لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

روزنامه های دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۹


روزنامه های تهران امروز ، خبر ، جمهوری اسلامی ، خراسان ، مردمسالاری ، آرمان و حتی روزنامه کيهان که از حاميان دولت به شمار می رود در شماره دوشنبه خود ادامه واکنش ها به اظهارات احمدی نژاد عليه مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده اند.

روزنامه خبر در تيتر نخست خود از واکنش تند رييس مجلس هشتم به ظهارات احمدی نژاد گزارشی منتشر کرده و از قول علی لاريجانی نوشته « مجلس برای مقابله با ديکتاتوری در راس امور است. »

اين روزنامه در عين حال گزارش داده که « رييس مجلس در سخنانی در مسجد جامع اصفهان انتقاد های صريحی را نسبت به مسايلی که در چند روز اخير درباره جايگاه مجلس بيان شده ، عنوان کرد » و ضمن « تاکيد بر در راس قوا بودن مجلس » گفته « حرف های عجيبی می شنويم که بيشتر جنبه رسانه ای دارد. »
روزنامه تهران امروز از برگزاری جلسه ای ويژه در مجلس برای بررسی مصاحبه جنجالی محمود احمدی نژاد خبر داده و نوشته « امروز نمايندگان مجلس و نماينده‌هايی از دولت و شورای نگهبان به بررسی سخنان رئيس‌جمهور می‌پردازند. »

اين روزنامه با اشاره به اينکه اظهارات احمدی نژاد مبنی براينکه «دوره اين سخن آيت الله خمينی که گفته بود" مجلس در راس امور است" سپری شده » ، از قول احمد توکلی رييس مرکز پژوهش های مجلس نيز نوشته « ۲۱ سال از اصلاح قانون اساسی می‌گذرد و هيچ‌کس چنين برداشتی نداشته که مجلس در راس امور نيست. »

آقای توکلی همچنين تاکيد کرده که « نمی‌توان در برابر اين مسائل سکوت کرد ؛ چرا که اين موارد می‌تواند ترکيب تقسيم حوزه را در کشور تحت تاثير قرار داده يا عقايد مردم را تحت تاثير قرار دهد » و گفته « کميته مشترکی با حضور برخی اعضای شورای نگهبان، دولت و مجلس در همين خصوص در حال بررسی اين اختلاف نظرها و اختلاف تفسيرها به خصوص درباره برخی اصول قانون اساسی است اين کميته که بنده عضو آن هستم دوشنبه ها نشست دارد که در نشست امروز سخنان اخير رييس دولت درباره مجلس را بررسی خواهد کرد. »

روزنامه ابتکار طی سرمقاله ای با عنوان « نفی نظارت يا تضعيف جمهوريت » علاوه بر اعتراض به اظهارات احمدی نژاد عليه مجلس نوشته « کسی که با ساز و کار قانون اساسی به مسئوليت دست می‌يازد، نمی‌تواند خود به نفی آن بپردازد.و لذا در اين راستا سخنان جناب آقای دکتر احمدی نژاد رئيس دولت دهم مبنی بر اينکه مجلس در راس امور نيست قابل تامل است. »

اين روزنامه نوشته « تضعيف پايه‌های جمهوريت و پارلمان و نظام تفکيک قوا به عنوان زير بنای جمهوريت به منزله تضعيف اسلاميت است، و مدد گيری از آموزه‌ها و باور‌های دينی برای حمله به ارکان جمهوريت و نهاد‌های بر آمده از آن هيچگونه مصونيتی در نزد افکار عمومی برای کسی ايجاد نمی‌کند. »
روزنامه ابتکار همزمان نوشته « وقتی جناب آقای احمدی نژاد ، مجلس را به دليل نقش نظارتی آن در راس امور نمی‌داند و منکر نقش آن می‌شود ، بايد موضع خود را در مورد نقش نظارتی شورای نگهبان که خود با آن سازکار انتخاب شد عيان کند. »

غير از علی لاريجانی و احمد توکلی روزنامه های دوشنبه اعتراض و هشدار برخی اعضای مجلس از جمله علی مطهری ، غلاومرضا مصباحی مقدم ، حسين سبحانی نيا ، جواد آرين منش ، علی قنبری و نيز شماری از چهره های سياسی را منتشر کرده اند.

مجيد انصاری عضو مجمع روحانيون مبارز و از نزديکان آيت الله خمينی و دفتر رهبر پيشين جمهوری اسلامی نيز در سرمقاله روزنامه آرمان با تاکيد براينکه « اختيارات و وظايفی که قانون اساسی به مجلس و نمايندگان مجلس داده بی نظير است » نوشته که مجلس علاوه بر قانون گذاری،وظيفه نظارت بر امور اجرايی کشور از طريق تحقيق و تفحص را دارد و همچنين می تواند وزرا را با استيضاح و رييس جمهور را با رای عدم کفايت برکنار کند.

