لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

خاکسپاری جمیل میان اندوه و اعتراض


پیکر پیر جمیل در تابوتی قرار دارد که با پرچم حزب «الکتائب» که به گروه «فالانژ» شهره است، پیچیده شده است.
پیکر پیر جمیل در تابوتی قرار دارد که با پرچم حزب «الکتائب» که به گروه «فالانژ» شهره است، پیچیده شده است.

ده ها هزار تن از مردم لبنان روز پنج شنبه ۲۳ نوامبر، در مراسم خاکسپاری پيکر پی ير جميل، وزير صنايع لبنان و رهبر حزب فالانژ اين کشور شرکت کردند.


پيکر پی ير جميل در تابوتی قرار داشت که با پرچم حزب «الکتائب» (فالانژ) ، پيچيده شده بود.


پی ير جميل، روز دوشنبه ۲۰ نوامبر ترور شد. هنوز هيچ فرد يا گروهی مسئوليت ترور وی را به عهده نگرفته است.


به گزارش سی ان ان حدود دويست هزار نفر در مراسم خاکسپاری پی ير جميل وزير مسيحی لبنان و نوه بنيانگذار جنبش فالانژ، شرکت کردند.


به گزارش خبرگزاری ها، مراسم خاکسپاری پی ير جميل در عمل به تظاهراتی ضد سوری بدل شد. مخالفان سوريه، اين کشور را به دست داشتن در ترور آقای جميل متهم کرده اند، اما سوريه اين اتهام را رد کرده است.


شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری پی ير جميل، در يکی از شعارهای خود خواستار «خلع سلاح گروه های مسلح شدند» که به نظر می رسد می تواند اشاره ای به حزب الله است.


ترور پی ير جميل از سوی رهبران کشورهای مختلف و نيز شورای امنيت سازمان ملل متحد محکوم شده است. در همين حال، روزنامه فاينانشيال تايمز نيز خبر از همکاری سازمان ملل با دولت لبنان برای بررسی ترور پی ير جميل داده است.


در فاصله کوتاهی، بعد از ترور رفيق حريری، نخست وزير پيشين لبنان و از مخالفان سر سخت حضور سوريه در اين کشور، کشته شدن پی ير جمايل، ديگر مخالف سياست های سوريه، لبنان را در نا آرامی کامل فرو برده است.


ترور رفيق حريری که از سياستمداران پرنفوذ لبنان بود، به اعتراض های گسترده مردم به حضور ارتش سوريه در اين کشور دامن زد و همچنين به مخالفان سوری در دولت و مجلس، اکثريت و قدرت بيشتری داد.


در همان زمان، حزب الله لبنان که از طرفداران سوريه است، در برابر مخالفت های مردمی دست به برپايی تجمع های اعتراض آميزی زد که در آن تظاهرات نيز ده ها هزار نفر از شيعيان هوادار حزب الله شرکت کردند.


در ماه های اخير، حمله اسراييل به لبنان، صحنه سياسی لبنان را به کلی دگرگون کرد. حزب الله پس از اين جنگ که پنج هفته به طول انجاميد، خود را پيروز ميدان خطاب کرد و با هدف کسب امتيازات سياسی ويژه چون «حق وتو در کابينه»، اخيرا وزيران طرفدار خود را از دولت فواد سينيوره خارج کرد.


تنها چند روز پس از اين واقعه پی ير جميل ترور شد؛ درست در زمانی که حزب الله در حال آماده شدن برای برپايی تظاهرات در خيابان های بيروت با هدف سرنگون کردن دولت لبنان بود.


پی ير جميل، يکی از اعضای گروه ۱۴ مارس بود که به عنوان بزرگ ترين ائتلاف سياسی مخالف حزب الله لبنان شکل گرفته و ترور اخير، ضربه سختی به آن وارد کرده است.


XS
SM
MD
LG