لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

دیدار رهبر لیبی با عامل انفجار لاکربی


معمر قذافی با عبدالباسط مقرحی، عامل انفجار هواپيمای پان آمريکن بر فراز روستای لاکربی اسکاتلند، ديدار کرد و «شهامت» مقام‌های اسکاتلندی برای آزادی اين مأمور پيشين سرويس اطلاعاتی ليبی را ستود.

در همين حال بريتانيا ادعای پسر قذافی را که آزادی آقای مقرحی با توافق های تجاری ميان کشورش با بريتانيا مرتبط دانسته بود، رد کرد.

المقرحی (چپ) در دیدار با معمر قذافی رهبر لیبی
عامل انفجار لاکربی که حدود هشت سال پیش به جرم دست داشتن در انفجار هواپيمای مسافربری آمریکایی متعلق به شرکت پان آمريکن به حبس ابد محکوم شده بود، روز پنج شنبه بخاطر ابتلا به بيماری سرطان و به دلايل «انسان دوستانه» آزاد شد و ۲۹ مرداد ماه (۲۰ اوت) به ليبی بازگشت و مورد استقبال گرم قرار گرفت.

دولت‌های آمريکا و بريتانيا از چنین استقبالی از عبدالسباط مقرحی در ليبی به شدت انتقاد کردند.

۲۷۰ نفر از جمله ۱۸۹ آمريکايی در انفجار هواپیمای پان آمریکن که در سال ۱۹۸۸ رخ داد، جان باختند.

در همین حال، سيف‌الاسلام قذافی، پسر رهبر ليبی در مصاحبه‌ای ادعا کرد آزادی عبدالسباط مقرحی با توافق‌های تجاری ميان کشورش با بريتانيا مرتبط است.

دولت بريتانيا با انتشار بيانيه ای اين ادعا را رد کرده است. در اين بيانيه آمده است که «هيچ معامله‌ای ميان دولت های بريتانيا و ليبی در رابطه با مقرحی و منافع تجاری صورت نگرفته است.»

به گزارش سی ان ان، وزير دادگستری اسکاتلند، کنی مک آسکيل، در مورد آزادی زودهنگام آقای مقرحی گفته است که «پزشکان به اين نتيجه رسيدند که وی سه ماه بيشتر به زندگيش باقی نمانده است.»

آقای مقرحی هميشه خود را «بی‌گناه» خوانده است. دولت ليبی مسئوليت خود را در انفجار لاکربی پذيرفته و دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار به عنوان غرامت به خاواده های قربانيان اين انفجار پرداخت کرده است.

دولت ليبی سال ۲۰۰۳ به برنامه توليد سلاح هسته‌ای پايان داد و از سال ۲۰۰۴ روابط خود را با کشورهای غربی بهبود بخشيد و هم اکنون شرکت‌های اروپايی و آمريکايی از جمله غول‌های نفتی مانند اگزون موبايل و شورون در اين کشور فعاليت می‌کنند.

هفته گذشته، جان مک کين سناتور جمهوريخواه اعلام کرد که دولت آمريکا بايد روابط خود با ليبی را گسترش دهد.
XS
SM
MD
LG