لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

«ایران در وضعیتی نیست که شروع کننده جنگ باشد»


دريادار مايک مولن
دريادار مايک مولن
دريادار مايک مولن، رييس ستاد متشرک ارتش آمريکا، روز يکشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه تلويزيونی ان‌بی‌سی، در پاسخ به پرسشی درباره طرح حمله ای به ايران، گفته است؛ چنين طرحی وجود دارد.

دريادار مايک مولن سپس افزوده است: حمله به ايران ممکن است پی آمدهای ناخواسته‌ای داشته باشد که پيش‌بينی آن در اين بخشِِ به شدت بی‌ثبات از جهان، دشوار است.

هوشنگ حسن ياری، استاد مسايل استراتژيک در دانشگاه نظامی سلطنتی کانادا، در این مورد با رادیو فردا گفت و گو کرده است.

گفته های رييس ستاد مشترک آمريکا به معنای نزديک بودن زمان حمله به ايران است يا گونه ای آمادگی نظامی برای يک درگيری احتمالی که معمولا ارتش ها پيش بينی هايی برای آن دارند؟


حسن ياری: به عنوان يک فرمانده نظامی، مولن و ديگران موظفند که تمامی ابعاد يک جنگ را برای رئيس جمهور آمريکا مهيا کنند تا در صورت نياز، رئيس جمهور آمريکا بتواند تصميم بايسته ايی در مورد ايران بگيرد.

از آنجايی که هر جنگی پيامدهای خاص خودش را دارد، شروع يک جنگ ساده است اما اداره آن به پايان رساندنش بسيار مشکل است.
در نتيجه آمريکايی ها، ابعاد مختلف اين مسئله را در نظر خواهند گرفت و به اين نکته توجه خواهند کرد که وضعيت نيروهای آنان در عراق و افغانستان، چگونه خواهد بود؟

مسئله دومی که مورد توجه آنان خواهد بود اين است که مسئله اسرائيل به کجا خواهد رسيد؟ و سوم اينکه کشورهای عرب نزديک به آمريکا، در چه شرايطی قرار خواهند گرفت؟ مسئله بازار نفت در جهان هم مسئله قابل توجهی است و همه اين ها به هم تنيده شده است.
در نتيجه بايسته است برای دولتی که می خواهد در اين مورد تصميم گيری کند، که همه ابعاد مختلف اين مسئله را در نظر بگيرد، پيش از اينکه اساسا وارد جنگی شود.

دريادار مايک مالن همچنين می گويد، اين که به ايران اجازه داده شود که به تکنولوژی هسته ای دست پيدا کند، غير قابل قبول است. و از سوی ديگر ايشان نگران درگرفتن يک جنگ ديگر است. نکته ايی که مايک مالن بر آن دست می گذارد اين است که «من به شدت نگران هر دو حالت هستم».

مسلح شدن ايران از ديد آمريکا به سلاح هسته ای، به طور قطع يک خطر بسيار جدی است. از طرفی معمولا در طی تاريخ، از جمله در اين مورد، نظامی ها اولين کسانی هستند که از جنگ گريزانند.

گريزشان به خاطر ترس يا کشته شدن نيست بلکه به دليل ضايعات متعددی است که جنگ دارد، به خصوص عدم کنترل کامل و روشن جنگ به وسيله کسانی است که وارد جنگ می شوند.

به همين خاطر است که به اعتقاد من،‌ دريادار مايک مالن نگران اين است که از يک طرف،‌ ايران به سلاح هسته ای مسلح شود و از طرف ديگر، جنگی در بگيرد.

به نظر من تضادی بين اين دو ديده نمی شود. صرفا نگرانی ها و دلشوره های شخصی است که مسئوليت اعزام سربازان آمريکايی را به جبهه ، بعد از تصميم گيری سياسی رئيس جمهور اين کشور، به عهده دارد.

در يک ارزيابی کلی به نظر شما سخنان آقای مايک مالن به معنای اين نيست که آمريکا در آينده نزديک، شروع کننده يک جنگ با ايران خواهد بود؟

به اعتقاد من آمريکا چنين کاری نخواهد کرد. ولی اين به معنای آن نيست که اسرائيل هم اقدام به جنگ نخواهد کرد.

مباحث بسياری چه در آمريکا و چه در اسرائيل و غرب مطرح است مبنی بر اين که اگر دولت محافظه کار بنيامين نتانياهو جنگی را شروع کند، امکان ورود آمريکا در اين جنگ وجود دارد.

از آنجايی که بيم اين مسئله وجود دارد که بنا به گفته های برخی از رهبران ايران در گذشته ، که همواره اعلام کرده اند، در صورت حمله اسرائيل به ايران، امريکا را مسئول چنين جنگی می دانند، طبيعتا اين وضعيت می تواند آمريکا را وارد چنين جنگی کند.

آقای حسن ياری، پس بنابر اين از نظر شما يا اسرائيل و يا ايران آغاز کننده جنگ خواهند بود و ادامه اين جنگ در نهايت به دوش آمريکا خواهد افتاد؟

به نظر من ايران شروع کننده جنگ نخواهد بود. به خاطر اينکه ايران در وضعيتی نيست که دست به چنين اقدامی بزند. مگر اينکه وضعيت داخلی ايران، برای جمهوری اسلامی آنقدر نگران کننده باشد که ناچار به شروع جنگ بشود.

ولی احتمال بيشتر از جانب اسرائيل است. در صورتی که چنين امری صورت بگيرد، اميد دولت اسرائيل به اين است که دولت آمريکا هم وارد جنگ شود. در نتيجه، جنگی را که اسرائيل ممکن است شروع کند، آمريکا ناچار است ادامه دهد و به پايان برساند.

يا در صورت حمله اسرائيل به ايران، ايران سعی می کند آمريکا را هم وارد جنگ کند تا فشار برآمريکا وارد شود و جنگ پايان يابد.
XS
SM
MD
LG