لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

«گروه فتح الاسلام، مسئول ترور پی یر جمیل»


پی یر جمیل که از رهبران حزب فالانژ لنان و از سیاستمداران مخالف سوریه بود بر اثر انفجار بمبی در اواخر نوامبر ۲۰۰۶ کشته شد.
پی یر جمیل که از رهبران حزب فالانژ لنان و از سیاستمداران مخالف سوریه بود بر اثر انفجار بمبی در اواخر نوامبر ۲۰۰۶ کشته شد.

یکی روزنامه لبنانی روز شنبه گزارش داد که هیات تحقیق درباره قتل پی یر جمیل، وزیر مسیحی ابن کشور، به این نتیجه رسیده است که شبه نظامیان فتح الاسلام وی را به قتل رسانده اند.


روزنامه النهار اعلام کرد که نتایج تحقیقات هیات لبنانی در مورد ترور آقای جمیل وزیر صنایع این کشور که در ۲۱ نوامبر سال گذشته به قتل رسید، به زودی رسما منتشر خواهد شد.


به نوشته روزنامه النهار، مدارکی وجود دارد که ثابت می کند که شبه نظامیان گروه فتح الاسلام مسئول ترور این وزیر مسیحی بوده است. این گروه به گفته مقامات لبنانی با الهام از سازمان القاعده تشکیل شده است.


پی یر جمیل که از رهبران حزب فالانژ لبنان و از سیاستمداران مخالف سوریه بود، بر اثر انفجار بمبی در اواخر نوامبر ۲۰۰۶ درمنطقه مسیحی نشین لبنان کشته شد.


خانواده جمیل پر نفوذترین خانواده مسیحی لبنان به شمار می روند و پدر و عموی وی در دهه هشتاد میلادی به مقام ریاست جمهوری دست یافتند.


دولت ائتلافی لبنان که حزب فالانژ بخشی از آن را تشکیل می دهد، سوریه را به قتل آقای جمیل متهم کرده است. دولت سوریه همواره این اتهامات را رد کرده است.


«مقامات لبنانی ماه گذشته خودرویی را که گفته می شود در ترور آقای جمیل از آن استفاده شده، در مقر گروه فتح الاسلام پیدا کرده اند.» رویترز

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات لبنانی ماه گذشته خودرویی را که گفته می شود در ترور آقای جمیل از آن استفاده شده، در مقر گروه فتح الاسلام پیدا کرده اند.


مقامات لبنانی همچنین این گروه را متهم به بمبگذاری در دو اتوبوس در فوریه امسال در منطقه ای مسیحی نشین در نزدیکی بیروت کردند.


بر اثر این بمبگذاری ها سه نفر جان باختند. گروه فتح الاسلام تمامی این اتهامات را رد کرده است.



دولت ضد سوری لبنان این گروه را آلت دست سازمان اطلاعات سوریه می داند و می گويد اين گروه، از مسلمانان سنی مذهب عربستان سعودی، سوريه، لبنان و الجزاير تشکيل شده است.


از اواخر سال ۲۰۰۴ موجی از بمبگذاری ها سیاستمداران و خبرنگاران مخالف سوریه را در لبنان مورد هدف قرار داده است.


رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان، معروفترین و با نفوذترین سیاستمدار ضد سوری بود که بر اثر انفجار بمبی در اواخر سال ۲۰۰۴ کشته شد. سازمان ملل متحد هیاتی را در سال ۲۰۰۵ مامور بررسی ترور رفیق حریری کرده و سعی دارد دادگاهی بین المللی برای محاکمه متهمین ترور نخست وزیر پیشین لبنان تشکیل دهد.


دولت سوریه و گروه حزب الله در لبنان از مخالفین سر سخت تشکیل چنین دادگاهی هستند.


XS
SM
MD
LG