لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

اوباما: به امنیت اسرائیل اولویت می دهم


آقای اوباما در دیدار با بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون دولت اسرائیل. (عکس: AFP)
آقای اوباما در دیدار با بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون دولت اسرائیل. (عکس: AFP)

باراک اوباما، در دیدار با رییس جمهوری اسرائيل گفت: در صورت پيروزي در انتخابات پاييز آينده، دفاع از امنيت اسرائيل يکی از اولويت های اصلی برنامه سياست خارجی او خواهد بود.


نامزد حزب دمکرات درانتخابات رياست جمهوری آمريکا که به اسرائیل سفر کرده است پيشتر نيز در ديدار با اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، درباره آنچه خطر جمهوری اسلامی خوانده شده، گفت و گو کرده بود.


باراک اوباما روز چهارشنبه همچنين تاج گلی را نثار بنای ياد بود «هولوکاست» يا کشتار جمعی يهوديان در جنگ دوم جهانی، در اورشلیم (بيت المقدس) کرد.


وی بعد از ظهر روز چهارشنبه برای ديدار و گفت و گو با محمود عباس، رییس تشکيلات خودگردان فلسطينی به کرانه غربی رود اردن می رود. او تا کنون از افغانستان، عراق و اردن ديدن کرده است، و پس از خاورميانه به آلمان، بريتانيا و فرانسه می رود.


باراک اوباما، در جريان سفر خود به اسرائيل ضمن اعلام حمايت از اين کشور گفت: «در صورت پيروزی در انتخابات برای سرعت بخشيدن به روند صلح خاورميانه تلاش خواهد کرد.»


آقای اوباما سه شنبه شب به هنگام ورود به اسرائيل گفت: «در ملاقات با مقام های اين کشور ديدگاه های خود را با آنان در ميان خواهد گذاشت و مهمترين آنها تاکيد بر مناسبات ويژه آمريکا و اسرائيل است، مناسبات نزديکی که هيچگاه سست نخواهد شد.»


برخی از مقام های اسرائيل و رای دهندگان يهودی در آمريکا از ميزان تعهد باراک اوباما به منافع اسراييل مطمئن نيستند. آقای اوباما که در انتخابات رياست جمهوری ماه نوامبر با جان مک کين نامزد حزب جمهوری خواه رقابت می کند، تلاش خواهد کرد در اين سفر به اسرائيل ترديدها در مورد تعهد وی به منافع اين کشور را برطرف کند.


آقای اوباما همچنين ماه گذشته با اعلام اين نکته که شهر بيت المقدس بايد بخشی از قلمرو تقسيم ناپذير اسرائيل باقی بماند باعث رنجش مقام های فلسطينی شد.


فلسطينيان می خواهند بخش شرقی شهر بيت المقدس را که در جريان جنگ ۱۹۶۶ توسط اسراييل اشغال شده به عنوان پايتخت کشور آينده خود در کنترل داشته باشند.


باراک اوباما در پاسخ به انتقادات در اين مورد گفت که وی برای اعلام نظرش از کلمات نامناسبی استفاده کرده بود.


صائب عریقات، مقام ارشد فلسطينی گفت: اميدوار است که اسرائيل و فلسطينيان قبل از پايان دوره رياست جمهوری جورج بوش بتوانند در مورد طرح صلحی که دربرگيرنده موجوديت کشور مستقل فلسطين است به توافق برسند.


او افزود اگر چنين نشود اميدواراست که جانشين آقای بوش به تلاش در مسير تحقق صلح ادامه دهد.


XS
SM
MD
LG