لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

ايران از ورود بازرسان آژانس انرژی اتمی جلوگيری کرد


بروجردی: مجلس مصر است تا هرچه سريعتر نيروگاه هسته ای بوشهر راه اندازی شود.
بروجردی: مجلس مصر است تا هرچه سريعتر نيروگاه هسته ای بوشهر راه اندازی شود.

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اعلام کرد که کميته ويژه شورای عالی امنيت تصميم گرفته که به ۳۸ تن از بازرسان انرژی اتمی، اجازه ورود به ايران را ندهد و اين محدوديت رسما به آژانس انرژی اتمی اعلام شده است.


ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با رادیو فردا، خبر مزبور را تایید یا تکذیب نکرد ولی گفت که موضع آژانس درباره این موضوع به زودی اعلام می شود.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای بروجردی گفت که چندی پيش مجلس مصوبه ای قانونی ديگری مبنی بر ايجاد محدوديت در ارتباط با آژانس انرژی اتمی، تصويب کرده بود که به تاييد شورای نگهبان نيز رسيده است و اين مصوبه به شورای عالی امنيت ملی نيز ابلاغ شده و اين شورا، کميته ويژه ای را برای بررسی اين مسئله تشکيل داده است .


وی افزود: آنچه که مهم است، اين است که این اقدام ، که تصميم نمايندگان مجلس است، وارد مرحله عمل شود که شده است و نوع مليت اين افراد که ورودشان به ايران ممنوع شده، برای ما محور اساسی نيست.



بروجردی:آنچه که مهم است، اين است که تصميم نمايندگان مجلس وارد مرحله عمل شود که شده است و نوع مليت اين افراد که ورودشان به ايران ممنوع شده، برای ما محور اساسی نيست.

در مورد همکاری آژانس انرژی اتمی با ایران، مليسا فلمينگ سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۷ ژانويه به راديو فردا گفته بود: از ماه بهمن سال گذشته که ايران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد تا کنون، مشکلی بر سر راه بازرسی های آژانس از تاسيسات هسته ای ايران به وجود نيامده است.


در اوایل ماه ژانویه نیز، محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که جمهوری اسلامی قصد ندارد، همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی رامتوقف کند.


اخیرا آژانس انرژی اتمی تعدادی از پروژه های کمکی به ایران را به طور «موقت» کنار گذاشت.


«مجلس خواهان راه اندازی هر چه سریعتر نیروگاه بوشهر است»


از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ايرنا ، گزارش داد که نخستين نشست کميته ويژه پيگيری ساخت نيروگاه های هسته ای با با روسای پنج کميسيون تخصصی مجلس شورای اسلامی و مسوولان ساخت نيروگاه های هسته ای روز يکشنبه تشکيل شد.


روسای کميسيون های انرژی، امنيت ملی، سياست خارجی، صنايع و معادن، آموزش و تحقيقات ، برنامه و بودجه، محاسبات مجلس، محمد سعيدی، معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی و نيز مسوولان ساخت نيروگاه های هسته ای، در این جلسه حضور داشتند.


آقای بروجردی در مورد اين نشست گفت: روسای کميسيون های ياد شده با توجه به مصوبه مجلس در خصوص توليد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای، در نامه ای به رييس جمهوری تسريع ساخت اين نيروگاه ها و اعلام مناقصه بين المللی برای مشارکت ساير کشورها را پی گيری می کنند .


وی با بيان اينکه مجلس مصر است تا هرچه سريعتر نيروگاه هسته ای بوشهر راه اندازی شود، اظهار داشت:« نمايندگان می خواهند با استفاده از ظرفيت های داخلی، ساخت نيروگاه هسته ای در کشور، عملياتی شود و همچنين از طريق مناقصه های بين المللی، ساخت نيروگاه های هسته ای را دنبال کنند تا سوختی که با هدف استفاده از آن، در نيروگاههای هسته ا ی توليد مي شود، بتواند جايگزين خود را در نيروگاه های ساخته شده پيدا کند.»


XS
SM
MD
LG