لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

اوباما در آستانه نامزدی حزب دمکرات در انتخابات ۲۰۰۸


هيلاری کلينتون در گفت وگو با يکی از اعضای کنگره نسبت به کسب معاونت سناتور اوباما در ادامه رقابت‌ها انتخابات رياست جمهوری آمريکا چراغ سبز نشان داده‌است.
(عکس از AFP )
هيلاری کلينتون در گفت وگو با يکی از اعضای کنگره نسبت به کسب معاونت سناتور اوباما در ادامه رقابت‌ها انتخابات رياست جمهوری آمريکا چراغ سبز نشان داده‌است. (عکس از AFP )

باراک اوباما روز سه شنبه موقعيت خود را به عنوان نخستين نامزد سياهپوست در تاریخ حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوری ماه نوامبر تحکيم کرد.


سناتور اوباما حتی پیش از آغاز شمارش آرا در دو ایالتی که انتخاباتی در روز سه شنبه برگزار شد، نیازمند چهار نماینده دیگر بود تا حد نصاب لازم دو هزار و ۱۱۸ نماينده برای نامزدی حزب دمکرات را به دست آورد.


به گزارش آسوشيتدپرس، آقای اوباما تا روز سه شنبه نيازمند ۴۱ نماينده ديگر بود تا به حد نصاب دو هزار و ۱۱۸ نماينده مورد نياز برای نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا دست يابد.


این در حالی بود که تعدادی از سوپر نماینده هایی که هنوز از هیچ کدام از دو نامزد حزب حمایت نکرده بودند به حمایت از آقای اوباما پرداختند.


به گزارش سی ان. ان آقای اوباما با آغاز شمارش آرا در داکوتای جنوبی، توانسته است تا دو هزار و ۱۱۹ نماینده به خود اختصاص دهد.


آخرين انتخابات مقدماتی حزب دمکرات در ايالت های داکوتای جنوبی و مونتانا روز سه شنبه برگزار شد و براساس شمارش اولیه آرا در ایالت داکوتای جنوبی هيلاری کلينتون بر باراک اوباما پيشی گرفته است.


شبکه تلویزیونی سی ان ان خانم کلینتون در ایالت داکوتای جنوبی به پیروزی دست خواهد یافت. این در حالی است که تحلیگران معتقدند این پیروزی تاثیری بر سرنوشت این رقابت ها ندارد.


در همین حال، به نظر می رسد هيلاری کلينتون، ديگر نامزد حزب دمکرات، برای همکاری با آقای اوباما در جريان مبارزات انتخاباتی رياست جمهوری ابراز تمايل کرده است.


رسانه های آمريکايی می گويند هيلاری کلينتون در گفت وگو با يکی از اعضای کنگره نسبت به کسب معاونت سناتور اوباما در ادامه رقابت‌ها انتخابات رياست جمهوری آمريکا چراغ سبز نشان داده‌است.


سناتور اوباما مراسم جشن پيروزی خود را سنت پول، مينوسوتا تدارک ديده است. حزب جمهوری خواه آمريکا قرار است کنگره ملی خود برای انتخابات رياست جمهوری را در اين محل برگزار کند. انتخاب اين محل توسط سناتور اوباما به نوعی پيام به جان مک کين، نامزد حزب جمهوری خواه تلقی شده است.


سناتور جان مک کين در ماه مارس نام خود را به عنوان نامزد حزب جمهوريخواه به ثبت رسانده است؛ اما حزب دمکرات تا کنون درگير رقابت درون- حزبی بوده است.


باراک اوباما، ۴۶ ساله، در انتخابات های مقدماتی حزب دمکرات بيشتر از رقيب خود هيلاری کلينتون دوام آورد اين در حالی که تحليگران معتقدند که اين رقابت های شکاف های عميق جنسيتی و نژادی در حزب دموکرات ايجاد کرده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، آقای اوباما پيروزی خود را براساس تعداد نمايندگانی که از طريق انتخابات مقدماتی به دست آورده و همچنين ۱۸ سوپر نماينده ای، نمايندگان انتصابی حزب، روز سه شنبه وی را تاييد کردند، نهايی کرده است.


اين خبرگزاری همچنين گزارش داده است که یکی از اعضای ستاد خانم کلينتون گفته است که وی آماده است تا به پيروزی آقای اوباما اذعان کند.


خانم کلينتون پس از پيروزی در انتخابات پورتوريکو بار ديگر تصريح کرده بود که شانس وی برای شکست دادن جان مک کين رقيب جمهوريخواهش در انتخابات اصلی رياست جمهوری بيشتر از باراک اوباما است.


سناتور کلينتون در جمع طرفدارانش گفت: «من می خواهم سناتور اوباما و هوادارانش را هم مخاطب قرار دهم. کمپين هر دوی ما نشان از رکورد تازه ای از رای دهندگان داشت که خواهان در پيش گرفتن مسيری جديد برای آمريکا هستند. ما برای اين انتخابات به سختی جنگيده ايم؛ چرا که مسئله مهمی در ميان است. و ما بايد يک رييس جمهوری دمکرات انتخاب کنيم»


XS
SM
MD
LG