لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

حمايت هيلاری کلينتون از باراک اوباما


هيلاری کلينتون به طور رسمی از رقابت های حزب دمکرات کناره گیری کرد.
(عکس از EPA)
هيلاری کلينتون به طور رسمی از رقابت های حزب دمکرات کناره گیری کرد. (عکس از EPA)

هيلاری کلينتون به طور رسمی حمايت خود را از باراک اوباما کانديدای حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۸ در مراسمی در واشينگتن اعلام کرد.


هیلاری کلینتون که به همراه شوهرش، بیل کلینتون، رییس جمهوری سابق آمریکا، و دخترش چلسی در این مراسم شرکت کرده بود، گفت: امروز فعالیت های انتخاباتی خود را متوقف و از نامزدی باراک اوباما اعلام حمایت می کنم.


او افزود:همه می دانیم که ما رقابت سختی را با یکدیگر پشت سر گذاشته ایم، ولی ما همه متعلق به خانواده حزب دمکرات هستیم و اکنون مسیر ما یکی است.


هیلاری کلینتون گفت: نباید بگذاریم فرصت برای انتخاب نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دست برود.


به گزارش رسانه های آمریکا، هيلاری کلينتون روز جمعه را صرف تهيه متن سخنرانی خود برای اعلام حمايت از باراک اوباما کرده بود.


خانم کلينتون که در آغاز رقابت های مقدماتی حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری «شکست ناپذير» به نظر می رسيد پس از برگزاری انتخابات در ۵۰ ايالت آمريکا، در يک رقابت شانه به شانه نتوانست حد نصاب نمايندگان مورد نياز را به دست آورد.


خانم کلينتون اواخر هفته گذشته در گفت وگوی اينترنتی با هواداران خود گفته بود:«من در تمام دوران مبارزات انتخاباتی گفته بودم در صورتی که باراک اوباما به عنوان نامزد حزب دمکرات برگزيده شود قويا از او حمايت خواهم کرد».


انتخاب معاون اوباما


در همین حال، هيلاری کلينتون، نماينده نيويورک در سنای آمريکا، از هواداران خود خواسته است که باراک اوباما را برای واگذاری پست معاونت ریاست جمهوری آینده به وی، تحت فشار قرار ندهند، ولی اين در حالی است که گفته می شود وی به طور خصوصی نسبت به تصدی پست معاونت باراک اوباما ابراز علاقه کرده است.


چارلز شومر، ديگر نماينده نيويورک در سنای آمريکا، به شبکه تلويزيونی ای بی سی ABC گفته است: هيلاری کلينتون می گويد در صورتی که باراک اوباما پست معاونت را به وی پيشنهاد کند او خواهد پذيرفت، ولی در صورتی که وی شخص ديگری را انتخاب کند سخت به تلاش های حزب دمکرات برای پيروزی در انتخابات نوامبر کمک خواهد کرد.


اين در حالی است که جان ادواردز، ديگر نامزد حزب دمکرات که درجريان انتخابات مقدماتی کناره گيری کرد، در مصاحبه با روزنامه اسپانيايی ال موندو احتمال حضور در کنار باراک اوباما را رد کرده است.


باراک اوباما روز جمعه به خبرنگاران گفته بود که جستجو برای انتخاب معاون همچنان ادامه دارد.


سناتور اوباما تيمی سه نفری به سرپرستی کارولين کندی، دختری رييس جمهوری پیشین آمريکا، را مامور انتخاب معاون خود کرده است.


نزديک به ۱۸ ميليون نفر در جريان انتخابات مقدماتی حزب دمکرات به هيلاری کلينتون رای دادند و به نظر می رسد جلب مشارکت و حمايت اين آرا اقدامی سرنوشت ساز برای حزب دمکرات خواهد بود.


به گزارش رسانه های آمريکايی انتخاب هيلاری کلينتون به عنوان معاون سناتور اوباما می تواند به او در کسب آرا طبقه کارگر آمريکا، اسپانيايی-آمريکايی ها و زنان کمک کند.


آخرين انتخابات مقدماتی حزب دمکرات در ايالت های داکوتای جنوبی و مونتانا روز سه شنبه هفته گذشته برگزار شد و به رغم اين که هيلاری کلينتون در ايالت داکوتای جنوبی به پيروزی رسيد، ولی باراک اوباما توانست حد نصاب لازم برای انتخاب شدن را کسب کند.


حد نصاب لازم برای انتخاب شدن به عنوان نامزد حزب دمکرات دو هزار و ۱۱۸ نماينده بود و باراک اوباما توانست بيش از دو هزار و ۱۵۰ نماينده را کسب کند.


انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نوامبر برگزار خواهد و باراک اوباما با جان مک کین از حزب جمهوریخواه رقابت خواهد کرد.


سناتور جان مک کين در ماه مارس به عنوان نامزد حزب جمهوريخواه انتخاب شد.


XS
SM
MD
LG