لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

«فرش قرمز» اروپایی ها برای سفر باراک اوباما


محبوبیت آقای اوباما در افکار عمومی اروپای غربی کمتر از روسای دولت این کشورها نیست.(عکس: AFP)
محبوبیت آقای اوباما در افکار عمومی اروپای غربی کمتر از روسای دولت این کشورها نیست.(عکس: AFP)

در اروپا از روسای دولت ها گرفته تا دانشجویان همه خود را آماده می کنند تا هفته آینده به هنگام سفر باراک اوباما از او به گرمی استقبال کنند.


اما در عین حال آنها به خوبی این نکته را می دانند هر چیزی که به عنوان سمبل حمایت اروپا از وی تلقی شود ممکن است در فضای داخلی آمریکا و در انتخابات ریاست جمهوری به ضرر این نامزد حزب دمکرات عمل کند.


جزییات برنامه سفر آقای اوباما به کشورهای اروپایی هنوز دقیقا اعلام نشده ولی او قرار نیست به بروکسل که سمبل اروپای متحد و مدرن است، سفر کند.


به جای آن آقای اوباما به لندن، پاریس و برلین خواهد رفت که در ذهنیت آمریکایی ها پایتخت قدرت های اقتصادی و نظامی اروپایی و متحد آمریکا هستند.


تمام روسای این دولت ها آمادگی خود را برای انطباق برنامه هایشان با زمان سفر باراک اوباما اعلام کرده اند.


محبوبیت آقای اوباما در افکار عمومی اروپای غربی کمتر از روسای دولت این کشورها نیست. نظر سنجی ها نشان می دهد که بين ۵۳ تا ۷۲ درصد از مردم بریتانیا، فرانسه و آلمان اگر در آمریکا حق رای داشتند، به آقای اوباما رای می دادند.


طرفداران فراوان در اروپا


روزنامه گاردین چاپ لندن می نویسد: «اگر قرار بود بریتانیایی ها رییس جمهور آمریکا را برگزینند آقای اوباما بی هیچ تردیدی انتخاب می شد.»


گاردین در عین حال هشدار می دهد که نزدیکی زیاد یا محبوبیت در اروپا برای نامزد حزب دمکرات که می خواهد وجهه او به عنوان یک نخبه گرا تقویت نشود و رای کارگران سفید پوست آمریکا را بدست آورد، عامل مثبتی در رقابت های انتخاباتی نخواهد بود.


در فرانسه از هم اکنون کمیته حمایت از باراک اوباما تشکیل شده و در میان اعضای آن نام گروهی از سیاستمداران مهم نیز دیده می شود.

در فرانسه ایده های لیبرالی باراک اوباما در میان طرفداران حزب سوسیالیست و دولت راست میانه آقای سارکوزی طرفداران فراوانی دارد. ولی یکی از نزدیکان سیاسی آقای سارکوزی با یادآوری علاقه مردم فرانسه به جان کری، نامزد دمکرات ها در انتخابات سال ۲۰۰۴، می گوید علاقه اروپاییان در نهایت به نفع او تمام نشد.


در فرانسه از هم اکنون کمیته حمایت از باراک اوباما تشکیل شده و در میان اعضای آن نام گروهی از سیاستمداران مهم نیز دیده می شود.


ساموئل سولویت، موسس این کمیته که یک دانشجوی ۲۲ ساله است می گوید: ما نمی خواهیم به مردم آمریکا بگوییم که چه بکنند. دلیل حمایت ما از سناتور اوباما این است که او می تواند مجری سیاست های جدیدی در آمریکا و در سطح جهان باشد.


در بریتانیا، گوردون براون، نخست وزیر این کشور از هم اکنون موضوعات مهم در مذاکرات خود با باراک اوباما را عنوان کرده که شامل بحث در مورد بحران مواد غذایی و سوخت در سطح جهان می شود.