وی « رای عدم کفايت » مجلس در سال ۶۰ به ابوالحسن بنی صدر نخستين رييس جمهوری اسلامی را نمونه ای از قدرت مجلس شورای اسلامی توصيف کرده و نوشته که آيت الله خمينی نيز با تائيد برکناری بنی صدر بر تصميم مجلس صحه گذاشت.

مجيد انصاری همچنين نوشته که « مجلس به عنوان خانه مردم و به نمايندگی از ملت حق دارد اگر رئيس جمهور را برای اداره کشور صلاح نديد و کفايت لازم را در رئيس جمهور احساس نکرد رای به عدم کفايت رئيس جمهور بدهد. »

« طرح نظارت بر نمايندگان مجلس » در آستانه نهايی شدن

روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، نيز در واکنش ضمنی به اعتراض گسترده اعضای مجلس به اظهارات احمدی نژاد ، خبری درباره « طرح نظارت برنمايندگان » منتشر کرده و نوشته که « طرح نظارت بر نمايندگان برای حفظ شان مجلس است. »

محمد ابراهيم نکونام « نماينده ويژه » و البته سابق رييس قوه قضائيه در استان های شرقی کشور که از سوی اکثريت اصولگرای مجلس هشتم به رياست کميسيون اصل ۹۰ رسيده به روزنامه دولتی ايران گفته که اين طرح به خواست آيت الله خامنه ای تهيه شده است.

پيشتر روزنامه ها خبر داده بودند که براساس طرح نظارت بر نمايندگان ضمن افزايش نظارت هيات رييسه مجلس بر هر يک از نمايندگان ، عملکرد و اظهارات شان اين اختيار به شورای نگهبان داده می شود که علاوه بر نظارت و تائيد صلاحيت داوطلبان نمايندگی در پيش از انتخابات ، نظارت بر نمايندگان در طی دوره نمايندگی را نيز به اجرا بگذارد.

در صورت نهايی شدن « طرح نظارت بر نمايندگان » اين اختيار به شورای نگهبان داده می شود که نمايندگان را حتی در طول دوره نمايندگی به دليل اظهارات يا عملکردشان « رد صلاحيت » و در نهايت از نمايندگی مجلس برکنار کند. اما روزنامه ايران در شماره دوشنبه خود بدون اشاره به جزئيات اين طرح از قول ابراهيم نکونام نوشتنه « اهداف تهيه طرح نظارت بر نمايندگان را در جهت تحقق منويات رهبری و اصول قانون اساسی و حفظ شأن مجلس » است و « در اين طرح ، هيچ‌گونه سخت‌گيری‌در مورد نمايندگان وجود ندارد. »

ابلاغ تغيير ساعات کار در پايتخت از سوی دولت

روزنامه جام جم تيتر اول شماره ۲۹ شهريور خود را به ابلاغ دستورالعمل تغيير ساعات کار در تهران از سوی وزير کشور اختصاص داده و نوشته « مصطفی محمدنجار عصر يکشنبه اعلام کرد که « لايحه تغيير ساعات کار در پايتخت به تصويب هيات دولت » رسيده است.

بنابر اعلام مصطفی محمدنجار براس دستور دولت از اين پس در تهران « دستگاه نظامی و انتظامی ۶ و ۳۰ دقيقه تا ۷ صبح » ، بخش صنعت ساعت ۷ صبح ، مدارس و بانک ها بين ۷ و ۱۵ تا ۷ و ۴۵ دقيقه ، بانک ها و دانشگاه ها ساعت ۸ صبح ، ادارات ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه و بازار و اصناف بين ۸ و نيم تا ۹ صبح » بايد کار روزنامه خود را آغاز کنند.

به گفته محمدنجار « ساعت کار جديد از اول مهرماه به طور آزمايشی و ۳ ماهه انجام می‌شود » و « در پايان اين مدت بعد از نظرخواهی از دستگاه‌های مربوط و رفع مشکلات موجود ، در اين باره تصميم‌گيری خواهد شد. »

روزنامه جام جم در عين حال نوشته « ارزيابی‌های شورای عالی هماهنگی ترافيک شهرهای کشور و شهرداری تهران در يک سال اخير » نشان می دهد که « تاثير اجرای طرح تغيير ساعت کاری مشاغل و مدارس در شهر تهران کمتر از ۱۰ درصد است. »

حمله چندباره روزنامه جمهوری اسلامی به سيد حسين نصر

روزنامه جمهوری اسلامی طی نوشتاری مفصل به سيد حسين نصر انديشمند ايرانی و استاد دانشگاه جرج واشينگتن مقيم امريکا حمله کرده و از وی به عنوان « فيلسوف نمای ضد فرهنگ » نامبرده است.

