لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

«بازداشت چند مدير وزارت ارشاد به دليل تخلفات مالی گسترده»


«بازداشت چند مدير در وزارت ارشاد به دليل اختلاس و تخلفات مالی گسترده» اين خبر در روزهای اخير در رسانه های داخل ايران انعکاس يافت و با توضيحات وزير ارشاد و روابط عمومی اين وزارتخانه رنگ واقعيت به خود گرفت.

با آنکه رسانه ها از ذکر نام افراد بازداشت شده خودداری می کنند اما خبر داده اند که اين بازداشت ها در دو مجموعه دفتر امور چاپ وزارت ارشاد و سازمان سينمايی کشور صورت گرفته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:11 0:00
لینک مستقیم


خبرگزاری مهر نوشته است که در هفته های گذشته چند نفر از مديران دفتر امور چاپ وزارت ارشاد به اتهاماتی مانند تخلف در صدور مجوزهای غير قانونی و نيز پولشويی به مراجع قضايی احضار و يکی از آنها هم در بازداشت به سر می برد.

دفتر امور چاپ يکی از اداره های زير مجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ايران محسوب می شود که طبق قانون، وظيفه انجام امور مربوط به چاپ و چاپخانه های کشور را بر عهده دارد.
در سازمان سينمايی ، نهادی که پيش از اين به نام معاونت سينمايی، متولی مديريت سينمای ايران بود نيز بازداشت هايی انجام شده که به نوشته وب سايت شبکه ايران، متعلق به روزنامه ايران، مربوط به سه پرونده مالی است.

اين وب سايت به نقل از منابعی آگاه در وزارت ارشاد خبر داده که تخلفاتی همچون تبانی مالی در مرکز رسانه های ديجيتال و همچنين کمک بلاعوض سه ميليارد تومانی به يک منشی خانم که در حال حاضر به کانادا متواری شده است، از جمله دلايل اين بازداشت ها بوده است.

همچنين گزارش شده که مديران يکی از دفاتر زير مجموعه سازمان سينمايی هم به دريافت رشوه و فروش مجوزهای صادره می پرداخته است.

نازنين شهيدی از کارشناسان پيشين بنياد سينمايی فارابی – از نهادهای زير مجموعه سازمان سينمايی کشور- درباره زمينه های بروز چنين تخلفاتی در حوزه مديريت فرهنگی جمهوری اسلامی ، به راديو فردا می گويد:

«اين اتفاقات در زمينه های فرهنگی نمی افتد. بارها ما ديده ايم که در زمينه های متفاوتی اين اتفاق رخ داده است و حالا اين بار گذر اين مسائل به حوزه مسائل فرهنگی افتاده است.
ولی متاسفانه نمی شود برای اين نوع اتفاقات توجيهی داشت. مگر يک توضيح اخلاقی و مديريتی.

ضمن اينکه از نظر من فقط يک نگاه آسيب شناسانه است که می تواند اين ماجراها را تحليل کند. البته فارغ از خوب و بد بودن قوانين در جمهوری اسلامی، بايد اين را بدانيم که اين قوانين نوشته شده نيست که اجرا می شود بلکه قوانين نوشته نشده است که در ايران اجرا می شود.
ما به عينه شاهد هستيم که در سطوح بالا خصوصا در سطوح وزارتی و معاونتی متاسفانه اين روابط است که بر ضوابط پيشی گرفته است و به قول خود آقايان هياتی کار کردن و هياتی برنامه ريزی کردن است که جايگزين برنامه های قانونی شده است.»

در واکنش به انتشار اخبار تخلف و بازداشت در وزارت ارشاد ، روابط عمومی اين وزارتخانه روز چهارشنبه از دستور ويژه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی تمامی تخلفات در اين وزارتخانه با هماهنگی مراجع ذيصلاح قوه قضائيه خبر داد.

همچنين محمد حسينی، وزير ارشاد نيز در گفت و گوهايی با بيان اين که در يک مجموعه وسيع ممکن است برخی تخلفات به گفته او ، جزيی صورت بگيرد، گفت که در صورت وقوع تخلف با آن برخورد خواهد شد.

اظهاراتی که به طور ضمنی تاييد کننده بروز مشکلاتی در اين حوزه بوده است.

در چنين شرايطی بيش از هر چيز فضای سينمای ايران که در ماههای اخير با مشکلات زيادی در زمينه مديريتی روبرو بوده، متاثر از اين اخبار شده است.

آن چنان که خبرگزاری مهر نوشته که سينمای ايران که هنوز از گرفتاری ها و مجادله های حوزه توليد و اکران فارغ نشده، چند روزی است که سايه ابهامات و تخلفات مالی هم بر سرش سنگينی می کند.

نازنين شهيدی درباره مديران سينمايی سال های اخير و سوابق آنها در زمينه مديريت فرهنگی اعتقاد دارد:«با توجه به اينکه اين سری جديد آقايانی که آمده اند در معاونت سينمايی وزارت ارشاد ، خودشان را سينمايی تر از همه کسانی می دانند که قبلا پشت اين ميز نشسته بودند.

اما متاسفانه چون هيچ کدام از اين آقايان سابقه و تجربه مديريتی نداشته اند به هر حال دچار يک سری مختصاتی که گريبان گير کل ساختار حکومتی است می شوند و به هر حال نمی دانند که چکار بايد بکنند؟ آنها نتيجه ای از کارشان نخواهند گرفت چون مديريت نمی دانند و سوء مديريت هم سوء تدبير را پيش می آورد و همين رويه ای که الان می بينيم اتفاق می افتد.

اين اتفاقات بين صنوف مختلف سينمايی هست، بين حوزه هنری هست، بين معاونت سينمايی هست و حالا اين چند روز اخير هم اين اخبار مربوط به اختلاس فرهنگی را شنيده ايم.»

جواد شمقدری، رئيس سازمان سينمايی کشور پيش از انتشار اظهارات اخير وزير ارشاد، اخبار مربوط به تخلف و بازداشت تعدادی از مديرانش را شايعه و خبرسازی خوانده بود.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG