لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

وکیلی ایرانی برای سه کوهنورد آمریکایی


جاش فتال و مادرش
جاش فتال و مادرش
سرانجام پس از هفت ماه که از بازداشت سه کوهنورد آمریکایی در ایران می گذرد، خانواده های آنها موفق شدند در تهران یک حقوقدان ایرانی را به کار گیرند.

سارا شاورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شين باوئر، ۲۷ ساله، سه کوه‌نورد آمريکايی هستند که چند روز پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، به هنگام گردش و سياحت، از خط مرزی عراق و ايران در منطقه کردستان عبور کردند و توسط مرزبانان ايران دستگير شدند.

مقام‌های ايرانی پس از مدت‌ها سکوت درباره بازداشت اين افراد سرانجام اعلام کردند که اين سه تن به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند. اين در حالی است که مقام‌های آمريکايی و خانواده اين افراد اين اتهام‌ها را رده کرده و از جمهوری اسلامی خواسته‌اند هر چه سريع‌تر آنها را آزاد کنند.


مسعود شفیعی وکیل مدافع سه کوهنورد آمریکایی در گفت و گویی با رادیو فردا درباره وضعیت موکلینش سخن گفته است.

مسعود شفيعی می گوید: « خانواده اين سه فرد گردشگر آمريکايی مستقيماً به من وکالت دادند و طبيعتاً از طريق سفارت سويس و حافظ منافع، هماهنگی های لازم هم به عمل آمده و من هم اقداماتی کرده ام.»

آيا شما تا به حال موفق به ديدن موکلين خود شده ايد؟

هنوز نه. بحث اساسی اين است که چيزی که مطرح می شود من بعد از اين درخواستی که از دادستانی کردم و دستور مساعد هم دادند برای مراجعه به پرونده و ملاقات، مسئول پرونده هنوز اين اجازه را به من نداده اند و حرفی که در اين خصوص دارند، می گويند که تحقيق شان تمام نشده است. البته اين قضيه با توجه به تبصره ماده ۱۲۸ يک مقدار اشکال قانون هم هست و اين اجازه را به قاضی تحقيق می دهد که در اين مقاطع و موارد، تصميم اساسی را بگيرند.

آقای شفيعی، آيا پرونده موکلان شما در اختيارتان گذاشته شده و شما از متن اتهاماتی که به آنها وارد شده اطلاعی داريد؟

روال معمول اين است که بعد از اينکه تحقيقات تمام شد، و تحقيقات وقتی تمام می شود يا قرار منع پيگيری صادر می شود و متهمان عملاً مبرا خواهند بود و يا اينکه قرار مجرميت و کيفرخواست صادر می شود. با فرض اينکه قرار مجرميت و کيفرخواست صادر شود، پرونده به دادگاه اعاده خواهد شد. در اين مقطع است که ما ورود می کنيم، پرونده را مطالعه می کنيم و تدارک دفاع خواهيم ديد.

آقای شفيعی بر اساس قوانين جمهوری اسلامی متهمان تا چه مدت می توانند در زندان باشند بدون اينکه تفهيم اتهام شوند؟ آيا موکلان شما تفهيم اتهام شده اند؟

ايرادی هست که من هم کتباً به دادستانی منعکس کرده ام. بند چهار ماده سه قانون تشکيل دادگاه های عمومی و انقلاب تصريح دارد و تاکيد دارد که ظرف چهار ماه در اين گونه موارد قاضی تحقيق و بازپرس بايد تکليف پرونده را روشن کنند.

الان موکلين من پنج ماه و اندی نزديک شش ماه است که در بازداشت هستند و تکليف روشن نيست. قاعدتاً می بايست تکليف شان روشن می شد و اگر در اين مقطع و زمان چهار ماهه تکليف روشن نشود، علی القاعده بايد يا قرار فسخ شود و يا يک نوعی اينها آزاد شوند و تعيين تکليف شود برايشان. ولی اين اتفاق نيافتاده. البته ادامه همين بند چهار که گفتم با توجه به آن مفاهيم که بارها به آن اشاره شده، باز توجيهاتی برای قاضی تحقيق قرار می دهد، اگر منع قانونی نباشد، که اگر اشکال اساسی باشد، در قانون هست که بايد مرتفع شود.

چشم انداز را چگونه می بينيد؟ آيا فکر می کنيد که در آينده نزديکی به پرونده موکلان شما رسيدگی خواهد شد؟

بله اطمينان دارم. آخرين مراجعه ای که دو سه روز پيش داشتم به دفتر معاونت امنيتی دادستان تهران، ايشان گفتند که ظرف چند روز آينده ظاهراً قرار است تحقيقات تمام شود و پرونده در اختيار من قرار گيرد و حتی با موکلينم ملاقات داشته باشم.
XS
SM
MD
LG