لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

موسوی: دندان شکنجه‌گران به استخوان مردم رسيده است


ميرحسين موسوی روز یک‌شنبه با انتشار بيانيه‌ای در مورد برگزاری دادگاه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که شنبه دهم مردادماه برگزار شد گفت: «دندان شکنجه‌گران و اعتراف‌گيران ديگر به استخوان مردم رسيده است تا جايی که اينک از ميان کسانی قربانی می‌گيرند که خدمات بزرگی به کشور و نظام در کارنامه دارند و به تهديد ديگرانی سرگرمند که در نشو و نمای اين نهضت و تاسيس نظام برخاسته‌ از آن برجسته‌ترين نقش‌ها را بر عهده داشته‌اند.»

وی در مورد اتهام وابستگی معترضان به کشورهای خارجی گفت: «می‌گويند فرزندان انقلاب در دادگاهی که ديروز تشکيل شده بود به ارتباط با بيگانه و برنامه‌ريزی برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی اعتراف کرده‌اند. اينجانب در سخنان آنان دقيق شدم و در حقيقت آن چنين چيزی نيافتم، بلکه شنيدم که با ناله‌ای عميق از سرگذشت دردناک خود در اين پنجاه روز می‌گفتند؛ انسان‌هايی له‌شده که ممکن بود به هرچيز ديگری هم که به آن الزام شود اقرار کنند. به راستی چه چيز ديگری جز داستان رنج‌هايی که کشيده‌اند ممکن است بگويند.»

سخنان آقای موسوی در حالی بیان می شود که دادگاه متهمانی که از آنها با عنوان «عوامل اغتشاش و آشوب» نام برده شده، صبح روز شنبه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران آغاز شد.

برخی چهره‌های سرشناس اطلاح‌طلب از جمله محمدعلی ابطحی، محسن ميردامادی و بهزاد نبوی در کنار ده‌ها نفر ديگر که در دو ماه گذشته دستگير شده‌اند به شرکت در «کودتای مخملی» متهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس حامی محمود احمدی‌نژاد، محمد علی ابطحی، معاون سابق محمد خاتمی و از مشاوران مهدی کروبی در انتخابات رياست جمهوری دوره دهم، گفت: «آنچه که معاون دادستان به عنوان انقلاب رنگی يا مخملی عنوان کردند بنده فکر می‌کنم ظرفيت آن در کشور وجود داشت. البته نمی‌دانم که نيت آن واقعاً وجود داشته يا نه، ولی اگر اين ظرفيت در کشور ضعيف‌تری موجود بود، موفق می‌شد و در خصوص رسانه هم بايد گفت که رنگ سبز بيشتر تبديل به يک رسانه شده بود.»

نخست وزیر سابق ایران در جدیدترین بیانیه خود می‌پرسد: «با استناد به اعتراف‌هايی که رنگ شکنجه‌های قرون وسطايی از آن هويداست انتظار دارند ملت را به چه چيز قانع کنند؟»

آقای موسوی سپس می‌افزاید: «صحنه‌هايی که ديديم و ديديد جز تدارکی ناشيانه برای شروع به کار دولت دهم نيست. از دادگاهی که همه چيزش تقلبی است انتظار دارند عدم وقوع تقلب در انتخابات را اثبات کند. اگر شما اهل تقلب نيستيد آن را در رعايت ظواهر اوليه يک دادرسی قضايی به نمايش بگذاريد. مردم ما با فرزندان خود که ديشب پس از ۵۰ روز بی‌خبری چهره‌شان را ديدند احساس همدردی می‌کنند. »

وی در پايان بيانيه خود گفته است : «برادران ما! غمگين نباشيد. بدانيد که مردم وضعيت شما را درک می‌کنند و می‌دانند که حفظ جان شما واجب‌تر از هر چيز ديگر است. زود خواهد بود که ملت محاکمه مرتکبين اين فجايع را شاهد باشد و بازجويان و شکنجه‌گرانی که اين‌گونه با جان و آبروی او بازی می‌کنند بشناسد.»

پیشتر محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، نیز این دادگاه را نمایشی بیش ندانست. جبهه مشارکت نیز روز شنبه در بيانيه‌ای محاکمه تعدادی از اصلاح‌طلبان را به «شویی مضحک» و تبلیغاتی تشبيه کرده و کيفرخواست دادستانی تهران را متنی «سياسی و غيرحقوقی و غيرمستند» دانسته است.
XS
SM
MD
LG