لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

ليونل مسی، چهارمين توپ طلا را هم گرفت


مراسم انتخاب بهترين‌های فوتبال جهان در زوريخ برگزار شد و فوق ستاره آرژانتينی فوتبال جهان با کسب چهارمين توپ طلای پياپی، رکوردی بی نظير در تاريخ فوتبال به جا گذاشت.

ليونل مسی باز هم با کنار زدن کريستيانو رونالدو و آندرس اينيستا عنوان بهترين بازيکن فوتبال جهان و جايزه توپ طلا را از آن خود کرد. او پس از دريافت توپ طلا در حالی که به شدت هيجان زده شده بود، گفت: «راستش را بگويم اين واقعاَ باورکردنی نيست. دريافت چهارمين توپ طلا، فراتر از ‌چيزی است که بتوانم توصيفش کنم. می‌خواهم از هم‌ تيمی‌هايم در بارسلونا تشکر کنم و از دوستانم در تيم ملی. بايد از خانواده و دوستانم تشکر کنم. به ويژه از همسر و از فرزندم.»

پيش از اين مسی در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نيز اين عنوان را به دست آورده بود. هنگامی که نام او برای دريافت توپ طلا اعلام شد، ناراحتی و برافروختگی در چهره کريس رونالدو مشهود بود.

سال ۲۰۱۲ مسی در جام حذفی قهرمان شد. در لاليگا و ليگ قهرمانان نيز آقای گل شد و در پايان فصل، رکورد گل زده در طول يک سال در تاريخ فوتبال را نيز فرو ريخت. در تيم ملی هم بر خلاف سال‌های گذشته عملکرد خوبی داشت و ۱۲ گل زد.

ويسنته دل بوسکه و رقبايش

ويسنته دل‌بوسکه عنوان بهترين مربی سال جهان را به دست آورد. او پس از فتح جام جهانی به همراه تيم ملی اسپانيا در جام ملت های ۲۰۱۲ نيز به مقام قهرمانی رسيد تا از عنوان قهرمانی خودش و اين تيم در يورو ۲۰۰۸ دفاع کند.

فدراسيون جهانی فوتبال دو فهرست مجزا برای برترين مربيان و بازيکنان جهان در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده بود. ۲۳ نامزد‌ برای احراز عنوان بهترين بازيکن و ۱۰ نفر هم برای تصاحب عنوان بهترين مربی مدنظر فيفا قرار گرفته بودند.

در جمع مردان نيمکت¬نشين، کارنامه مربيان آلمان و ايتاليايی چشمگيرتر بود. سه مربی آلمانی و سه مربی ايتاليايی موفق شدند نظر مساعد کارشناسان فيفا را جلب کنند. دو مربی اسپانيايی هم با نتايجی که کسب کردند، فيفا را متقاعد کردند که نام آن¬ها را در فهرست نهايی بگنجانند.

جواد نکونام و کارلوس کی روش کاپيتان و سرمربی تيم ملی ايران هم در اين انتخابات حق رای داشتند. علی دايی نيز که عضو کميته فنی فيفاست در سوئيس حضور داشت. دايی به ترتيب ليونل مسی، ژاوی هرناندز و آندرس اينيستا که هر سه از بارسلونا هستند را برگزيده بود. در بخش مربيان نيز گوارديولا، دی‌ماتئو و آنتونيو کونته.

دل بوسکه اما در مرحله نهايی، مورينيو و گوارديولا را پيش رو داشت. روبرتو دی ماتئو در مرحله قبلی قبلی از جدی ترين رقبای دل بوسکه بود. او راه صدساله در مربيگری را يک شبه طی کرد و با نشستن روی نيمکت ويلاش بواش جوان که از چلسی برکنار شده بود، ليگ قهرمانان اروپا را فتح کرد.

آلکس فرگوسن (منچستريونايتد) نيز مرد تمام فهرست¬ها و استادی برای تمام فصل¬هاست. گرچه بخت او برای ربودن اين جايزه از ابتدا نيز چندان بالا نبود. اما پپ گوارديولا اگر بدون تيم نبود، شايد به دل بوسکه نمی باخت.

يوپ هاينکس (بايرن‌مونيخ) نيز همان بايرنی را ساخته که مطلوب هواداران مشکل پسند باورايی است. نتايج درخشان در فصل جاری بوندس ليگا و موفقيت¬های چشمگير در ليگ قهرمانان. يورگن کلوپ (بورسيادورتموند) هم در سال های اخير تيمی مستحکم و مقتدر را ساخته، او همچنين پشتوانه های مطمئنی را به تيم ملی فوتبال آلمان ارائه کرده.

يواخيم لو سرمربی يکی از رشک برانگيزترين تيم های ملی فوتبال در جهان است. جوانان پرفروغ و پرتعداد در تيم او آينده فوتبال آلمان را تضمين کرده اند. روبرتو مانچينی هم (منچسترسيتی) سرمربی تيم پرهزينه و پرستاره ای است و توانسته آرامش را در مجموعه اش برقرار کند.

ژوزه مورينيو (رئال مادريد)، آقای خاص. مردی که ماهيچه های لبخند در صورتش موجود نيست. سرمربی يکی از پرطرفدارترين تيم های جهان. گرچه اين دلايل برای بردن جايزه برترين مربی جهان در سال ۲۰۱۲ کفايت نکرد!

چزاره پراندلی (مربی تيم ملی ايتاليا)، احياگر غرور ملی در فوتبال ايتاليا و ارائه گر فوتبالی تماشاگر پسند و غرورآفرين (غير از فينال) در جام ملت های اروپا. تمام اين گزينه ها نظاره گر موفقيت ويسنته دل بوسکه در زوريخ بودند.

تمام رقبای مسی

فهرست ۵۳ نفره برترين بازيکنان جهان، با عبور از غربيل منتقدان به تعداد ۲۳ بازيکن رسيد و و در تاريخ ۳۰ نوامبر، دهم آذر، سه نامزد نهايی که ليونل مسی، کريستيانو رونالدو و آندرس اينيستا بودند، از بين بازيکنان زير مشخص شدند.

سرجيو آگوئرو (آرژانتين)‌، ژابی آلونسو (اسپانيا)، ماريو بالوتلی (ايتاليا)، کريم بن¬زما (فرانسه)، جيان لوييجی بوفون (ايتاليا)، سرجيو بوسکتس (اسپانيا)، ايکر کاسياس (اسپانيا)، کريستيانو رونالدو (پرتغال)، ديديه دروگبا‌ (ساحل عاج)، رادامل فالکائو (کلمبيا)، زلاتان ايبراهيموويچ (سوئد)، آندرس اينيستا (اسپانيا)، ليونل مسی (آرژانتين)، مانوئل نوير (آلمان)، نيمار (برزيل)، مسعود اوزيل (آلمان)، جرارد پيکه (اسپانيا)، آندرا پيرلو (ايتاليا)، سرجيو راموس (اسپانيا)، وين رونی (انگليس)، يحيی توره (ساحل عاج)، رابين فان پرسی (هلند) و ژاوی (اسپانيا).

از ابتدا نيز گمانه زنی رسانه ها مانند سال¬های اخير حول نام¬های ليونل مسی و کريس رونالدو بود. در چهار سال گذشته جايزه توپ طلا به يکی از اين دو ستاره دنيای فوتبال رسيده بود.

البته ايکر کاسياس نيز هواخواهان بی¬شماری در جمع فوتبالدوستان و رسانه¬ها برای تصاحب اين عنوان داشت. آن¬ها معتقد بودند پس از دهه¬ها زمان آن فرا رسيده که يک دروازه¬بان نيز عنوان برترين بازيکن جهان را نصيب خود کند.

تنها دروازه بانی که در تاريخ فوتبال، توپ طلا را برده لئو ياشين افسانه ای است که در سال ۱۹۶۳ موفق شد اين عنوان را نصيب خود کند. پس از آن، گرچه سنگربانان بزرگی مثل دينو زوف، داسايف، فاف، شوماخر، اشمايکل، ون درسار، اليور کان، چيلاورت و فابين بارتز درون چارچوب ايستاده و خوش درخشيدند، اما هرگز نتوانستند به جايگاهی برسند که پيش از اين فقط ياشين افسانه ای دست يافته.

تمام برندگان ۲۰۱۲

بهترين بازيکن : ليونل مسی از بارسلونا و آرژانتين. نامزدها: مسی، رونالدو، اينيستا.
بهترين مربی: ويسنته دل‌بوسکه از اسپانيا. نامزدها: دل‌بوسکه، مورينيو، گوارديولا.
تيم سال: کاسياس، آلوز، پيکه، راموس، مارسلو، ژاوی، آلونسو، اينيستا، مسی، فالکائو و رونالدو.

زن سال: امی وامبک (آمريکا). نامزدها: وامبک، مارتا و الکس مورگان.

مربی زنان: پيا سوندهاژ (تيم ملی آمريکا. مليت سوئدی)
جايزه فرانس پوشکاش (زيباترين گل سال): ميروسلاو استوک (اسلواکی، فنرباغچه). نامزدها: استوک، فالکائو، نيمار.

جايزه رياست فيفا به فرانس بکن‌باوئر اهدا شد و جايزه بازی جوانمردانه هم نصيب فدراسيون فوتبال ازبکستان شد.
XS
SM
MD
LG