينی، از جمله حماس و فتح، برای گفت‌وگو و مصالحه در میان خود است.


اقدامات ایران


سفر آقای لاریجانی به سوریه چند روز پس از سفر سعید جلیلی صورت گرفت.


هفته گذشته سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، به سوريه و لبنان سفر کرد.


آقای جليلی در دمشق با مقامات ارشد سوريه، از جمله بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، خالد مشعل، رئيس دفتر سياسی حماس، و رمضان عبدالله شلاح، رهبر جهاد اسلامی، ديدار کرده بود.


او در لبنان نيز با حسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله، و شماری از مقامات لبنانی دیدار و گفت‌وگو کرد.


ايران همچنين روز چهارشنبه اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی، ۲۲ فرستاده ويژه را، برای توقف حمله اسرائيل به غزه، به کشورهای مختلف جهان می‌فرستد.


در همين رابطه سعيد جليلی روز گذشته برای مذاکرات با مقامات ترکيه وارد آنکارا شد.


XS
SM
MD
LG