لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

نولند: حل بحران هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی هنوز ممکن است


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید: «ما معتقدیم حل بحران هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی هنوز ممکن است، ولی ما احتیاج داریم تلاش بیشتری را از سوی ایرانیان برای پاسخ به نگرانی‌هایمان مشاهده کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ويکتوريا نولند، روز چهارشنبه، اول شهریور ماه در نشستی خبری در واشینگتن گفت: «ما بر ترکيبی از راه‌کارهای سياسی و فشارهای اقتصادی متمرکز شده‌ايم تا ايران را وادار کنيم بر سر ميز مذاکره جدی باشد.»

اظهارات خانم نولند در حالی بیان می‌شود که قرار است روز جمعه، نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار کنند. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، می‌گوید به نشست آتی با ایران در وین خوش‌بین نیست.

خانم نولند روز چهارشنبه همچنین با اشاره به بحران هسته‌ای ایران افزود که آمریکا در مورد وضعیتی که مشاهده می‌کند در حال رايزنی با مقام‌های اسرائيلی است.

وی افزود: «ما کاملا برای اسرائیل روشن کرده‌ایم که به نظر ما هنوز برای دیپلماسی وقت است.»

حانم نولند همچنین تاکید کرد که امنیت اسرائیل نگرانی عظیم آمریکا است.

در روزهای اخیر مقام‌های مختلف اسرائیلی در خصوص احتمال حمله به ايران هشدار و از آمادگی اسرائیل برای مقابله با ایران خبر داده‌اند.

مقام‌های ایرانی نیز از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، بار دیگر سخن از نابودی اسرائیل گفته‌اند.

واکنش به سفر بان گی مون به تهران

ویکتوریا نولند همچنین روز چهارشنبه افزود: «ما امیدواریم کشورهایی که در نشست تهران شرکت می‌کنند، همچنین بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل، وظایفی را که ایران در قبال جامعه بین‌المللی دارد و فرصتی را که کشورهای گروه ۱+۵ برای گفت‌وگو در اختیار تهران گذاشته‌اند تا مسایل مربوط به برنامه‌ هسته‌ای‌اش را از راه دیپلماتیک حل کند، اکیدا به مقام‌های ایرانی خاطرنشان کنند.»

وزارت خارجه آمریکا، درباره شرکت دبیر کل سازمان ملل در نشست کشورهای غیر متعهد در تهران می‌گوید که ایران در پی آن است از این فرصت برای انحراف افکار جامعه جهانی از تعهدات و مسوولیت‌هایش بهره‌برداری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل، از بان گی مون خواسته بود تا به تهران سفر نکند.

علی سعيدلو، رئيس ستاد برگزاری شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران، از حضور سران ۵۱ کشور در نشست تهران خبر داده و گفته است: «این سران در حد رئيس جمهور، نخست وزير يا پادشاه يا معاون رئيس جمهور این کشورها هستند.»

شانزدهمين نشست سران جنبش عدم تعهد از پنجم تا دهم شهريور در تهران برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG