لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

روزنامه های چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۹


روزنامه ابتکار از احتمال استيضاح ۳ تن از وزرای دولت محمود احمدی نژاد خبر داده و اين پرسش را مطرح کرده که آيا « ماه عسل دولت دهم تمام شده است؟ »

به نوشته اين روزنامه تحرکات جديد اعضای مجلس هشتم « حاکی از آن است که بالاخره ماه عسل وزرای دولت دهم وکابينه دوم دکتر محمود احمدی نژاد با پايان سال اول فعاليت اين دولت به پايان رسيده» و « از راهروهای مجلس اخبار متعددی در خصوص آماده شدن طرح استيضاح ۳ تن از وزرای دولت به گوش می‌رسد. »

ابتکار با اشاره به اينکه هفته‌ها از انتشار خبر ارائه طرح استيضاح خليليان وزير جهاد کشاورزی می‌گذرد و اکنون نمايندگان مجلس از تکميل امضاهای طرح استيضاح ۲ تن ديگر از وزرای دولت دهم خبر می ‌دهند ، از مجيد نامجو وزير نيرو و حميدرضا حاج بابايی وزير آموزش و پرورش به عنوان دو وزير ديگری نامبرده که در آستانه استيضاح قرار گرفته اند.

اين روزنامه همچنين از قول نمايندگان مجلس نوشته « تاکنون هيچ يک از امضا کنندگان نامه استيضاح وزيرجهاد کشاورزی از حرف خود کوتاه نيامده اند نوشته به اين ترتيب « در مهرماه امسال ۲ تا ۳ وزير دولت دهم در خطر استيضاح قرار خواهند گرفت. »

هشدار ضمنی روزنامه های رسالت و کيهان به احمدی نژاد


علاوه بر روزنامه ابتکار ، روزنامه های رسالت و کيهان هر دو از روزنامه های وابسته به جناح حاکم و از حاميان محمود احمدی نژاد در شماره چهارشنبه به ويژه در سرمقاله های خود به رييس دولت درباره عواقب موازی کاری در سياست خارجی ، و نيز « جدايی از اصولگرايان » هشدار داده اند.

روزنامه رسالت از « تذکر ۱۲۲ نماينده مجلس به موازی کاری در سياست خارجی » خبر داده و نوشته « ۱۲۲ نماينده مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به محمود احمدی نژاد ، ‌انتخاب نمايندگان ويژه در مناطق مختلف جهان را نوعی موازی کاری در سياست خارجی خوانده اند. »
اين روزنامه در سرمقاله چهارشنبه خود با عنوان « دخالت‌های غيرکارشناسی در سياست خارجی » نيز به شدت محمود احمدی نژاد را به دليل دور زدن وزارت خارجه و نيز شورای عالی امنيت ملی در حوزه سياست خارجی مورد انتقاد قرار داده است.

حشمت‌الله فلاحت پيشه نويسنده سرمقاله روزنامه رسالت با اشاره به اعتراض منوچهر متکی به اقدامات احمدی نژاد در گماردن تعدادی از نزديکانش به عنوان « نماينده ويژه در امور آسيا و خاورميانه » نوشته « دفاع آقای متکی وزير امور خارجه از حوزه کارشناسی و حساسيت‌های سياست خارجی کشور "بجا" ولی "دير هنگام" بود » و « طبق قانون هيچ گونه ملاحظه‌ای نسبت به مقام مافوق ، نافی مسئوليت وزرا در قبال حوزه وزارتی آن ها نيست و اصولا در وزارتخانه‌های حساسی همچون وزارت امور خارجه تعلل بعضا مبتنی بر رعب مسئولان مربوطه، عامل اصلی دخالت‌های غير کارشناسی دراين حوزه است. »

سرمقاله نويس اين روزنامه با تاکيد براينکه « کوچکترين اقدام انشعابی، موازی کاری و اختلافی در سياست خارجی از سوی دشمنان کشور برجسته سازی می‌شود » خواستار دخالت « مسئولان عالی کشور » در اين خصوص شده و نوشته « واکنش مسئولان عالی کشور ، نمايندگان مجلس و کارشناسان حاکی از تفرقه‌انگيز بودن اقدامات موازی در سياست خارجی است و لذا انتظار می ‌رود پيش از آنکه اين موضوع به يک مسئله ديگر تبديل شود ، از دستور کار دولت خارج گردد. »

روزنامه کيهان نيز در سرمقاله خود با تيتر « چراغ از بهرخاموشی نگه دار » با لحنی ملايم اما هشدار دهنده خطاب به احمدی نژاد نوشته « «مواظب افراسياب باشيد. »

اين روزنامه اگر چه به طور مستقيم از از اسفنديار رحيم مشايی رييس دفتر و پدر عروس محمود احمدی نژاد نام نبرده اما نوشته که يک « افراسياب » و شماری ديگر از اطرافيان فعلی احمدی نژاد « عوامل نفوذی دشمن » و « اخراجی فلان وزارتخانه » هستند.

حسين شريعتمداری نماينده آيت الله خامنه ای در کيهان در ادامه سرمقاله چهارشنبه اين روزنامه نوشته « کاش برادر عزيزمان جناب آقای دکتر احمدی نژاد نگاهی به اطراف خويش می انداخت و مشخصات و هويت برخی از اين اطرافيان را که امروزه در شمار نزديکترين افراد به ايشان هستند ، با کسانی که طی چند سال گذشته در کنار وی بوده اند به مقايسه می نشست » و پی می برد که «
برخی از آن ها نظير آن آقای اخراجی فلان وزارتخانه و... چگونه آمده اند؟ و برخی از ياران فداکار ، اصولگرا و کارآمد قبلی چرا در کنار ايشان نيستند؟! »

اين روزنامه با تاکيد براينکه برای پی بردن به وابستگی برخی اطرافيان احمدی نژاد به دشمن « به يقين نبايد در جيب و کيف آن ها ، کارت شناسايی سازمان های ماموريت دهنده را جستجو کرد » نوشته « خوش بينانه ترين احتمال آن است که اين نمايندگان ويژه ، فقط نا آگاه و ناشی هستند. ولی متاسفانه در پرونده عملياتی و مواضع آنان سوابقی ديده می شود که راه را بر خوشبينی می بندد و اين دغدغه و نگرانی جدی را پيش می کشد که مبادا به جای "حمل بر صحت" به "صحت" حمله شده باشد. »

روزنامه کيهان در پايان با تاکيد براينکه ماموريت برخی از نزديکان احمدی نژاد « ايجاد شکاف ميان وی و جناح اصولگرا ست » به « پيشبينی » خود در مورد قرار گرفتن کانديدهای معترض پس از انتخابات در مقابل جناح حاکم اشاره کرده و به طور ضمنی به احمدی نژاد خطر جداشدنش از جناح حاکم هشدار داده است.

« قبض برق تهرانی ها را گرفت »

روزنامه جمهوری اسلامی گزارش درباره گرانی ناگهانی برق و ارسال قبض هايی با قيمت های نجومی برای مشترکان تهرانی خبر داده و نوشته « قبض برق تهرانی ها را گرفت. »

اين روزنامه با تاکيد براينکه « در حالی که نه قانونی اجرا و نه يارانه‌ای هدفمند شده » نوشته « قبوض برق اين بار شهروندان تهرانی را شگفت زده کرده است و ارقامی نجومی در اين قبوض به چشم می ‌خورد. »

به نوشته اين روزنامه در حالی که ۳ هفته پيش توزيع قبوض برق در استان های شمالی کشور را شوکه کرده بود اين بار قبض برق ۱۵۰ و ۲۰۰ و حتی بيش از ۲۲۰ هزار تومانی برای برخی مشترکان برق در شهر تهران آمده و حتی قبض برق مشترکان بسيار کم مصرف نيز افزايش چند برابر را نشان می دهد.

روزنامه جمهوری اسلامی به مقام های دولتی و نيز مقام های وزارت نيرو توصيه کرده تا اگر « قبض برق منزل شان را کنار يکديگر بگذارند ، قطعا به اين نتيجه می‌رسند که اتفاقی در قبوض برق مردم پيش از اجرای هدفمندی يارانه‌ها افتاده است. »

اين روزنامه همچنيناحتمال داده که دولت بنابر برنامه قبلی و برای ايجاد آمادگی ذهنی و روانی برای گرانی های پس از « حذف يارانه ها » چنين قبض های برقی را صادر کرده ، و تاکيد کرده « برخی‌ها درج رقم های نجومی در قبوض برق را تلنگری به مردم برای اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها تعبير می کنند. »

« اعتراضات سال ۸۸ خطرناک تر از جنگ ۸ ساله بود »

روزنامه کيهان اظهارات فرمانده سپاه درباره تاثيرات جهانی اعتراضات پس از انتخابات را منتشر کرده و از قول وی نوشته « لطمه های بزرگی به حيثيت انقلاب » و جمهوری اسلامی وارد شده است.

به نوشته اين روزنامه محمد علی جعفری در جمع شماری از فرماندهان سابق سپاه پاسداران از اعتراضات سال ۸۸ به عنوان « فتنه ای خطرناک تر از جنگ » نامبرده و گفته « فتنه ای که سال قبل سعی در به چالش کشيدن ساختار جمهوری اسلامی داشت، به مراتب از هشت سال دفاع مقدس خطرناک تر بود. »

وی ضمن مقايسه جنگ ۸ ساله با عراق و اعتراضات مردمی سال ۸۸ گفته « جنگ هشت ساله باعث صدور انقلاب شد ، اما فتنه سال قبل لطمه های بزرگی به حيثيت انقلاب وارد کرد و در چنين شرايطی بازماندگان جنگ نبايد در مقابل دشمنی ها، انحرافات و غرض ورزی ها سکوت کنند. »

فرمانده سپاه پاسداران همچنين ادعا کرده که اعتراضات پس از انتخابات « در به چالش کشيدن ساختار جمهوری اسلامی داشت » و در عين حال گفته که « ما امروز در جنگی همه جانبه ، مستقيم و بسيار شديدتر از هميشه با دشمنان هستيم. »

« پسته هم به سرنوشت خرما و زعفران دچار شد »

روزنامه خراسان گزارشی درباره سرنوشت صادارات « پسته ايرانی » در سال های اخير منتشر کرده و با تاکيد براينکه « سلطان خشکبار ايران اسير تجار اماراتی » شده نوشته « پسته هم به سرنوشت خرما و زعفران دچار شده است. »

به گزارش اين روزنامه « پس از آن که تجار اماراتی سود سرشاری از صادرات فرش ، زعفران و خرمای ايرانی با بسته بندی امارات » برده و « چند سال است که منافع بی شمار صادرات محصولات انحصاری ايران، نصيب اين کشور عربی می شود » اکنون امارات متحده عربی « پسته ايرانی را که شهرتی جهانی دارد به صورت فله از باغداران و دلالان ايرانی خريداری و پس از بسته بندی به کشورهای ديگر جهان صادر می کند و از بابت اين صادرات سود کلانی می برد. »

روزنامه خراسان بخش هايی از يک پژوهش بازرگانی درباره پسته و صادارات آن را منتشر کرده و از قول محمد خداوردی زاده مجری طرح بررسی بازارهای هدف پسته ايران نوشته طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ ميلادی ، ۶۰ درصد صادرات پسته جهان متعلق به ايران بوده اما با « تغيير ساختار صادرات پسته ايران » و « محدود کردن صادرات ايران به چند بازار محدود و آسيب پذير از جمله امارات » صادارات پسته از ايران موفقعيت جهانی خود را از دست داده و حتی « موقعيت رقابتی » پسته ايران نيز مورد تهديد قرار گرفته است.

اين روزنامه فقدان صنايع جانبی کشاورزی از جمله فقدان صنعت بسته بندی ، ناتوانی از دريافت مجوزهای لازم از کشورهای اروپايی برای صادارات محصولاتی چون پسته ، زعفران و خرما و نيز تداومخ « صادرات کاملا سنتی » را بخشی از عواملی ذکر کرده که پسته ايرانی را نيز به سرنوشت زعفران دچار کرده است.
XS
SM
MD
LG