بدون شک مهمترین بخش از سفر اروپایی آقای اوباما، سخنرانی او در شهر برلین خواهد بود.


از هم اکنون شایعات و پیشنهاداتی برای برگزاری این سخنرانی در میدان بزرگ شهر برلین – دروازه براندنبورگ – بر سر زبانهاست. ولی سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ضن ابراز تمایل رهبر آن کشور برای دیدار با آقای اوباما، در مورد برگزاری سخنرانی انتخاباتی کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا در این میدان تمایل چندانی نشان نداد.


فرانک والتر اشتاین ماير، وزیر امور خارجه آلمان که از طرفداران باراک اوباما است گفته است: به نظر او توقف باراک اوباما در این میدان اشکالی ندارد.


وی افزود: آمریکا برای حفظ آزادی برلین کمک شایانی کرده و ما باید شرایط را برای سخنرانی آنها در این ميدان تاریخی فراهم کنیم.


قبل از این از قول مشاوران آقای اوباما در مطبوعات آلمان نقل شده بود که او می خواهد در پاسخ به انتقادات از وی که چرا در طول سال های گذشته مدت کوتاهی را در اروپا سپری کرده است، این بار در برلین خاطره سفر جان اف کندی، رییس جمهور اسبق آمریکا به برلین و سخنرانی معروف او را در این شهر در سال ۱۹۶۳ زنده کند.


برخی از مردم آلمان معتقدند که این سخنرانی آقای اوباما نه خطاب به آلمانی ها که در حقیقت یک نطق انتخاباتی او برای مردم آمریکا خواهد بود تا نشان دهد تا چه حد در عرصه سیاست خارجی موفق است.


در انتظار تغییرات


گذشته از سوابق و ایده های لیبرالی باراک اوباما شاید دلیل اصلی علاقه اروپاییان به وی این است که آنها خواستار تغییر - هر گونه تغییری – در سیاست های دولت آمریکا هستند.


  • «سیاستمداران اروپایی می خواهند که آقای اوباما در مورد خارج کردن نظامیان آمریکا از عراق و مناسبات تجاری با اروپا به آنها قول های مثبتی بدهد.»
کریس براون،استاد روابط بین الملل در دانشگاه اقتصاد لندن

هفته نامه آبزرور، چاپ لندن در شماره اخیر خود سرمقاله ای داشت با این عنوان :«دنیا در انتظار است تا بار دیگر آمریکا را دوست داشته باشد.»


آبزرور در سر مقاله خود نوشت: مسلما دشوارترین وظایف آقای اوباما در صورت پیروزی در عرضه سیاست داخلی خواهد بود. ولی او فرصت پیدا خواهد کرد تا مناسبات آمریکا با جهان را که طی سال های اخیر به شدت صدمه خورده ترمیم کند.


با همه این اوصاف، برخی در اروپا در مورد سیاست خارجی آقای اوباما تردید دارند و به مانورهای اخیر وی در خصوص آینده جنگ در عراق و یا معاهدات تجاری آمریکا و اروپا اشاره کرده و می گويند: باراک اوباما برای جلب رای بیشتر در آمریکا مواضع اولیه خود را در آن موارد تغییر داده است.


برخی از مفسران در فرانسه وی را با «بادنما» مقایسه کرده اند که با عملگرایی، برای جلب آرای بیشتر از سیاست های لیبرالی خود فاصله می گیرد.


کریس براون، استاد روابط بین الملل در دانشگاه اقتصاد لندن می گوید: «سیاستمداران اروپایی می خواهند که آقای اوباما در مورد خارج کردن نظامیان آمریکا از عراق و مناسبات تجاری با اروپا به آنها قول های مثبتی بدهد.»


باراک اوباما در ادامه سفرهای خارجی خود به کشورهای خاورمیانه خواهد رفت و قرار است به عراق و افغانستان هم سفر کند هرچند تاریخ این دو سفر فعلا برملا نشده است.


XS
SM
MD
LG