اين روزنامه که در سال های اخير بارها مطالبی عليه آقای نصر منتشر کرده اين بار از اين استاد علوم اسلامی دانشگاه جرج واشينگتن به عنوان « مروج اسلام آمريکايی » نامبرده و آقای نصر را به « داشتن « انحرافات فکری » متهم کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی ادعا کرده که «اکنون معلوم شده است که دست و پا زدن برای نصر ، فقط توسط برخی جوانان غافل که از سوابق وی بی‌خبرند و گاه در جرايد برای او مديحه سرايی می‌کنند ، اتفاق نمی‌افتد ، بلکه کار چاق کنندگان اصلی ، کسانی هستند که در دوران طاغوت از نوچه‌های وی بودند و امروز با سوء استفاده از موقعيت خويش در صدد باز گرداندن او يا لااقل مطرح ساختن وی هستند. »

اين روزنامه اسامی افراد مورد نظرش را ذکر نکرده و آن ها را با عبارت « برخی چهره‌ها که امروز از مسند نشينان نظام اسلامی‌اند » توصيف کرده است.

از ميان مقام های بلند پايه در ايران علی لاريجانی رييس مجلس و به ويژه غلامعلی حدادعادل عضو مجلس هشتم و پدر عروس آيت الله خامنه ای ، هر دو از نزديکان دکتر نصر در سال های پيش از انقلاب به شمار می آيد اما روزنامه جمهوری اسلامی نوشته « اين افراد ديروز به اعتبار وجاهت نصر در نظام طاغوت ، پشت سر او حرکت می‌کردند و امروز به دليل و جاهتی که برای خودشان در نظام جمهوری اسلامی دست و پا کرده‌اند، می‌خواهند نصر را پشت سر خود به صحنه آورده و دين خود را به او ادا کنند.»

« افزايش بی سابقه چک های برگشتی »

روزنامه دنيای اقتصاد گزارشی درباره رشد شمار چک های برگشتی منتشر کرده و نوشته « آمارچک های برگشتی به‌رقم بی‌سابقه‌ای رسيد. »

اين روزنامه با اشاره به اينکه « آمارهای بانک مرکز نشان می‌دهد در سال ۸۸ حدود ۲۳ هزار ميليارد تومان چک برگشت خورده است » نوشته « اين رقم در چهار ماهه نخست سال ۸۹ به رقمی معادل ۸ هزار و ۵۰۰ ميلياردتومان رسيده است. »

به نوشته روزنامه آرمان « محمد نهاونديان درنشست مشترک با رئيس سازمان توسعه » با اشاره به شرط جديد گواهی نداشتن چک‌های برگشتی برای صدور کارت‌های بازرگانی گفته « آمار چک‌های برگشتی کشور به رقم بی سابقه‌ای رسيده که قبل از اين ما تنها در سال ۵۷ اين ميزان را داشته‌ايم. »

اين روزنامه به استناد گزارش های بانک مرکزی نوشته « طی سال های ۸۷ به بعد نرخ چک‌های برگشتی در کشور به شدت افزايش پيدا کرده است به طوری که در تيرماه سال جاری اين نرخ به رقم بی سابقه ۱۳ درصد نزديک شد و اين در حالی است که طی سال های ۷۸ تا ۸۶ متوسط نرخ تعداد چک‌های برگشتی در حدود ۵ درصد بود. »

احضار و بازپرسی از خواهر يک روزنامه نگار زندانی

روزنامه آرمان از احضار پروين تاجيک خواهر روزنامه نگار زندانی عبدالرضا تاجيک به بازپرسی مسقر در زندان اوين خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه ناهيد تاجيک از سوی شعبه ۵ بازپرسی زندان اوين احضار و به « نشر اکاذيب » و « اجتماع و تبانی و اقدام تبليغی عليه نظام » متهم شده است.

اين روزنامه نوشته که « درپايان جلسه قرار بازپرسی از پروين تاجيک شعبه ۵ بازپرسی مستقر در زندان اوين وی رل با قرار کفالت آزاد کرده است.

عبدالرضا تاجيک روزنامه نگار و دبير سرويس سياسی بسياری از روزنامه های اصلاح طلب از ۲۲ خرداد ۸۸ تاکنون چند بار بازداشت و هر بار چند ماه در بازداشت نيروهای امنيتی به سر برده است.

روزنامه آرمان اشاره ای به دليل وارد آوردن چنين اتهاماتی از سوی بازپرسی زندان اوين به پروين تاجيک منتشر نکرده اما مقام های قضايی و امنيتی در ماه های اخير بر فشارها بر خانواده های زندانيان سياسی افزوده اند و آن ها را به خاطر اطلاع رسانی درباره زندانيان خود به « تبليغ عليه نظام » متهم می کنند.
XS
SM
MD
LG