لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

انتقاد شدید کلینتون و اوباما از برنامه های یکدیگر


مناظره اوباما و کلینتون.(عکس:AFP)
مناظره اوباما و کلینتون.(عکس:AFP)

هيلاری کلينتون و باراک اوباما، دو اميد حزب دمکرات برای رياست جمهوری، روز سه شنبه در يک مناظره تلويزيونی، به شدت از برنامه ها و روش های تبلیغاتی يکديگر انتقاد کردند.


اين مناظره، يک هفته پيش از برگزاری انتخابات مقدماتی مهم حزب دمکرات، در ايالات تگزاس و اوهايو، رودآیلند و ورمونت، در دانشگاه ايالتی کليولند برگزار شده است.


بسياری از صاحبنظران معتقدند که اگر هيلاری کلينتون پس از ۱۱ شکست پياپی در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات، نتواند پيروزی قاطعی در اين دو ايالت به دست بياورد، بخت چندانی برای نامزدی حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا نخواهد داشت.


خانم کلينتون در اين مناظره تلويزيونی گفت:«من احترام زيادی برای سناتور اوباما قائل هستم ولی ما با يکديگر اختلافات نظراتی داريم.»


وی افزود:«در چند روز گذشته تیم مبارزات انتخاباتی اوباما با فرستادن نامه ها و پخش اعلاميه هايی تصوير نادرستی از سياست های وی در مورد بيمه درمانی و پيمان تجارت آزاد آمريکای شمالی-«نفتا»- ارايه داده اند.»


در اين اعلاميه ها ادعا شده بود که خانم کلينتون می خواهد مردمی را که بيمه درمانی نمی خواهند مجبور به خريدن آنها کند.


  • «سناتور کلينتون می گويد که از همان روز اول آماده است. اما در واقع وی آماده است تا در مورد اين موضوع حساس [عراق]مانند جرج بوش عمل کند.»
باراک اوباما

خانم کلينتون چنين تبليغاتی را «آزار دهنده» خواند و گفت: «انگار اين نامه را شرکت های بيمه اجتماعی و يا جمهوريخواهان نوشته بودند.»


خانم کلينتون افزود: با برنامه بهداشتی وی همه آمريکايی ها از بيمه بهداشتی برخورد می شوند.


خانم کلينتون در مورد حملات اوباما در مورد دفاع وی از پيمان تجارت آزاد آمريکای شمالی که بين ايالات متحده کانادا و مکزيک امضا شده است، گفت: «من همواره گفته ام که «نفتا» در برخی از نقاط کشور به اقتصاد کمک کرده است ولی بايد شرايط کارگران و قوانين محيط زيستی در مکزيک و کانادا بهبود يابد. اگر چنين اتفاقی افتد شغل های کمتری به آن طرف مرز می رود.»


به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، هدف اصلی تبليغات اوباما عليه هواداری کلينتون از «نفتا»، برای جذب رای مردم در ايالت اوهايو بوده است.


اوهايو از مناطق صنعتی آمريکا است که بسياری از ساکنان آن، شغل خود را به دليل انتقال مراکز صنعتی به خارج از مرزهای کشور از دست داده اند و برخی «نفتا» را مسئول آن می دانند.


باراک اوباما نيز تیم مبارزات انتخاباتی خانم کلينتون را متهم کرد که بطور دائم اعلاميه ها و نامه های منفی در مورد وی پخش می کنند.


به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، آقای اوباما از حمايت هيلاری کلينتون در سنای آمريکا برای جنگ با عراق به شدت انتقاد کرده و گفت:« سناتور کلينتون می گويد که از همان روز اول آماده است. اما در واقع وی آماده است تا در مورد اين موضوع حساس [عراق]، مانند جرج بوش عمل کند.»


وی افزود:« در واقع خانم کلينتون تصميم جرج بوش برای حمله به عراق را، که از نظر استراتژیکی به آمریکا ضربه زده، راحت کرده است.»


باراک اوباما از سناتورهای مخالف جنگ عراق بود.


XS
SM
MD
LG