لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۷

نتایج شمارش آرای «سه شنبه بزرگ»


رای گیری در بسیاری از ایالت ها در روز سه شنبه پایان یافته و سناتور هیلاری کلینتون در ایالت های نیویورک، اوکلا هاما و تنسی به پیروزی دست یافته است..
رای گیری در بسیاری از ایالت ها در روز سه شنبه پایان یافته و سناتور هیلاری کلینتون در ایالت های نیویورک، اوکلا هاما و تنسی به پیروزی دست یافته است..

سناتور باراک اوباما در انتخابات مقدماتی در ایالت های دلور، آلاباما، یوتا، جورجیا و ایلینوی پیروز شده و سناتور هیلاری کلینتون در ایالت های،نیویورک، ماساچوست، نیوجرسی، اوکلا هاما و تنسی به پیروزی دست یافته است.


ميليون ها رای دهنده آمريکايی در ۲۴ ايالت این کشور برای تعيين نامزد رياست جمهوری دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در رقابت های مقدماتی در «سه شنبه بزرگ» شرکت کردند.


در حالی که دراغلب ایالت های آمریکا نتیجه رقابت های مقدماتی و انجمن های حزبی روز سه شنبه مشخص شده است، شمارش آرا در ایالت کالیفرنیا همچنان ادامه دارد.


به گزارش رسانه های خبری آمریکا، از مجموع نتایج به دست آمده ، سناتور هيلاری کلينتون در ۱۰ ايالت به پيروز دست خواهد یافت و سناتور اوباما در يازده ايالت از رقيب خود پيشی گرفته است. اين در حالی است که هنوز نتيجه قطعی ايالت کاليفرنيا مشخص نشده است.


هيلاری کلينتون پس از اعلام پيروزی در ايالت نيويورک در سخنرانی خود گفت :«امشب ما صدای مردم را از سراسر آمريکا شنيديم».


خانم کلنيتون افزود : آمريکا تا کنون رييس جمهوری داشته است که برای هفت سال به گروه های خاصی گوش می داد اينک آمريکا آماده می شود تا رييس جمهوری را انتخاب کند که خواست مردم آمريکا را برآورده خواهد ساخت.


سناتور هيلاری اضافه کرد که او فردی است که از روز نخست آماده پذيرش مسئوليت است


در رقابت های حزب جمهوری خواه، سناتورجان مک کین در بیش از ده ایالت و از جمله ایالت های نیوجرسی، ایلینوی و کانینیکت به پیروزی دست یافته است


مايک هاکبی، فرماندار سابق ارکانزاس، نیز روز سه شنبه توانست با پيروزی در ايالت ويرجينيای غربی اکثريت کرسی های نمايندگی اين ايالت برای حضور در گردهمايی ملی حزب جمهوری خواه را به خود اختصاص دهد.


آقای هاکبی در حالی در اين ايالت به پيروزی رسيد که هواداران سناتور مک کين برای جلوگيری از پيروزی ميت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، در ايالت ويرجينيای غربی به آقای هاکبی رای دادند.


«سه شنبه بزرگ» انتخابات مقدماتی حزبی در حالی آغاز شده بود که سناتور هيلاری کلينتون و سناتور اوباما، دو نامزدهای حزب دموکرات، رقابتی شانه به شانه برای به دست آوردن پيشتازی داشتند و سناتور جان مک کين، از حزب جمهوری خواه اميدوار بود ميت رامنی، رقيب اصلی خود، را کنار بزند.


جان مک کین در انتخابات روز سه شنبه در چند ایالت پیروز شد.

نقش تعيين کننده سه شنبه بزرگ


انتخابات مقدماتی حزب و انجمن های حزبی برای حزب جمهوری خواه در ۲۱ ايالت در «سه شنبه بزرگ» برگزار می شود و حزب دمکرات نيز انتخابات مقدماتی حزبی و انجمن های حزبی را در ۲۲ ايالت آمريکا برگزار می کند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، در «سه شنبه بزرگ» بيش از نيمی از اعضای هيئت های نمايندگی اعزامی به گردهمايی ملی حزب دموکرات مشخص خواهد شد اين در حالی است که تقريبا ۴۰ درصد نمايندگان ايالت ها برای حضور در گردهمايی ملی حزب جمهوری خواه انتخاب می شوند.


برای حزب دموکرات ايالت های کاليفرنيا و نيويورک مهم ترين ايالت هايی هستند که در«سه شنبه بزرگ» در آنها انتخابات مقدماتی برگزار می شود. اين دو ايالت تعداد بيشتری از کرسی های نمايندگی در گردهمايی ملی حزب دمکرات را در اختيار دارند.


يک هزار و ۶۸۱ کرسی هيئت نمايندگی از ۲۲ ايالت آمريکا در روز سه شنبه بزرگ برای حزب دموکرات تعيين می شود و یک هزار و ۲۳ کرسی هيئت نمايندگی از ۲۱ ايالت برای حزب جمهوری خواه در اين روز مشخص می شود.


نامزد اصلی حزب دموکرات برای پيروز در رقابت های این حزب نيازمند به دست آوردن حداقل دو هزار و ۲۵ کرسی نمايندگی در گردهمايی ملی اين حزب است.


در صورت پيروزی هر يک از دو نامزد حزب دمکرات در انتخابات ماه نوامبر، نامزد اين حزب برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا دارای ويژگی تاريخی خواهد بود؛ باراک اوباما در صورت برگزيده شدن نخستين نامزد سياهپوست آمريکا در رقابت نهايی و هيلاری کلينتون نخستين نامزد زن در رقابت نهايی خواهد بود.


بر اساس نظر سنجی ها، برای رای دهندگان جمهوری خواه و دمکرات مشکلات اقتصادی در صدر مسايل مورد توجه آنها قرار دارد.


در حالی که برای رای دهندگان حزب دمکرات جنگ عراق و بيمه تامين احتماعی مسايلی هستند که در مرتبه بعدی قرار دارند، برای رای دهندگان جمهوری خواه مساله مهاجران و جنگ عراق از اهميت بيشتری برخوردار است.


XS
SM
MD
LG