لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

روزنامه های پنج شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۹


خروج طرح افزايش تعطيلات عيد فطر از دستور کار مجلس و اقدام همزمان دولت در تعطيل اعلام کردن روز شنبه ، بازتاب دو گانه ای در روزنامه های پنج شنبه داشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار يادد اشتی تحت عنوان « مجلس ، کار مضاعف / دولت، تعطيلی مضاعف » با اشاره به اينکه روز چهارشنبه « اکثر نمايندگان امضاء‌کننده طرح افزايش تعطيلات عيد فطر و واگذاری اختيار کاهش ساعت کار ادارات در ماه مبارک رمضان به دولت ، امضاء خود را پس گرفتند و اين طرح از دستور کار مجلس خارج شد » نوشته « اين اقدام نمايندگان مجلس، منطبق بر مصالح عمومی و در چارچوب ضرورت افزايش کار و تلاش برای ساختن کشور است. »

اين روزنامه در عيحال اقدام دولت در تعطيل کردن روز شنبه را بی احترامی به نمايندگان مجلس شورای اسلامی توصيف کرده و نوشته « هنگامی که مجلس شورای اسلامی طرح افزايش تعطيلات عيد فطر را مسترد و از دستور خارج کرد، اقتضای احترام به نمايندگان مردم اين بود که دولت نيز از افزايش تعطيلی عيد فطر خودداری می‌کرد. »

روزنامه جمهوری اسلامی اين کار دولت احمدی نژاد را مقابله با « اقدام ارزشمند و در خور تحسين مجلس » خوانده و با ابراز « تاسف » نوشته دولت « برخلاف نظر نمايندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و بدون مصوبه قانونی افزايش تعطيلات عيد فطر را عملی ساخت. »

اين روزنامه همچنين با اعلام اين خبر که استاندار نيز با مجوزی که ار احمدی نژاد گرفته طی دستوری تعطيلات ۳ روزه در اين استان را به اجرا گذاشته ، نوشته به اين ترتيب تمامی ادارات و مراکز دولتی در استان خوزستان علاوه بر روز جمعه عيد فطر ، شنبه و يکشنبه نيز تعطيل خواهند بود اما « تاکنون از دلايل اين تعطيلات برای استان خوزستان خبری منتشر نشده است. »

روزنامه جهان صنعت نيز با تاکيد براينکه « دولت بدون توجه به اقدام مجلس شنبه را تعطيل اعلا‌م کرد » اين اقدام را ناشی از « رويکرد خودسرانه دولت » دانسته و از آن به عنوان « تعطيلی پرهزينه » نامبرده است.

اين روزنامه با اشاره به ۲۵ روز تعطيلی مناسبتی در سال و با محاسبه تعطيلی روزهای جمعه شمار روزهای تعطيل کشور در سال ۸۹ را ۷۴ روز بر شمرده و نوشته که ايران بيشترين تعطيلات سالانه را در دنيا دارد.

جهان صنعت با اشاره به اينکه « خسارات هر يک روز تعطيلی ۴۰۰ ميليارد تومان برآورد شده » تاکيد کرده « ميزان هزينه تحميلی هر روز تعطيلات اضافه بر اقتصاد کشور معادل ۱۲۶۲ ميليارد تومان است.»

روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، اما به شدت مجلس هشتم را به خاطر مخالفت با اقدام دولت در افزايش تعطيلات ، مورد حمله قرار داده است.

اين روزنامه در عين حال ادعا کرده که برخی نمايندگان مجلس هشتم « تيشه به ريشه لوايح دولت می‌زنند » و خصوص مخالفت مجلس با طرح دولت برای افزايش تعطيلات نوشته مجلس روز چهارشنبه و در حالی که خود آستانه تعطيلات ۲ هفته ای قرار داشت با افزايش تعطيلات مخالفت کرده است.

« ممنوعيت واردات به ميوه‌ها رسيد »

روزنامه های دنيای اقتصاد و تهران امروز تيرهای اصلی شماره ۱۸ شهريور خود را به « ممنوع شدن واردات ميوه » اختصاص داده و نوشته اند « وزير جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزير بازرگانی ممنوعيت واردات ۴۹ محصول کشاورزی را برای اجرا اعلام کرد. »

روزنامه دنيای اقتصاد گزارش داده که براساس نامه وزير جهادکشاورزی « از اين پس واردات محصولاتی همانند گلابی ، توت‌فرنگی ، سيب فرانسوی ، پرتقال مصری ، پياز ، سيب‌زمينی و تعداد ديگری از ميوه‌ها و همه کنسانتره‌های ميوه ممنوع خواهد شد. »

اين روزنامه نوشته که براساس همين ممنوعيت های تازه « واردات انواع شير خشک صنعتی و فرآورده‌های لبنی به جز کره ، کمپوت ، کنسرو ، رب انار ، رب گوجه فرنگی ، اسانس و کنسانتره‌های ميوه تا اطلاع ثانوی متوقف می شود و واردات گوشت قرمز و برنج نيز تنها در صورت « کسری گوشت قرمز » در بازار داخل و « نياز به ذخيره‌سازی برنج » وزارت بازرگانی اجازه دارد اين دو کالا را وارد کند.

