لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

اوباما برنده انتخابات مقدماتی در کارولینای شمالی شد


هيلاری کلينتون و باراک اوباما دو رقیب اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.
(عکس از EPA )
هيلاری کلينتون و باراک اوباما دو رقیب اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا. (عکس از EPA )

رقابت های انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه ادامه یافت و سناتورباراک اوباما توانست در کارولینای شمالی سناتور هیلاری کلینتون را پشت سر بگذارد.


سناتور هیلاری کلینتون نیز در انتخابات مقدماتی ایندیانا پیشتاز است.


رسانه های آمریکایی پیش بینی کردند براساس شمارش اولیه آرا در ایالت کارولینای شمالی، سناتور اوباما با اختلاف زیاد به پیروزی دست یابد.


این در حالی است که شمارش آراء در ایالت ایندیانا حاکی از پیشتازی سناتور کلینتون است، ولی به دلیل رقابت تنگاتنگ این دو کاندیدا، پیش بینی پیروز این رقابت مشکل است.


رقابت شانه به شانه هيلاری کلينتون و باراک اوباما طی شانزده ماه گذشته باعث شده است تا انتخابات در اين دو ايالت از حساسيت بيشتری برخوردار شود.


در همین حال صاحب نظران می گویند انتخابات روز سه شنبه احتمالا تغییری اساسی در رقابت های مقدماتی حزب دموکرات ایجاد نخواهد کرد.


نظر سنجی های روز سه شنبه در ايالت اينديانا حاکی از آن بود که سناتور کلينتون از رقيب خود پيشی گرفته است، در ايالت کارولينای شمالی پيروزی سناتور اوباما مسجل به نظر می رسيد.


پيروزی سناتور اوباما در انتخابات ايالت های اينديانا و کارولينای شمالی می توانست به خارج شدن سناتور کلينتون از رقابت های انتخاباتی حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸ منجر شود.


پيش از آغاز انتخابات در روز سه شنبه در ايالت کارولينای شمالی، نشانه هايی از حضور چشم گير مردم در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات وجود داشت.


بيش از نيم ميليون نفر در اين ايالت آرا خود را از طريق غير حضوری در روز دوشنبه به صندوق های آراء ريخته بودند. اين تعداد شرکت کننده به تنهايی معادل نيمی از تعداد شرکت کنندگان در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در سال ۲۰۰۴ است.


سناتور کلينتون برای حضور در ادامه رقابت های مقدماتی حزب دموکرات نيازمند پيروزی حداقل در ايالت اينديانا بود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تا پيش از انتخابات در اين دو ايالت، سناتور کلينتون يک هزار و ۶۰۸ هيئت نمايندگی کسب کرده بود و سناتور اوباما يک هزار و ۷۴۵ هيئت نمايندگی را به دست آورده بود.


کانديدايی که بتواند در جريان انتخابات مقدماتی حزب دموکرات حداقل دو هزار و ۲۵ هيئت نمايندگی کسب کنند، در ماه اوت در گردهمايی ملی حزب دموکرات در «دنور» به عنوان کانديدای اين حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ معرفی خواهد شد.


به گزارش سی ان. ان تا پيش از رقابت مقدماتی در ايالت اينديانا و کارولينای شمالی، ۴۰۴ هيئت نمايندگی در اين رقابت ها باقی مانده بود که ۱۳۴ هيئت نمايندگی به ايالت کارولينای شمالی تعلق داشت.


در همين حال، سی ان ان گزارش داده بود در صورت پيروزی او باما در اين دو ايالت صحنه رقابت های مقدماتی حزب دموکرات می توانست به طور اساسی تغيير کند.


براساس نظر سنجی موسسه سوفولک در ايالت اينديانا، خانم کلينتون ۴۹ در صد آرا و سناتور اوباما ۴۳ درصد آرا را کسب می کردند. اين نظر سنجی چهار در صد ضريب خطا داشت.


سناتور کلينتون توانسته بود با پيروزی در انتخابات مقدماتی ماه گذشته در ايالت پنسيلوانيا، اميد خود را برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری، زنده نگه دارد.


پیروزی سناتور کلینتون در پنسيلوانيا باعث برتری وی شده بود، اما وی نتوانست این روند را در انتخابات کارولینای شمالی ادامه دهد.


XS
SM
MD
LG