لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

رايس در ليبی: آمريکا دشمن ابدی ندارد


وزير امور خارجه آمريکابلند پايه ترين مقام دولت آمريکا است که از سال ۱۹۵۷به ليبی سفر کرده است. (عکس از AFP)
وزير امور خارجه آمريکابلند پايه ترين مقام دولت آمريکا است که از سال ۱۹۵۷به ليبی سفر کرده است. (عکس از AFP)

کاندوليزا رايس، در جريان سفر به ليبی و ملاقات با معمر قذافی پس از نيم قرن تيرگی در روابط سياسی دو کشور گفت که آمريکا هيچ ملتی را برای هميشه کنار نمی گذارد.


خانم رایس پیش از دیدار با معمر قذافی با اشاره به حضورش در لیبی به خبرنگاران گفته بود: آمریکا دشمن ابدی ندارد.


وزير امور خارجه آمريکا که عصر روز جمعه ۱۵ شهريور ماه وارد ليبی شد، بلند پايه ترين مقام دولت آمريکا است که از سال ۱۹۵۷به ليبی سفر کرده است.


او پس از آنکه در فرودگاه طرابلس مورد استقبال همتای ليبيايی خود قرا گرفت برای ديدار با معمر قذافی به مرکز شهر طرابلس رفت و در ضيافت افطاری که به مناسبت ورود وزير امور خارجه آمريکا تدارک ديده شده بود شرکت کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، معمر قذافی که رونالد ريگان رييس جمهوری فقيد آمريکا او را «سگ ديوانه» می ناميد و ديگر رييس جمهوری های امريکا هم در ۵۰ سال گذشته او را «تروريست» لقب می دادند در يک ساختمان دولتی واقع در مرکز پايتخت ليبی به استقبال وزير امور خارجه آمريکا آمد.


او که جامه سفيد رنگ بلندی بر تن داشت، هنگام خوش آمد گويی در برابر کاندوليزا رايس، بر اساس سنت کشورش دست ادب بر سينه نهاد و از دست دادن با او خودداری کرد اما دست مردان همراه او را فشرد.


کاندوليزا رايس در حالی وارد طرابلس شد که اين شهر در سال ۱۹۸۶ توسط جنگنده های آمريکا و در پاسخ به بمب گذاری ليبی در يک ديسکو در برلين، بمباران شده بود.

رهبر ليبی، يک سال پيش از اين ديدار، در گفت وگو با شبکه تلويزيونی «الجزيره»، کاندوليزا رايس را ستوده بود: «من از اين زن حمايت می کنم، او را تحسين می کنم و از اينکه به رهبران عرب دستور می دهد مفتخرم، من به او افتخار می کنم چون يک زن با اصالت آفريقايی است.»


اما خبرگزاری ها تاکنون نقل قولی از دو طرف هنگام ديدار با يکديگر را نقل نکرده اند.

وزير امور خارجه آمريکا، در بدو ورود به ليبی و پيش از ملاقات با معمر قذافی به خبرنگاران گفته بود: «راهی طولانی در پيش است اما من باور دارم که اين ديدار ثابت می کند که آمريکا دشمن ابدی ندارد.»

او در ادامه سخنانش همچنين گفته بود: «اين ثابت می کند که وقتی کشورها آماده تغيرات استراتژيک در سياست خود می شوند، آمريکا هم آمده تغيير می شود، با صراحت می گويم، من هرگز فکر نمی کردم که از ليبی ديدار کنم.»


کاندوليزا رايس در حالی وارد طرابلس شد که اين شهر در سال ۱۹۸۶ توسط جنگنده های آمريکا و در پاسخ به بمب گذاری ليبی در يک ديسکو در برلين، بمباران شده بود.


معمر قذافی از اين بمبارن جان سالم به در برد اما دختر ۱۵ ماهه اش کشته شد و دو پسرش مجروح شدند.


ليبی که تا سال ۲۰۰۳ ميلادی به به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی مورد تحريم بين المللی قرار داشت، پس از حمله آمريکا به عراق اعلام کرد: تصميم گرفته است تمامی اطلاعات درباره برنامه های ساخت سلاح های کشتار جمعی خود را در اختيار مراجع بين المللی قرار دهد.


پس از آن، ليبی متعهد به پرداخت غرامت قربانيان دو حادثه تروريستی شد. اين دو مورد اقدام تروريستی عبارت بودند از بمب گذاری در هواپيمای بوئينگ ۷۴۷ شرکت هواپيمايی پان آمريکن در سال ۱۹۸۸ در مسير لندن به نيويورک و بمب گذاری در يک هواپيمای مسافر بری فرانسوی در سال ۱۹۸۹ در مسير چاد به پاريس.


در جريان اين دو بمب گذاری در مجموع بيش از ۴۰۰ نفر کشته شدند و دولت ليبی با پرداخت غرامت به بازماندگان اين قربانيان موافقت کرد.


در پی اعلام موافقت ليبی، دولت آمريکا برخی تحريم های اقتصادی و سياسی عليه اين کشور را لغو کرد اما تحريم های تسليحاتی همچنان برقرار بود. سر انجام در سال ۲۰۰۶ آمريکا و ليبی توافق کردند که سطح روابط سياسی خود را به سفير ارتقا دهند.


همچنين مرداد ماه گذشته، آمريکا و ليبی با امضای توافقنامه ای متعهد شدند که متقابلا غرامت اقداماتی که عليه يکديگر مرتکب شده اند را پرداخت کنند.

ليبی متعهد به پرداخت کامل غرامت قربانيان لاکربی و بمب گذاری در يک ديسکو در آلمان شد و آمريکا هم قبول کرد که غرامت قربانيان حملات هوايی به طرابلس، پايتخت ليبی و يک شهر ديگر ليبی در سال ۱۹۸۶ را پرداخت کند.


XS
SM
MD
LG