روزنامه دنيای اقتصاد در گزارش خود تاکيد کرده که ممنوعيت های وارداتی اخير براساس « استراتژی جديد وارداتی » است که از ۲ هفته قبل به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته و براساس آن قرار است کالاهای وارداتی در ۳ گروه ضروری ، زايد و مضر طبقه‌بندی شده و دو گروه آخر مشمول سياست‌های محدوديتی و ممنوعيتی واقع شوند. »

اين روزنامه يادآوری کرده که بر اساس آمار رسمی ، ارزش واردات محصولات کشاورزی در سال ۸۵ يعنی اولين سال به قدرت رسيدن احمدی نژاد نسبت به سال قبل از آن رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد و « به ۱۰ ميليون و ۸۲۶ هزار و ۶۷۶ تن به ارزش ۳ ميليارد و ۱۶۶ ميليون و ۵۲۳ هزار دلار رسيد » نوشته « آمار سال ۸۸ نيز نشان می‌‌دهد که در اين سال ارزش واردات محصولات کشاورزی ۶ ميليارد دلار بوده است. »

ادعای فرمانده ارشد ارتش؛ « ورزشکاران هدف اصلی تهديد نرم دشمن‌»

روزنامه تهران امروز خبر داده که فرمانده نيروی زمينی ارتش جمهوری اسلامی در ادعايی تازه ورزشکاران را به دخالت در جنگ نرم متهم کرده است.
به نوشته اين روزنامه احمدرضا پوردستانبا تاکيد براينکه « ورزشکاران هدف اصلی تهديد نرم دشمن » هستند گفته « با توجه به جنگ و تهديد نرم دشمن در حال حاضر دشمنان ما ورزشکاران و جوانان را مورد خطاب قرار داده و در حال منحرف کردن آنان از ورزش هستند » و وظيفه اصلی نيروی زمينی ارتش « بالا بردن انگيزه ورزشکاران و جوانان است. »

پيشتر فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بارها نخبگان فرهنگی و اجتماعی و نيز روزنامه نگاران ، دانشجويان ، احزاب سياسی و نيز فعالان حقوق بشر و حقوق زنان را متهم به حمايت از « جنگ نرم » عليه حکومت مستقر در ايران کرده اند اما اين اولين باراست که يک فرمانده ارشد ارتش چنين اتهامی را به « ورزشکاران » وارد می کند.

قرارگاه خاتم الانبيای سپاه واسطه ميان دولت و پيمانکاران شد

روزنامه مردمسالاری از قول فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا ، شاخه اقتصادی سپاه پاسداران ، از انعقاد يک تفاهم نامه ميان اين قرارگاه و انجمن شرکت های ساختمانی خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه رستم قاسمی در « مراسم امضای تفاهم نامه بين انجمن شرکت های ساختمانی و قرارگاه خاتم سپاه پاسداران » با اشاره به فعاليت های گسترده عمرانی و ساختمانی قرارگاه خاتم گفته در صدد هستيم که « اين قرارگاه در جايگاهی قرار گيرد » که « پل ارتباطی سازندگان و پيمانکاران و دولت باشد. »

فرمانده شاخه اقتصادی سپاه پاسداران در عين حال ادعا کرده که « قرارگاه خاتم سپاه حامی پيمانکاران بوده و هرگز خود را رقيب شرکت های داخلی نمی داند » و اين قرارگاه تنها تلاش می کند تا با گسترش فعاليت هايش « به تدريج شرکت های داخلی جايگزين شرکت های بزرگ خارجی در پروژه های عمرانی کشور شوند. »

رستم قاسمی همچنين از « تشکيل کارگروه های ويژه » در قرارگاه خاتم سپاه پاسداران برای « برقراری ارتباط و همکاری با شرکت ها و پيمانکاران داخلی » خبر داده و گفته « تنها راه جلوگيری از رقابت های ناسالم همکاری » اين است که « همکاری و هم افزايی بين دلسوزان و آبادگران ايران اسلامی » افزايش يابد و « منشور تعامل بين قرارگاه خاتم و پيمان کاران داخلی » باعث تقويت آن خواهد شد.
قرارگاه خاتم الانبيا يکی چند شاخه اقتصادی سپاه پاسداران است که تنها از اسفند ماه ۸۸ تاکنون ، طی ۶ ماه ، روزنامه ها خبر داده اند که دولت دستکم ۱۰ ميليارد دلار پروژه نفتی را به آن واگذار کرده است.

