لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

«مجری برگزاری انتخابات وزارت کشور است»


مصطفی محمد نجار، وزير کشور جمهوری اسلامی
مصطفی محمد نجار، وزير کشور جمهوری اسلامی
مصطفی محمد نجار، وزير کشور جمهوری اسلامی، شنبه چهارم شهریور ماه، به خبرگزاری های ايران گفته است که طبق قانون اساسی، وزارت کشور مجری انتخابات است.

با نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوری ايران در خردادماه آينده، برخی از اصولگرايان در هفته های اخير، گفته اند که دولت نبايد مجری برگزاری انتخابات باشد.

وزیر کشور ایران افزود هرکس نمی تواند در اينباره ابراز نظر کند و وظايف قوه مجريه را تقليل دهد.

این در حالی است که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه‌شنبه، ۳۱ مرداد، در تازه‌ترین اظهارنظر خود در مورد موضوع تغییر مجری و برگزارکننده انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران گفت که دولت مجری انتخابات نیست، بلکه «تنها پشتیبانی‌کننده برگزاری انتخابات» است.

به گزارش وب‌سایت خبرآن‌لاین، عباسعلی کدخدایی در این باره گفت: «طبق قانون مجری انتخابات مردم و هیئت‌های اجرایی هستند و وزارت کشور به عنوان پشتیبانی‌کننده است.»

سخنان وی در حالی بیان می‌شود که برپایه قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، فرمانداری‌ها که زیرمجموعه وزارت کشور هستند به عنوان «مجری انتخابات ریاست‌ جمهوری و تشکیل‌دهنده هیئت‌های اجرایی» معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباسعلی کدخدایی روز سه‌شنبه ۳ مرداد حتی گفته‌ بود که «واگذاری اجرای انتخابات به نهادی غیر از دولت طرحی سیاسی است که قابلیت اجرا ندارد».

در همین حال در هیچ بندی از قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره‌ای به این که مجری انتخابات ریاست‌ جمهوری چه کسی باشد نشده‌ است.

موافقان طرح سلب این مسئولیت از دولت می‌گویند که به این خاطر قانون اساسی مانعی برسر راه تغییر قانون انتخابات ایجاد نمی‌کند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون محمود احمدی‌نژاد، اما در این مورد گفته است: «این که در اصل ۹۹ قانون اساسی یا اصول دیگر سخنی از اجرای انتخابات نیامده‌ است به دلیل شدت وضوح آن است.»
XS
SM
MD
LG