اين قرارگاه در هفته های اخير نيز اعلام کرده که فعاليت خود را در پروژه های راه سازی و ساختمانی بالای ۱۰۰ ميليارد تومان آغاز کرده است.

کشته شدن ۴ مامور براثر برخورد با تله های انفجاری در سلماس

روزنامه رسالت خبر داده که تله های انفجاری يک گروه مسلح در مناطق مرزی سلماس دستکم ۴ تن از نيروهای مرزبانی را کشته و ۵ تن ديگر را مجروح کرده است.

اين روزنامه در گزارشی از « جزئيات حمله به هنگ مرزی سلماس » از قول معاون عمليات فرماندهی مرزبانی کشور نوشته يک گروه مسلح که در مرزهای آذربايجان غربی فعاليت دارد در چند روز گذشته ، « تله‌های انفجاری مين » را در يکی از جاده‌های مرزی هنگ مرزی سلماس ايجاد کردند که فرمانده يک گروهان مرزبانی به اتفاق چند نفر از مرزبانان در حين گشت به اين تله انفجاری برخورد کرده اند.

يعقوب رضازاده معاون عمليات فرماندهی مرزبانی کشور با تاکيد براينکه « بر اثر اين انفجار ۴ نفر کشته و ۵ نفر از ماموران زخمی شدند. »

اسامی ماموران کشته شده و نيز « گروه مسلح » مورد اشاره را اعلام نکرده اما گفته که اين گروه « يک گروه تروريستی » و استفاده اش از « تله‌های انفجاری مين » عليه ماموران « خلاف تعهدها و تمام اصول اخلاقی و انسانی » است.

روزنامه رسالت در عين حال از قول معاون عمليات فرماندهی مرزبانی گزارش داده که نيروهای مستقر در مرزبانی آذربايجان غربی در پيامد اين رويداد « تمام نقاط را به محاصره درآوردند و تعدادی از اين عناصر خودفروخته را دستگير کنند. »

انتقاد از آمارها و ادعاهای دولت؛« ما و اين همه خوشبختی! »

روزنامه جهان صنعت در شماره پنج شنبه خود اظهارات اخير محمدرضا رحيمی معاون اول رييس دولت درباره « جشن خانه دار شدن همه ايرانيان » منتشر کرده و البته طی سرمقاله ای به زبان طنز به چنين ادعايی انتقاد کرده است.

اين روزنامه در سرمقاله ای با عنوان « ما و اين همه خوشبختی! » نوشته « دست روی دست نگذاريد برای اين موفقيت عظيم ، تمام کوچه‌ها و خيابان‌های کشور را آذين‌بندی کنيد که معاون اول احمدی‌نژاد از تلاش دولت برای احداث مسکن به صورت گسترده در سراسر کشور خبر داد و گفت که به زودی جشن مسکن‌دار شدن همه مردم ايران را برگزار می‌کنيم. »

جهان صنعت در ادامه با اشاره به اينکه « اصولا دولت‌های دنيا ممکن است با چند چالش جدی روبه‌رو شوند » نوشته « اولين و بزرگ‌ترين مشکل ، کاهش محبوبيت مردمی است » و البته به کنايه تاکيد کرده که ظاهرا در اين زمينه دولت احمدی‌نژاد با نتايج اعلام شده در انتخابات سال ۸۸ « اين مشکل را حس نمی‌کند. »

اين روزنامه در ادامه به انتشار آمارهای دستکاری شده از سوی دولت اشاره کرده و نوشته « مشکل ديگر دولت‌ها بحران‌هايی نظير افزايش بيکاری است که به لطف مسئولان و تلاش‌های شبانه‌روزی آمار اين هم حل شده » و « نرخ تورم هم که همين روزها به اميد خدا منفی می‌شود » و « نرخ رشد اقتصادی هم برای اينکه کم نياورد نمودار رو به رشدش همه ناظران و حاضران را شگفت‌زده کرده است. »

جهان صنعت به کنايه نوشته « مانده بود مشکل مسکن که آن را هم برايمان حل کردند و قرار است به زودی جشن بگيريم و نقل و نبات در شهر پخش کنيم » اما « تنها مشکل اين است که وقت برای برپايی جشن اين همه موفقيت‌های متوالی نداريم و از اين بابت از دولت نهم و دهم پوزش می‌خواهيم چون فعلا قرار است به تعطيلات برويم. »

XS
SM
MD
LG